خبر

ارز آزاد را به نرخ نیمایی می‌رسانیم

ارز آزاد را به نرخ نیمایی می‌رسانیم

دنیای‌اقتصاد‌ : ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌‌جمهور شامگاه سه‌شنبه در هشتمین گفت‌‌‌وگوی زنده خود با مردم، به تشریح برنامه‌‌‌های آتی دولت در زمینه مدیریت بازار و کنترل قیمت‌ها، مدیریت موثر بازار ارز، کیفیت اجرای وعده‌‌‌های دولت در زمینه ایجاد سالانه یک میلیون شغل و ساخت یک میلیون مسکن، عمل به وعده ارتقای کیفیت فضای مجازی، کاهش هزینه‌‌‌های درمانی مردم و ایجاد ‌سازوکار شنیدن سخن مردم و اعتراض‌‌‌ها پرداخت.

رئیس‌جمهور در بخشی از این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه حجاب یک ضرورت دینی و همچنین قانون است، گفت: مساله حجاب راهکارهای سیاسی و امنیتی ندارد و راهکار آن فرهنگی و اجتماعی است. رئیسی درمورد مسدود شدن برخی پلتفرم‌های خارجی درکشور نیز تاکید کرد هر سکویی که در داخل می‌‌‌خواهد کار کند نباید ایجاد ناامنی کند. رئیسی در ادامه سخنانش با اشاره به افزایش قیمت دلار‌، با بیان اینکه در این سال‌ها سفره مردم «دلاریزه» شده است، تاکید کرد: آنچه باعث رنج مردم می‌شود، ما را هم می‌‌‌رنجاند و برنامه دولت برقراری ثبات در سفره مردم است به‌‌‌طوری که با نوسان دلار دچار تغییر نشود. رئیس‌جمهور در ادامه بر وعده دولت بر ساخت یک میلیون مسکن تاکید کرد و گفت که ما با کمک انبوه‌سازان و تعاونی‌‌‌ها و خود مردم در شهر و روستا وعده‌ای را که به ساخت یک میلیون مسکن داده‌‌‌ایم چه به عنوان مباشر و چه تسهیل‌گر این کار دنبال می‌‌‌کنیم.

برنامه برای کاهش تورم

ابراهیم رئیسی در این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، درباره راهکار ارائه‌شده برای ثبات اقتصادی گفت: آنچه دولت و من روزانه دنبال می‌‌‌کنیم این است که ثبات در سفره مردم برقرار شود و معتقدیم این نوسانات به نفع هیچ‌کس نیست و این خواست مردم است.

به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: قیمت کالایی که افزایش می‌‌‌یابد قبل از هر کس ما را رنج می‌دهد. بنابراین نسبت به آن بی‌‌‌اطلاع نیستیم و آنچه باعث رنج مردم می‌شود، ما را هم می‌‌‌رنجاند. تلاش شد هم تورم ‌‌‌و هم گرانی‌‌‌ها مهار شود؛ به نحوی که تورم از ۳/ ۵۹ در ابتدای تحویل دولت، به ۴۰‌درصد رسید و ۲۰‌درصد کاهش پیدا کرد. رئیس‌‌‌جمهور ادامه داد: در زمینه کنترل تورم ما با مشکلات جهانی و منطقه‌‌‌ای مواجه شدیم، با توجه به الزام قانونی برای عادلانه‌سازی یارانه‌‌‌ها و حذف ارز۴۲۰۰ تومانی، وضعیت تورمی ناشی از اصلاح اقتصادی، مشکلاتی ایجاد کرد که تلاش شد با پرداخت یارانه‌‌‌ها این وضعیت تا حدودی جبران شود و ثبات اقتصادی ایجاد شود.

علت افزایش نرخ دلار

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به دلایل مختلف افزایش نرخ دلار گفت: همچنان‌که اغتشاشات کسب و کار مردم را دچار مشکل کرد و به بازار علامت بد و نااطمینانی داد حتما در نرخ دلار هم تاثیر داشت و این از عوامل موثر در افزایش نرخ دلار است. بدون تردید انتظارات تورمی در قیمت‌گذاری دلار تاثیر دارد. ما ذخایر ارزی قابل اطمینان و فروش نفت خوبی داریم و هیچ نگرانی نداریم. رئیسی گفت: گاهی اوقات چند ‌درصد ارزی که در بازار آزاد معامله می‌شود، بر بیش از ۹۰‌درصد که در بازار نیمایی معامله می‌شود، سایه می‌‌‌اندازد. می‌‌‌خواهیم قیمت بازار آزاد را مدیریت کنیم تا به قیمت بازار نیمایی برسد. اما همه تولیدکنندگان موظف هستند منابع ارزی خود را از بانک مرکزی تامین کنند و با کنترل، قیمت ارز بانک مرکزی غالب می‌شود و قیمت‌های بازار آزاد کنار می‌‌‌روند. وی قیمت ۲۸‌هزار و ۵۰۰ تومان را ملاک ارز نیمایی قرار داد و گفت: با این ارز ۶۴‌درصد افزایش واردات داشته‌ایم و بیش از ۹۰‌درصد کار صادرات و واردات با ارز نیمایی انجام می‌شود. اگر تجارت همه با این قیمت انجام شود، ثبات قیمت‌ها ایجاد می‌شود. وی ادامه داد: من به مردم عزیز و فعالان اقتصادی اطمینان می‌‌‌دهم که ذخایر ارزی خوب و قابل اطمینانی داریم و ذخایر ارزی ما با توجه به فروش مناسب نفت، نگران‌‌‌‌کننده نیست.

تلاش برای حذف فقر مطلق

رئیسی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با مردم همچنین تصریح کرد از ابتدای کار دولت سیزدهم تا به حال حتی یک روز پرداخت حقوق دستمزدها و یارانه‌‌‌ها به تعویق نیفتاده است. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور در ادامه افزود: تلاش دولت برای حذف فقر مطلق و کاهش فاصله طبقاتی است اما شرایط فعلی برای مردم و دولت قابل قبول نیست. گرانی مواد غذایی دلایلی دارد که شناسایی شده و پیگیری می‌شود.

رشد اقتصادی در دولت سیزدهم

رئیسی در ادامه افزود: امروز رشد اقتصادی بیش از ۳ درصد، رشد سرمایه ثابت حدود ۴درصد، رشد تولید بیش از ۶‌درصد و رشد ابزار تولید بیش از ۵‌درصد است. امروز در دولت سیزدهم آمار بیکاری ۷/ ۰‌درصد کاهش یافته که نشانه‌‌‌های خوبی است. رئیس جمهور همچنین گفت: ریل‌گذاری در خنثی‌سازی تحریم‌‌‌ها به نتیجه رسیده و هدف‌‌‌گذاری ما درست بوده است. هدف‌گیری ما برای رشد ۸ درصدی در اقتصاد و گنجاندن این عدد در بودجه و برنامه هفتم است. کشور با وجود تهدیدها و تحریم‌‌‌ها، زمینه رشد اقتصادی دارد. اگر دولت به منویات رهبری و برنامه توسعه پایبند باشد رشد اقتصادی ۸درصدی برای ما میسر است. رئیسی همچنین اعلام کرد که ما ۵‌درصد رشد تولید داریم.

آینده پلتفرم‌های خارجی

رئیسی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت اینترنت و محدودیت دسترسی به سکوها (پلتفرم) با بیان اینکه اینترنت تبدیل به محیط‌زیست مردم شده است و این محیط باید آرامش‌بخش و تسهیل‌‌‌گر امور مردم باشد، گفت‌: به وزیر ارتباطات گفتم که در اینترنت اخلالی نباشد که موجب گلایه ما و مردم است. وی درباره محدودیت سکوهای خارجی گفت: سکوهای خارجی که در کشور ایجاد ناامنی کردند با محدودیت روبه‌رو شدند. تا قبل از شروع اغتشاشات سکوهای خارجی در دسترس همه بود. معتقدیم همان‌گونه که این سکوها در کشورهای اروپایی پاسخگو هستند، باید در کشور ما نیز پاسخگو باشند و تا زمانی که پاسخگوی موارد قانونی کشور ما نباشند، محدودیت برطرف نخواهد شد. رئیسی گفت: وعده‌ای که درباره اینترنت به مردم عزیز دادم به قوت خود باقی است و اخلالی نباید در اینترنت باشد تا مردم از این فضا استفاده کنند.

نرخ بیکاری در۱۱استان

رئیسی به وعده خود در ایجاد اشتغال یک میلیون نفری هم اشاره کرد و گفت: از آنچه وعده دادیم عقب نیستیم. حدود یک میلیون شغل را ایجاد کرده‌‌‌ایم. می‌‌‌خواهیم دولت صادق‌الوعد باشیم. امروز نرخ بیکاری در ۱۱ استان کاهش داشته است.

تبادلات تجاری با کشورهای منطقه به کجا رسید؟

وی با بیان اینکه افزایش تجارت و صادرات غیرنفتی به نفع همه کشور است، گفت: ما افزایش تجارت داریم؛ سهم ما در تجارت منطقه قبلا این‌قدر نبوده است. در برخی از کشورهای منطقه که رفتم تبادلات تجاری ما ۴ تا ۵ برابر افزایش داشته است. تراز تجارت ما منفی بوده و الان مثبت شده و این به نفع همه کشور است.

احیای واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل

رئیسی در ادامه سخنانش با ابراز ناراحتی از تعطیلی یا نیمه‌تعطیل بودن برخی واحدهای تولیدی گفت‌: در تمام استان‌ها زیر نظر معاون اول مجموعه‌ای برای احیای واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل فعال شده که این کار را پرشتاب انجام می‌دهد. رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به پروژه‌‌‌های نیمه تمام مسکن در شهرهای مختلف گفت‌: مسکنی که قبلا بخشی از آن ایجاد شده بوده در این دولت تکمیل می‌شود.

کانون‌‌‌های گفت‌وگو تشکیل می‌شود

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اعتراضات گفت: اعتراضات باید شنیده شود. ما این موضوع را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردیم و تصویب و اعلام شد که بتوانیم کانون‌‌‌های گفت‌وگو داشته باشیم. وی ادامه داد: به عنوان رئیس دولت این آمادگی را دارم که سخن همه را بشنوم. رئیس‌‌‌جمهور افزود: ما در شورای عالی فرهنگی مصوب و اعلام کردیم که اتاق‌‌‌های گفت‌وگو در کشور در دانشگاه‌‌‌ها تشکیل شود. همچنین در وزارت کشور برای شنیده شدن صدای اقشار مختلف مردم، بخشی فعال شده است.

حجاب، مساله فرهنگی است

رئیسی با اشاره به موضوع حجاب نیز با بیان اینکه حجاب یک ضرورت دین است، گفت‌: همه باید توجه کنند که توجه به قانون‌‌‌مداری می‌تواند امنیت و آسایش را تامین کند. نگاه به حجاب باید فرهنگی و اجتماعی باشد. مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال۸۴ وزارت کشور موظف به اجرای قانون حجاب است، اما معتقدم این مساله فرهنگی است.

منبع:
پنجشنبه 13 بهمن 1401 ساعت 00:16
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین