خبر

زلزله‌ای که لیر را لرزاند!

زلزله‌ای که لیر را لرزاند!

در حالی که دلار آمریکا در برابر یورو ثابت ماند، وقوع زلزله‌ در مرکز ترکیه و شمال غرب سوریه منجر به کاهش لیر ترکیه شد؛ ین ژاپن نیز تضعیف شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، دلار در روز دوشنبه در برابر یورو ثابت ماند؛ پس از آنکه داده‌ها نشان داد بازار کار قوی است، معامله‌گران به این باور رسیدند که فدرال رزرو ایالات متحده احتمالاً نرخ پایه‌ی خود را به بالای 5 درصد افزایش خواهد داد و روند سابق را به منظور مهار تورم حفظ خواهد کرد.

علاوه بر دلار آمریکا، آنچه فشار بر ارزهای نوظهور را افزایش داد، زمین‌لرزه در مرکز ترکیه و شمال غرب سوریه بود که لیر ترکیه را نیز به پایین‌ترین سطح یعنی 18.85 در برابر دلار رساند.

فدرال رزرو روز چهارشنبه با تأکید بر اینکه در مسیر مبارزه با تورم به موفقیت دست یافته است، نرخ بهره را 25 واحد افزایش داد و همین موضوع سرمایه‌گذاران را به سوی پیش‌بینی کاهش سرعت تشدید نرخ بهره در آینده هدایت کرد.

نرخ بهره

از سوی دیگر، تعداد چشمگیر حقوق و دستمزدهای غیرکشاورزی ایالات متحده در روز جمعه همراه با جهش صنعت خدمات در ژانویه، دلار را به بالاترین حد در اواسط ژانویه رساند و سرمایه‌گذاران نیز شرط‌بندی در مورد نرخ سیاستی فدرال رزرو را به اوج 5.05 درصدی در ژوئن رساندند.

شاخص دلار در برابر سبدی از ارزها، در روز دوشنبه با رقم 103.25 به بالاترین حد سه هفته‌ی اخیر رسید. این شاخص در روز جمعه 1.1 درصد افزایش یافته بود.

در این بین، یورو با کاهش 0.2 درصدی به پایین‌ترین سطح سه هفته‌ی اخیر خود یعنی 1.0769 دلار رسید. لازم به ذکر است که پس از آنکه بانک مرکزی اروپا نرخ سپرده‌ی خود را به 2.5 درصد رساند و در ماه مارس وعده‌ی افزایش 50 واحدی نرخ بهره را داد، ارز واحد در روز پنج‌شنبه به بالاترین حد در 10 ماه گذشته رسیده بود.

روز دوشنبه، روبرت هولزمن، رئیس بانک مرکزی اتریش اظهار داشت که ریسک بالا‌نبردن نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا بسیار بیشتر از افزایش افراطی نرخ بهره است، زیرا تورم در منطقه یورو بسیار بالا باقی مانده است.

ین ژاپن که در اوایل جلسه به پایین‌ترین سطح سه هفته‌ای یعنی 132.60 رسید، 0.5 درصد ضعیف‌تر و 131.90 در هر دلار بود.

ین ژاپن در برابر دلار

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 17 بهمن 1401 ساعت 14:49
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین