خبر

نفت خام و یک گام به جلو

نفت خام و یک گام به جلو

علیرغم بهبود تقاضا در چین و با وجود نگرانی‌هایی پیرامون رشد اقتصادی ضعیف، قیمت نفت پس از رسیدن به پائین‌ترین حد سه هفته‌ای، امروز اندکی رشد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت نفت در روز دوشنبه پس از کاهش 8 درصدی در هفته‌ی گذشته و رسیدن به کف قیمت بیش از سه هفته‌ی اخیر، اندکی افزایش یافت؛ زیرا نگرانی‌ها مبنی بر اینکه رشد کندتر در اقتصادهای بزرگ ممکن است مصرف سوخت را محدود کند، بر نشانه‌های بهبود تقاضا در چین، بزرگترین واردکننده‌ی نفت جهان، غلبه کرد.

بهای معاملات آتی نفت برنت در ساعت 502 به وقت گرینویچ با 19 سنت یا 0.2 درصد افزایش به 80.13 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 9 سنت یا 0.1 درصد افزایش به 73.48 دلار در هر بشکه رسید.

جمعه‌ی گذشته، پس از آن که داده‌های قوی مشاغل ایالات متحده نگرانی‌هایی را در مورد ادامه‌ی افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو برانگیخت و از سوی دیگر، باعث افزایش دلار شد، WTI و برنت 3 درصد کاهش یافتند. آنچه مسلم است دلار قوی‌تر معمولاً تقاضا برای نفت دلاری را از سوی خریدارانی که با ارزهای دیگر پرداخت می‌کنند، کاهش می‌دهد.

در حالی که هفته‌ی گذشته ترس از رکود بر بازار حاکم بود، فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز یک‌شنبه تاکید کرد که بهبود چین همچنان یک محرک کلیدی برای قیمت نفت تلقی می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد نیمی از رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری از چین حاصل شود، جایی که به بیان بیرول، تقاضا برای سوخت جت در آن، در حال افزایش است.

سوخت جت

براساس اظهارات بیرول، بسته به اینکه بهبود اقتصادی چقدر قوی باشد، سازمان کشورهای صادرکننده‌ی نفت (اوپک) و متحدانش که با هم اوپک پلاس نامیده می‌شوند، ممکن است مجبور شوند تصمیم خود را برای کاهش 2 میلیون بشکه‌ای تولید تا سال 2023 مجددأ ارزیابی کنند.

بیرول در حاشیه‌ی کنفرانسی در هند به رویترز ابراز داشت: «اگر تقاضا به شدت افزایش یابد، اگر اقتصاد چین دوباره رشد کند، به نظر من، کشورهای اوپک پلاس باید به سیاست‌های (تولید) خود نگاهی دوباره داشته باشند.»

به گفته‌ی تحلیلگران، با این حال، نرخ‌های بهره‌ی بالاتر، مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌شود، زیرا احتمالاً رشد اقتصادی و افزایش تقاضای سوخت را کاهش می‌دهد.

هفته‌ی گذشته، سورو ساکار، تحلیلگر ارشد انرژی در بانک DBS اظهار داشت: «اگرچه آمار تحرک و پویایی دلگرم‌کننده هستند، اما ما هنوز شاهد بخش عمده‌ای از بازگشت تقاضای داخلی چین نیستیم. از این رو، نگرانی در مورد چرخه‌ی افزایش نرخ بانک‌های مرکزی و افزایش نرخ‌های بهره‌ی طولانی‌تر، عامل اصلی فشار بر قیمت نفت پس از کاهش بیش از 7 واحدی است. اینکه داده‌های شغلی خوب باعث سقوط قیمت نفت شود، بلافاصله قابل درک نیست، اما تمایلات بازار در حال حاضر اینطور می‌گوید.»

از سوی دیگر، سقف قیمت محصولات روسیه روز یک‌شنبه اعمال شد و گروه هفت (G7)، اتحادیه اروپا و استرالیا بر سر سقف 100 دلاری در هر بشکه برای گازوئیل و سایر محصولاتی که با قیمتی بالاتر از نفت خام معامله می‌شوند و 45 دلار در هر بشکه برای محصولاتی که با تخفیف معامله می‌شوند، مانند نفت کوره، به توافق رسیدند.

تولید و عرضه نفت

تحلیلگران ANZ در یادداشت مشتری ذکر کردند: «در حال حاضر، بازار انتظار دارد کشورهای غیر اتحادیه اروپا واردات نفت خام روسیه را افزایش دهند و در نتیجه، اختلال کمی در عرضه‌ی کلی ایجاد کنند؛ با این وجود، ادامه‌ی محدودیت اوپک در عرضه باید بازار را محدود نگه دارد.»

و در نهایت، وزیر انرژی عربستان سعودی در آخر هفته هشدار داد که تحریم‌ها و سرمایه‌گذاری کم در بخش انرژی می‌تواند منجر به کمبود منابع انرژی شود.

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 17 بهمن 1401 ساعت 10:05
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین