خبر

نوسانات الاکلنگی در بازار ارز

نوسانات الاکلنگی در بازار ارز

دلار آمریکا امروز در آستانه‌ی نشست بانک مرکزی اندکی بهبود یافت؛ پوند و یورو نیز با افزایش قیمت مواجه شدند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، دلار در روز دوشنبه و در آستانه‌ی برگزاری نشست‌های بانک مرکزی در هفته‌ی جاری از پایین‌ترین سطح هشت ماهه‌ی خود فاصله گرفت، اگرچه افزایش قیمت‌ها به دلیل انتظارات مبنی بر افزایش نرخ بهره‌ی فدرال رزرو آمریکا در مقایسه با همتایان تندروتر این بانک، محدود شد.

شاخص دلار آمریکا که ارزش دلار آمریکا را در برابر سبدی از ارزها اندازه‌گیری می‌کند، پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح هشت ماهه در هفته‌ی گذشته یعنی 101.50، 0.03 درصد افزایش یافت و به 101.92 رسید.

لازم به ذکر است که با بروز برخی انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو به پایان چرخه‌ی افزایش نرخ خود نزدیک می‌شود و اینکه الزامی وجود ندارد که نرخ‌های بهره به همان اندازه‌ای که قبلاً تصور می‌شد افزایش یابد، شاخص دلار در مسیر چهارمین زیان ماهانه متوالی بیش از 1.5 درصد قرار گرفت.

پوند(استرلینگ) با 0.04 درصد افزایش به 1.2405 دلار، و یورو با 0.06 درصد افزایش به 1.0874 دلار رسید.

پوند در برابر دلار

مومنتوم صعودی پیش از نشست‌های سیاست‌گذاری فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا (ECB) و بانک انگلستان (BoE) در اواخر این هفته کاهش یافت.

رودریگو کاتریل، یک استراتژیست ارزی در بانک مرکزی استرالیا اظهار داشت: «در حالی که بازار تلاش می‌کند رفتار بانک‌های مرکزی را ارزیابی کند، تا حدی معاملات را تغییر خواهیم داد. به عقیده‌ی من، این تغییر برای هر سه بانک بیشتر به آنچه که می‌گویند بستگی دارد تا آنچه که انجام می‌دهند.»

به طور گسترده انتظار می‌رود که فدرال رزرو 25 واحد پایه افزایش نرخ بهره را ارائه دهد - و این دقیقأ نسبت به افزایش 50 واحدی و 75 واحدی که در سال گذشته مشاهده شد، کاهش محسوب می‌شود - در حالی که ناظران بازار بر این باورند که بانک مرکزی انگلستان و بانک مرکزی اروپا احتمالا هر کدام 50 واحد افزایش نرخ بهره خواهند داشت.

یورو نزدیک به 1.5 درصد رشد ماهانه دارد؛ شایان توجه است که ادامه‌ی لفاظی‌های جنگ‌طلبانه‌ی سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا و کاهش ترس از رکود عمیق در منطقه‌ی یورو از این ارز حمایت می‌کند.

در جاهای دیگر، دلار نیوزیلند با 0.05 درصد کاهش به 0.6491 دلار رسید، در حالی که ین نزدیک به 0.2 درصد جهش کرد و به 129.62 در هر دلار رسید.

هیئتی از دانشگاهیان و مدیران بازرگانی روز دوشنبه از بانک مرکزی ژاپن خواستند تا در پرتو افزایش هزینه‌ی تسهیل طولانی‌مدت پولی، هدف بلندمدت تورم 2 درصدی خود را به جای هدفی که باید در اسرع وقت محقق شود، در مرکز توجه قرار دهد.

دلار استرالیا گرچه در مسیر رشد ماهانه نزدیک به 4 درصد بود، اما 0.3 درصد کاهش یافت و به 0.7088 دلار رسید؛ آنچه در این کاهش تأثیر زیادی داشت بروز شوکی مبنی بر این واقعیت بود که نرخ تورم استرالیا در سه ماهه‌ی گذشته به بالاترین حد خود در 33 سال اخیر رسید و باعث شد معامله‌گران شرط‌بندی کنند که بانک مرکزی استرالیا مجبور می‌شود نرخ‌های بهره را بیشتر تشدید کند.

با بازگشت چین از تعطیلات سال نو قمری، تمرکز بر روی انتشار آتی داده‌های شاخص مدیران خرید (PMI) در روز سه‌شنبه خواهد بود.

کاتریل از NAB اظهار داشت: «در حال حاضر، داده‌‌ها و امواجی که از چین می‌آیند، این دیدگاه را تقویت می‌کنند که احتمالاً یک بازگشایی خوب از نظر فعالیت‌ها در راه است.»

رسانه‌های دولتی روز شنبه گزارش دادند که سفرهای تعطیلات سال نو قمری در داخل چین 74 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، چرا که مقامات محدودیت‌های سفر را لغو کرده‌اند.

در کنار این‌ها، یوان خشکی در برابر دلار جهش کرد و تقریباً 0.5 درصد افزایش یافت و به 6.7530 رسید؛ علت این رشد آن بود که سرمایه‌گذاران نشانه‌هایی از بهبود اقتصادی را شاهد بودند که روایتی از هزینه‌های سنگین تعطیلات و داده‌های کلان گردشگری را به همراه داشت.

یوان چین

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 10 بهمن 1401 ساعت 11:18
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین