خبر

در انتظار چه روندی برای طلا باشیم؟

در انتظار چه روندی برای طلا باشیم؟

پیرو ناتوانی دلار آمریکا برای تثبیت، قیمت طلا امروز با ثبت سودهای ملایم، در حدود سطح 1875 قرار گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «اف‌ایکس استریت» در یادداشتی با مرور نوسانات فلزات گرانبها در روزهای اخیر، در مورد پیش‌بینی و چشم‌انداز طلا در روزهای آتی اینگونه می‌نویسد: 

قیمت طلا (XAU/USD) زیان‌های اخیر را تثبیت می‌کند؛ این موضوع در سودهای ملایم فلز زرد در اوایل روز دوشنبه کاملأ مشهود است که در حدود سطح 1875 دلار قرار دارند و بدین ترتیب طلا اولین روز مثبت در سه روز اخیر را در حدود پایین‌ترین سطح یک ماهه‌ی خود به ثبت رساند. طی این عملکرد، فلز گرانبها ناتوانی دلار آمریکا برای ثابت‌ماندن را تشویق می‌کند، و علاوه بر آن، پیش از رویدادهای کلیدی این هفته، سرنخ‌هایی از کشمکش‌های آمریکا و چین، به دست می‌آورد.

در این بین، شاخص دلار آمریکا (DXY) پس از ثبت یک بازگشت دو روزه از پایین‌ترین سطح از آوریل 2022، در حدود سطح 103.00 و در حاشیه باقی می‌ماند. با انجام این کار، شاخص دلار آمریکا در برابر شش ارز اصلی برای توجیه گزارش مشاغل قوی ایالات متحده و ترس‌های ژئوپلیتیکی در اطراف چین تقلا می‌کند.

شاخص دلار آمریکا

علاوه بر گزارش سقوط بالون مظنون چینی در سواحل کارولینای جنوبی، گزارش مشاغل قوی ایالات متحده و داده‌های PMI خدمات ISM، که در روز جمعه منتشر شد، عوامل تأثیرگذاری هستند که می‌توانند پیش از سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در روز سه‌شنبه، گاوهای طلا XAU/USD را به چالش بکشند.

در میان این نمایش‌ها، معاملات آتی اس‌اند‌پی500 (S&P 500 Futures) عقب‌نشینی روز قبل را از بالاترین سطح از اوت تاکنون افزایش داده است، به طوری که در زمان انتشار 0.30٪ در روز نزدیک به 4140 کاهش یافته است. در همین راستا، بازدهی اوراق قرضه 10 ساله‌ی خزانه‌داری ایالات متحده برای سومین روز متوالی ثابت ماند و پس از بزرگترین جهش هفتگی از اواخر سپتامبر 2022، در سطح 3.56 درصد در زمان انتشار، ثابت ماند.

به نظر می‌رسد فقدان داده‌های اصلی باعث بازگشت طلا (XAU/USD) از حمایت کوتاه‌مدت شده است، اما خریداران طلا باید در بحبوحه‌ی نگرانی‌های اخیر فدرال رزرو و تنش‌های آمریکا و چین محتاط باشند. همچنین شاخص احساسات مصرف‌کننده‌ی UoM ایالات متحده در ماه فوریه و همچنین انتظارات تورم مصرف‌کننده‌ی 5 ساله‌ی دانشگاه میشیگان نیز حائز اهمیت خواهد بود.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا با نگاهی به نمودار چهارساعته

با نزدیک‌شدن گاوهای طلا (XAU/USD) به سطح میانگین متحرک ساده 200 (200-SMA) در اطراف 1880 دلار، قیمت طلا از خط روند صعودی هفت هفته‌ای و همچنین در مسیر عبور از مانع افقی ماهانه، جهش کرد.

علاوه بر آن، عقب‌نشینی اصلاحی سرنخ‌هایی را از شاخص قدرت نسبی (RSI) فروش اشباع می‌گیرد.

از سوی دیگر، سیگنال‌های مکدی (MACD) نزولی و ناتوانی در عبور از مانع 200-SMA، فروشندگان طلا را امیدوار نگه می‌دارد.

با تمام این‌ها، روند نزولی جدید فلز نیاز به اعتبارسنجی از خط حمایت فوق‌الذکر نزدیک به 1860 دلار دارد.

در مقابل، شکستن صعودی مانع 200-SMA در اطراف 1880 دلار می‌تواند خریداران طلا را به سمت آستانه‌ی 1900 دلار هدایت کند.

پس از آن، شیب صعودی خط مقاومت از 16 ژانویه، نزدیک به 1965 دلار، و همچنین اوج مارس 2022 در حدود 1966 دلار، برای نظارت و کنترل خریداران طلا بسیار مهم خواهد بود.

نمودار چهارساعته طلا
روند: نزولی بیشتر مورد انتظار است

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 17 بهمن 1401 ساعت 09:18
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین