خبر

هفته‌‌ی سرازیری نفت و طلا!

هفته‌‌ی سرازیری نفت و طلا!

در هفته‌ای که گذشت، گاز طبیعی با استقبال فروش مواجه شد، اما طلا پیرو گزارش مشاغل ایالات متحده حدود 3 درصد کاهش یافت؛ نفت نیز کاهش 7 درصدی را تجربه کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «اینوستینگ» در یادداشتی تحلیلی رویدادهای کلیدی و نوسانات قیمت برخی دارایی‌ها از قبیل طلا، نفت و گاز را مورد ارزیابی قرار می‌دهد؛ در این یادداشت به پدیده‌ی تورم نیز اینگونه پرداخته شده است:

بیکاری و تورم در تئوری با یکدیگر در تضاد هستند. بدیهی است زمانی که افراد بیشتری بیکار هستند، فشار قیمت‌ها کمتر خواهد بود. اما در سطح عمیق‌تر، به اصطلاح رابطه‌ی معکوس پیچیده‌تر است و می‌تواند حقیقتأ مخرب باشد. به عنوان مثال، انفجار گزارش مشاغل ایالات متحده ژانویه که در روز جمعه منتشر شد، بر اساس آنچه فدرال رزرو آن را کاهش تورم می‌نامد، نمونه‌ای از این نوع است و سقوط بازار نفت در این هفته نیز از همین عامل نشأت می‌گیرد.

کاهش تورم

از لحاظ تاریخی، یک همبستگی مثبت قوی بین مشاغل و قیمت نفت خام وجود داشته است و این کاملا منطقی است. هنگامی که تعداد بیشتری از مردم شاغل، و در حال رفت و آمد هستند، (علی‌رغم فرهنگ کار در خانه پس از همه‌گیری)، برای جابجایی آن‌ها به سوخت‌ حمل‌ونقل بیشتر، از جمله بنزین، نیاز است.

بنابراین، جای تعجب نیست که پس از انتشار فهرست حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ژانویه یا NFP، گزارش وزارت کار، قیمت نفت‌خام بیش از 2.5 درصد افزایش یافت؛ چرا که گاوهای نفتی سعی کردند از ارتباط معمولی بین این داده‌ها و تقاضای انرژی بهره‌برداری کنند.

اما افزایش سریع دلار در همان گزارش مشاغل باعث افزایش قیمت نفت خام شد.

نفت در نهایت با طلا و سایر کالاها غرق در خون شد! زیرا بازگشت دلار از پایین‌ترین سطح 10 ماهه باعث شد مواد خام در ایالات متحده قیمت‌گذاری شوند و بدین ترتیب، ارز برای دارندگان غیردلاری گران‌تر شد.

قیمت نفت خام در هفته‌ی گذشته، 7 درصد کاهش یافت و شاخص جهانی برنت را به زیر 80 دلار در هر بشکه رساند در حالی که WTI یا وست تگزاس اینترمیدیت ایالات متحده به زیر 70 دلار رسید.

این موضوع، یک چیز را ثابت کرد: گزارش مشاغل خوب ایالات متحده، تضمینی برای افزایش قیمت نفت نیست - البته نه در زمانی که شما باید با بازگشت دلار و عدم اطمینان در نرخ مبارزه کنید.

بر اساس گزارش NFP، حدود 517000 شغل در ماه گذشته افزوده شده است - در مقابل تعداد 260000 در دسامبر و تقریباً سه برابر بیشتر از رشد پیش‌بینی‌شده‌ی 185000. عملکرد بهتر، چالش جدیدی را برای فدرال رزرو ایجاد کرد که امیدوار بود افزایش شدید نرخ بهره که در سال گذشته شاهد آن بودیم، به اندازه‌ی کافی بازار کار و شرط‌بندی‌ها را آرام کند تا از این طریق، تورم به هدف خود بازگردد.

اگر فدرال رزرو در برنامه‌ی خود در مورد افزایش بیشتر نرخ بهره در سال جاری تجدید نظر کند، نرخ بهره ممکن است به رشد خود ادامه دهند. البته بانک مرکزی از افزایش 50 واحدی نرخ بهره در دسامبر به 25 واحد در فوریه رسید.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، گویی چالش سخت‌تری را برای امسال احساس می‌کند، وی روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری ابراز داشت که در حالی که سرعت افزایش شغل در اواخر سال گذشته کاهش یافته، بازار کار همچنان نامتعادل است.

فدرال رزرو در یک چرخه‌ی انقباض پولی که در مارس 2022، دو سال پس از شیوع ویروس کرونا آغاز شد، نرخ‌ها را تا 450 واحد افزایش داد که منجر به تریلیون‌ها دلار هزینه‌های کمکی شد که علاوه بر تقویت اقتصاد، تورم شدید را رقم زد.

تورم، که توسط CPI یا شاخص قیمت مصرف‌کننده اندازه‌گیری می‌شود، در ماه ژوئن به بالاترین حد خود در چهار دهه‌ی گذشته رسید و این امر بیانگر آن است که سالانه 9.1 درصد افزایش یافت. در دسامبر، CPI سالانه 6.5 درصد رشد کرد که کندترین رشد از اکتبر 2021 تلقی می‌شد. اما همچنان بیش از سه برابر هدف فدرال رزرو برای 2 درصد در سال بود.

گزارش CPI

با این حال، پاول با تأکید بر اینکه «برای اولین بار، روند کاهش تورم آغاز شده است» صراحتأ اظهار داشت: «ما می‌توانیم آثار آن را مشاهده کنیم. ما هم‌اکنون آن را در قیمت کالاها می‌بینیم.»

گاز طبیعی و چشم انداز قیمت

بنا به اظهار دیکسیت از SKCharting، گاز با شرایط فوق‌العاده‌ای فروش رفته است و شاخص قدرت نسبی هفتگی آن اکنون در 28 است، که با الگوی 8 هفته نزولی در طول کاهش از 10 دلار به 4.75 دلار مطابقت دارد.

وی افزود: «بازگشت کوتاه‌مدت از پایین‌ترین سطح 2.35 دلاری این هفته یک احتمال است، اما این امر، نیاز به پذیرش واضح بالای 2.87 دلار برای پتانسیل صعودی به 3.30 دلار را دارد. پایداری زیر 2.87 دلار قیمت‌ها را تحت فشار نگه می‌دارد و تلاش می‌کند عمیق‌تر شود.»

چشم‌انداز نوسانات طلا در هفته‌ی گذشته

طلا در روز جمعه پس از گزارش بمب‌افکن مشاغل ایالات متحده در ماه ژانویه تقریباً 3 درصد سقوط کرد و بدین ترتیب فلز زرد از هدف 2000 دلاری در هر اونس که گاوهای نر در فضا به آن چشم دوخته بودند، دور شد.

طلا روز جمعه برای تحویل در آوریل در کامکس نیویورک پس از رسیدن به 1868.30 دلار در هر اونس که 53.90 دلار یا 2.8 درصد کاهش داشت، در آخرین معاملات در سطح 1877.70 دلاری معامله شد و در طول این جلسه به پایین‌ترین سطح چهار هفته‌ی اخیر خود یعنی 1874.55 دلار رسید.

قیمت لحظه‌ای طلا که برخی معامله‌گران با دقت بیشتری نسبت به معاملات آتی دنبال می‌کنند، به 1864.93 دلار رسید که 47.64 دلار یا 2.49 درصد کاهش داشت.

سقوط طلا با شاخص دلار و بازدهی در ایالات متحده اتفاق افتاد. از طرفی، اوراق 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز افزایش یافت.

وزارت کار گزارش داد که رشد حقوق و دستمزدهای غیرکشاورزی در ماه ژانویه تقریباً سه برابر بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود که چالش جدیدی را برای امیدواری‌های فدرال رزرو پیرامون سردشدن بازار کار و دستمزدها برای رساندن تورم به هدف موردنظر ایجاد کرد.

نوسانات قیمت طلا

چشم‌انداز قیمت طلا از نگاه تحلیلگران

دیکسیت خاطرنشان کرد که تنها دو روز طول کشید تا طلا صعود 30 روزه‌ی خود را از 1860 دلار به 1960 دلار خنثی کند.

وی افزود: «در هفته‌ی پیش رو، طلا باید در میانگین متحرک نمایی 50 روزه، سطح 1854 دلاری خود را حفظ کند، در غیر این صورت، فلز با خطر افزایش تا 1842 دلار و 1828 دلار مواجه خواهد شد.»

بنا به اظهارات دیکسیت، قبل از آزمایش مجدد منطقه‌ی مقاومت و عرضه‌ی اصلی در 1929 دلار، هر بازیابی با چالش‌هایی در سطوح 1878 تا 1885 دلار و به دنبال آن 1900 تا 1914 دلار مواجه خواهد شد.

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 16 بهمن 1401 ساعت 15:40
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین