خبر

نسخه جدید فرزین برای منابع ارزی/ ارز با کارت ملی بخرید، به دلال بفروشید، پول سفر خود را تامین کنید!

نسخه جدید فرزین برای منابع ارزی/ ارز با کارت ملی بخرید، به دلال بفروشید، پول سفر خود را تامین کنید!

منابع ارزی کشور آن هم در شرایطی که هنوز فروش نفت به حالت عادی برنگشته و بسیاری از کشورهای اروپایی طرف حساب ایران در مذاکرات و محدودیت های تحریمی که هر روز بهتر می شود آنقدر ذی قیمت هستند که باید در حفظ و مصرف آن احتیاط لازم را به کار برد، در حالی بانک مرکزی با افتخار صحبت از ارزپاشی در بازار می کند که سهمیه ارز مسافرتی را بدون هیچ قید و شرطی و صرفا بر اساس کارت ملی افراد ۱۵۰ درصد رشد داده است. اینجا است که دلالان در کمین هستند تا با خرید سهمیه و اجاره کارت ملی افراد، بتوانند بخش زیادی از این منابع را به چنگ آورند و در شرایط ایده آل با آن بازی کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، دولت به تازگی تمهیدات جدیدی را برای بازار ارز به کار برده است. مجموعه دستورالعمل ها و تصمیماتی که به ظاهر برای کنترل بازار ارز به کار برده می شود و در باطن، آینده ای نه چندان روشن را برای نرخ ارز رقم می زند.

محمدرضا فرزین که رزومه کاری او چندین سابقه کار با نظام بانکی را به ثبت رسانده است هم اکنون در دام همان سیاست هایی افتاده است که روسای سابق بانک مرکزی را به خطا کشانده بود و در نهایت آنچه را که به جای گذاشت، ارزپاشی و هدررفت منابع ارزی کشور بود.

مروری بر آنچه که او در همین هفته های کوتاهی که روی کار آمده است در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده به خوبی نشان می دهد که تفکر حاکم بر بانک مرکزی علیرغم تغییر معاون و رئیس کل آن در سالهای گذشته، همان تفکری است که روسای کل زیادی را به خطا کشانده و اکنون هم به همان مسیر ادامه داده است.

فرزین اعلام کرد که به همه نیازهای مردم پاسخ می دهد و حتی در اقدامی، سهمیه ارز مسافری را هم  ۲.۵ برابر کرد تا به گفته او، نیازهای ارزی مردم را پاسخ داده باشد.

این البته تجربه ای است که در سنوات گذشته نیز بارها و بارها تکرار شده و هر بار نتیجه ای جز پربارتر شدن دست دلالان از یک سو و هدررفت منابع ارزی کشور از سوی دیگر نداشته است، بنابراین اینکه محمدرضا فرزین، با چه انگیزه ای و با چه فضای ذهنی و تصمیم گیری، چنین اتفاقی را در بازار ارز رقم زده است نیز خود جای تعجب دارد.

یکی از صرافان در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین می گوید: متاسفانه بساط ارزپاشی گسترده تر از قبل فراهم شده و اگرچه صرافی ها پیشنهاد داشتند که کلا موضوع ارز سهمیه ای در قالب ارز مسافرتی هم به عنوان یکی از آیتم های توزیع ارز ارزانتر از بازار آزاد برچیده شود، اما باز بانک مرکزی در این حوزه وارد فضایی شد که می دانست نتیجه و ثمره ای ندارد.

او می افزاید: مردم با کارت ملی خود از بانک یا صرافی ارز یارانه ای دریافت می کنند و دقیقا چند متر آن طرف تر به دلالان می فروشند تا از این سهمیه خود بهره مند شده باشند و سودی ببرند، این در حالی است که اگر حتی بنا را به این بگذاریم که ارز مسافرتی با بازار آزاد ۲۰۰۰ تومان اختلاف داشته باشد، یک فرد با خرید ارز صرافی و فروش آن به قیمت ارز آزاد حداقل ۵ تا ۱۰ میلیون تومان درآمد خواهد داشت.

این فعال بازار ارز می گوید: متاسفانه دلالان بیشتر از صرافی ها در بازار ارز فعال بوده و نقش آفرینی می کنند؛ چراکه به هر طریق ممکن تلاش می کنند که ارز یارانه ای را با توجه به اختلافی که در بازار وجود دارد با کارت ملی اجاره ای دریافت نمایند.

این گفته فرد صراف در شرایطی مطرح می شود که اکنون مردم به راحتی و صرفا با کارت ملی می توانند ارز سهمیه امسال خود را خریداری کرده و در بازار آزاد و خارج از مکانیزم به فروش برسانند؛ البته دیگر حتی لازم نیست که در صف برای دریافت ارز خود بمانند؛ بلکه به راحتی مراجعه کرده و ارز خود را دریافت می کنند و به دلالان می فروشند تا بلکه در این اوضاع خراب اقتصادی پولی به جیب بزنند.

نکته حائز اهمیت آن است که همچنان دلالان اجازه نمی دهند که قیمت ارز، روال طبیعی خود را طی کند و با توجه به منابعی که در اختیار می گیرند تلاش دارند تا در یک رقابت منفی قیمتی، دلار را با قیمت ارزانتر از مردم بخرند و سود خود را با قیمت سازی در بازار حاصل و به نوعی تضمین کنند.

نکته حائز اهمیت آن است که مجلس هم در مقابل این اقدام بانک مرکزی سکوت کرده و در حالی که مشاهده می کند که رقم بالایی از منابع ارزی کشور در حال خروج است و در میان دلالان و دارندگان کارت ملی دست به دست می شود، هیچ عکس العملی نشان نمی دهد.

علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی چهارم دی ماه امسال در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس در جریان قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درباره ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت و ارائه گزارش رئیس کل وقت بانک مرکزی در تذکری با بیان اینکه روزانه یکصد هزار دلار ارز مسافرتی بین افراد متمول توزیع می شود، ادامه داد: در گزارش مطرح شده ۳ میلیارد دلار ارز به سایرین ارائه شده است؛ چرا شفاف گفته نمی‌شود که این سایرین چه کسانی هستند؟ اما گویا این سوال او باید در زمان فرزین هم دوباره مطرح شود و از رئیس کل بانک مرکزی خواسته شود تا نسبت به این روند توضیحاتی ارایه کند.

منبع:
یکشنبه 9 بهمن 1401 ساعت 16:41
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین