خبر

آیا بیت‌کوین به تدریج جای طلا را می‌گیرد؟

آیا بیت‌کوین به تدریج جای طلا را می‌گیرد؟

با توجه به اینکه بسیاری از مردم سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین را به خرید طلا ترجیح می‌دهند، این سوال مطرح می‌شود که آیا بیت‌کوین در آینده جایگزین طلا خواهد شد؟

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «سیلیکون ایندیا» در تحلیلی بنیادین با طرح این سؤال که «آیا بیت کوین به آرامی جایگزین طلا می‌شود؟»، به بررسی جامعی از ابعاد مختلف سرمایه‌گذاری در طلا و بیت کوین پرداخت:

این واقعیت که امروزه بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به جای اندوختن طلای واقعی، با اهرم (لوریج) بیت کوین (BTC) خریداری کنند، باعث شده که بسیاری تصور کنند اکنون بیت کوین به آرامی و به تدریج جایگزین معاملات طلا در سراسر جهان می‌شود. اهرم مالی یا Leverage نوعی ابزار مالی برای افزایش بازدهی در یک سرمایه‌گذاری است، بدین معنی که سرمایه‌گذار می‌تواند از طریق قرض‌گرفتن (ایجاد بدهی) سرمایه و فعالیت‌های مالی خود را افزایش دهد و طبعأ این کار در مورد ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین نیز امکان‌پذیر است.

ارزهای دیجیتال

با تمام این‌ها، طلا همیشه هدفی متفاوت از بیت کوین داشته است که علیرغم افزایش علاقه‌ی روزافزون به بیت کوین، تقاضای طلا را دائماً به عنوان مؤلفه‌ای غیرقابل جایگزین حفظ می‌کند. این امر به شما کمک می‌کند تا به درک روشنی از این حقیقت دست یابید که چرا جایگزینی طلا برای بیت کوین در آینده به سختی ممکن خواهد بود؟ ابتدا لازم است اطلاعاتی در مورد ماهیت بیت کوین و معاملات طلا داشته باشیم:

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یکی از ارزهای دیجیتال شماره یک در میان جامعه‌ی کریپتوکارنسی شناخته‌شده‌ی امروزی است که در سال 2009 توسط یک بنیانگذار ناشناس به عنوان یک وسیله‌ی غیرمتمرکز برای پرداخت معرفی شد. بیت کوین از این نظر منحصر به فرد است که تعداد موجود آن تاکنون 21 میلیون ذکر شده است. علاوه بر این، بیت کوین‌های جدید از طریق فرآیندی به نام استخراج ایجاد می‌شوند.

معاملات طلا چیست؟

طلا یک فلز گرانبها است که امروزه به عنوان ذخیره‌ی ارزش استفاده، و اغلب به عنوان یک دارایی امن در نظر گرفته می‌شود. قیمت آن در زمان عدم اطمینان اقتصادی یا نوسانات بازار تمایل به افزایش دارد. سرمایه‌گذاران و معامله‌گران اغلب طلا را به عنوان پوششی در برابر تورم یا راهی برای تنوع‌بخشیدن به سبد خود خریداری می‌کنند.

پوشش تورمی طلا

آیا بیت کوین امروزه جایگزین طلا می‌شود؟

بیت‌کوین و طلا مدت‌هاست که به‌عنوان ذخیره‌های بالقوه‌ی ارزش مقایسه می‌شوند و هر دو دارایی اغلب به عنوان سرمایه‌گذاری امن در مواقع عدم اطمینان اقتصادی مدنظر هستند. گلدمن ساکس اخیرأ با بیان اینکه معتقد است بیت کوین به طور فزاینده‌ای با طلا به عنوان ذخیره‌ی ارزش رقابت خواهد کرد، خبرساز شد.

در حالی که طلا قرن‌ها دارایی سنتی امن بوده است، بیت کوین به عنوان یک جایگزین مناسب صرفأ در سال‌های اخیر ظاهر شده است. ماهیت غیرمتمرکز بیت کوین، همراه با عرضه‌ی محدود آن، این دارایی را برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال پوششی در برابر تورم هستند، جذاب می‌کند. علاوه بر این، پذیرش فزاینده‌ی بیت کوین به عنوان نوعی وسیله‌ی پرداخت و علاقه‌ی روزافزون سازمان‌ها به این ارز دیجیتال نیز به اعتبار رو به رشد آن به عنوان یک ذخیره‌ی ارزش کمک کرده است. همه‌ی این موارد در کنار هم باعث شده است که امروزه بسیاری تصور کنند که بیت کوین می‌تواند در آینده جایگزین طلا به عنوان ذخیره‌ی ارزش شود.

اما شایان توجه است که طلا و بیت کوین علاوه بر اهداف متفاوت، ویژگی‌های مختلفی نیز دارند. طلا سابقه‌ای طولانی در ذخیره‌ی ارزش دارد و به طور گسترده‌ای به عنوان وسیله‌ی مبادله پذیرفته شده است. همچنین یک دارایی فیزیکی است که می‌توان آن را در دست نگه داشت. اما در آن سوی سناریو، بیت کوین یک دارایی دیجیتال است و مقدار ارزش آن به میزان کاربردش به عنوان وسیله‌ی مبادله و ذخیره‌ی ارزش در بلاک‌چین بستگی دارد.

طلا و بیت کوین

علاوه بر این وجوه تشابه و تمایز، بازار طلا بسیار بزرگ‌تر از بازار بیت کوین است. ارزش بازار طلا حدود 10 تریلیون دلار است، در حالی که ارزش بازار بیت کوین در حال حاضر حدود 500 میلیارد دلار است. این بدان معناست که حتی اگر بیت کوین به طور کامل جایگزین طلا به عنوان ذخیره‌ی ارزش شود، باز هم تنها بخشی از کل بازار را تشکیل می‌دهد.

همانطور که قبلأ گفته شد، علاقه‌ی سازمانی فزاینده به بیت کوین، و همچنین پذیرش گسترده‌ی آن به عنوان نوعی پرداخت، نشان می‌دهد که به طور بالقوه می‌تواند در آینده به یک منبع اصلی ارزش تبدیل شود. با این حال، بعید است که به طور کامل جایگزین طلا شود. در عوض، این احتمال بیشتر است که هر دو دارایی به همزیستی ادامه دهند و اهداف متفاوتی را برای سرمایه‌گذاران تحقق بخشند.

نتیجه آنکه، در حالی که بیت کوین به طور فزاینده‌ای به عنوان یک ذخیره‌ی بالقوه ارزش در نظر گرفته می‌شود و احتمالاً همچنان به محبوبیت خود ادامه می‌دهد، بعید است که به طور کامل جایگزین طلا به عنوان ذخیره‌ی ارزش شود.

و در نهایت، با توجه به گوناگونی اهداف و ویژگی‌های این دو دارایی، احتمال همزیستی طلا و بیت کوین در آینده کاملأ بدیهی است. 

همزیستی طلا و بیت‌کوین

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 10 بهمن 1401 ساعت 15:57
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین