خبر

پیش‌بینی قیمت طلا در روزهای پیش رو

پیش‌بینی قیمت طلا در روزهای پیش رو

با بروز بسیاری از رویدادها و انتشار گزارش‌های مهم و کلیدی، طلا در شش هفته‌ی اخیر رشد خوبی داشت. البته تحلیلگران روند نزولی را برای فلز زرد پیش‌بینی می‌کنند

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «اف ایکس استریت» در یادداشتی با مرور رویدادهای اخیر پیرامون فلزات گرانبها، تحلیل تکنیکال طلا را اینگونه شرح می‌دهد: 

قیمت طلا (XAU/USD) قبل از انتشار داده‌ها و رویدادهای اوایل روز دوشنبه، به طور گویایی حال و هوای محتاطانه‌ی بازار را به تصویر می‌کشد.

این فلز پیش از اینکه آخرین بار مومنتوم صعودی را از دست بدهد، در شش هفته‌ی گذشته رشد چشمگیری داشت. دلیل حرکات کند اخیر قیمت می‌تواند به بلاتکلیفی بازار مرتبط باشد؛ زیرا رویدادهای مهم بانک مرکزی و گزارش مشاغل ایالات متحده، تقویم اقتصادی هفتگی را اشغال کرده است.

شایان ذکر است که بازگشت چین از تعطیلات یک هفته‌ای سال نو قمری (LNY) خبرهای خوبی را به همراه دارد؛ زیرا مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) پایان موج کووید را اعلام کرد. در همین راستا، جهش تقاضای چین در حدود 12.2 درصد نسبت به سال گذشته، و همچنین آمادگی برای تقویت رشد اقتصادی از طریق ابزارهای وام‌دهی، هزینه‌ها و واردات، وضعیت بهتری را منعکس می‌کند.

در جاهای دیگر، نگرانی‌های متفاوت پیرامون تورم و رشد ایالات متحده، فدرال رزرو را در دفاع از سیاست جنگ‌طلبانه‌ی خود به چالش می‌کشد که به نوبه‌ی خود خریداران طلا را امیدوار نگه می‌دارد. علاوه بر این، موضع نسبتاً جنگ‌طلب‌تر بانک مرکزی اروپا (ECB) آخرین جهش دلار آمریکا را مورد توجه قرار می‌دهد و از این رو فشار نزولی بر طلا (XAU/USD) وارد می‌کند.

دلار و طلا

در میان این سناریوها، بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده بالاتر می‌رود و معاملات آتی سهام زیان ملایمی را نشان می‌دهد. علاوه بر این، سهام آسیا-اقیانوسیه افزایش می‌یابد، و اما شاخص دلار آمریکا (DXY) در تلاش برای تمدید بهبودی دو روزه است.

با نگاهی به آینده، PMI رسمی ژانویه از چین، که برای انتشار در روز سه شنبه آماده می‌شود، قبل از جلسه‌ی چهارشنبه فدرال رزرو و گزارش مشاغل ایالات متحده در روز جمعه، می‌تواند مسیرهای فوری قیمت طلا را ارائه دهد. به طور کلی، ناتوانی فدرال رزرو در متقاعدکردن تصمیم‌گیرندگان اصلی، می‌تواند بر این جفت تاثیر بگذارد.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا با ستفاده از نمودار چهارساعته

قیمت طلا جهش روز قبل را دور از خط حمایت صعودی یک ماهه کاهش می‌دهد و سپس، به سطح میانگین متحرک 50 (50-SMA) در حدود 1928 دلار می‌رسد.

اگرچه سوگیری نزولی مکدی (MACD) و جهش‌های متعدد از خط حمایت فوق‌الذکر از خریداران طلا XAU/USD دفاع می‌کنند، اما شاخص قدرت نسبی (RSI) ثابت و شتاب ضعیف اخیراً فروشندگان طلا را مورد آزار قرار می‌دهد.

با این حال، شکست واضح خط حمایت اعلام‌شده، نزدیک به 1920 دلار تا زمان انتشار، برای فروشندگان طلا ضروری به نظر می‌رسد.

پس از آن، آستانه‌ی 1900 دلار و کف قیمت نوسانی 18 ژانویه نزدیک به 1896 دلار می‌تواند خرس‌های طلا (XAU/USD) را فریب دهد.

از طرف دیگر، خریداران طلا باید از مانع افقی یک هفته‌ای حدود 1945 دلار عبور کنند تا دوباره کنترل را به دست گیرند.

نمودار 4 ساعته طلا
روند: ضعف بیشتر مورد انتظار است

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 10 بهمن 1401 ساعت 09:08
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین