خبر

قیمت نفت در آستانه نشست اوپک پلاس و فدرال رزرو کاهش یافت

قیمت نفت در آستانه نشست اوپک پلاس و فدرال رزرو کاهش یافت

تولید کنندگان جهانی احتمالا تولید خود را در نشست اوپک پلاس این هفته بدون تغییر نگه می‌دارند و همین موضوع، قیمت نفت روز دوشنبه را کاهش داد. سرمایه‌گذاران در آستانه نشست فدرال رزرو آمریکا که ممکن است نوسانات بازار را تحریک کند محتاط هستند

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین به نقل از رویترز، معاملات آتی نفت برنت با ۲۰ سنت یا 0.2 درصد کاهش به 86.46 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به  ۷۹.۵۷دلار در هر بشکه رسید که۱۱ سنت یا ۰.۱ درصد کاهش داشت.

وزیران سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه، که مجموعاً اوپک پلاس نامیده می‌شوند، بعید است که سیاست فعلی تولید نفت خود را در نشستی عملی در اول فوریه تغییر دهند.

با این حال، نشانه‌ای از افزایش صادرات نفت خام از بنادر بالتیک روسیه در اوایل فوریه باعث شد که برنت و WTI اولین کاهش هفتگی خود را در سه هفته گذشته ثبت کنند.

تحلیلگران بانک ملی استرالیا در یادداشتی تحقیقاتی می‌گویند: «انتظار نمی‌رود هیچ تغییری در تولید اوپک پلاس در نشست این هفته اعلام شود و ما انتظار داریم که تفسیر چشم‌انداز از سوی فدرال رزرو آمریکا محرک اصلی چشم‌انداز در کوتاه‌مدت باشد.»

بازار به طور کلی انتظار دارد که بانک مرکزی ایالات متحده افزایش نرخ بهره را از 50 بشکه در ثانیه که در دسامبر اعلام شده بود به۲۵ واحد در ثانیه کاهش دهد، که ممکن است نگرانی‌ها از کندی اقتصادی را کاهش دهد که تقاضای سوخت را در بزرگترین مصرف کننده نفت جهان مهار می‌کند.

قیمت نفت پیشتر در بحبوحه تنش‌ها در خاورمیانه پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین به تولیدکننده نفت ایران و زمانی که چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان، متعهد شد بهبود مصرف را که از تقاضای سوخت حمایت می‌کند، ترویج کند، افزایش یافت.

استفانو گراسو، مدیر ارشد پورتفولیو  در سنگاپور گفت: «هنوز واقعاً مشخص نیست که در ایران چه اتفاقی می‌افتد، اما هرگونه تشدید و تنش در آنجا می‌تواند جریان نفت خام را مختل کند.»

گراسو  گفت: «ما روسیه را در سمت عرضه داریم و چین را در سمت تقاضا. هر دو می‌توانند بیش از۱  میلیون بشکه در روز بالاتر یا کمتر از حد انتظار نوسان داشته باشند.»

چین این هفته پس از تعطیلات سال نو قمری، تجارت خود را از سر گرفت. تحلیلگران سیتی در یادداشتی با استناد به داده‌های وزارت حمل و نقل می‌گویند که تعداد مسافرانی که قبل از تعطیلات سفر می‌کردند در دو سال گذشته بالاتر از سطح خود بوده است اما همچنان کمتر از سال ۲۰۱۹ است.

منبع:
دوشنبه 10 بهمن 1401 ساعت 12:01
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین