خبر

تلاطمی در بازار جفت‌ارزها

تلاطمی در بازار جفت‌ارزها

چشم‌انداز کاهش رشد همراه با کاهش تورم معامله‌گران را برمی‌انگیزد تا فدرال رزرو را با رویکردی تهاجمی در نظر بگیرند؛ جفت ارزهای کلیدی در معرض نوسان هستند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «اف‌ایکس استریت» در یادداشتی به تحلیل و بررسی رویدادهای روز جمعه در بازارهای مالی پرداخت و چشم‌انداز کالاهای کلیدی را اینگونه تشریح کرد:

در روز پنج‌شنبه پس از انتشار انبوهی از داده‌ها در ایالات متحده، چیزی برای گاوها و خرس‌ها وجود داشت که به طور کلی ثابت بود، اگرچه همچنان چشم‌انداز کاهش رشد همراه با کاهش تورم در مرکز توجه قرار دارد و معامله‌گران را بر می‌انگیزد که در هنگام تشکیل جلسه‌ی فدرال رزرو و تصمیم‌گیری در مورد نرخ بهره در هفته‌ی آینده، به شرط‌بندی بر سر فدرال رزروی با رویکرد تهاجمی ادامه دهند.

وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی با نرخ سالانه 2.9 درصدی سریع‌تر از حد انتظار در سه ماهه‌ی چهارم سال گذشته افزایش یافت، زیرا مصرف‌کنندگان هزینه‌های خود را برای کالاها افزایش دادند.

از سوی دیگر، داده‌های تورمی چشم‌اندازهای فدرال‌رزرو را افزایش دادند که رشد مخارج مصرف شخصی از 2.3 درصد در سه ماهه‌ی قبل، به 2.1 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت؛ در حالی که شاخص قیمت تولید ناخالص داخلی به 3.5 درصد کاهش یافت. در روز جمعه همراه با گزارش PCE هسته، معیار تورم ترجیحی فدرال رزرو، داده‌های بیشتری ارائه خواهد شد که به موجب آن قیمت‌ها احتمالاً در ماه دسامبر به 0.3 درصد افزایش یافتند، اگرچه تحلیلگران TD Securities استدلال کردند که افزایش 0.4 درصدی را نمی‌توان نادیده گرفت. به گفته‌ی آنها، نرخ سالانه احتمالاً به 4.5 درصد کاهش یافته است که نشان می‌دهد قیمت‌ها همچنان به تعدیل ادامه می‌دهند، البته در سطوح بالا ثابت می‌مانند.

شاخص دلار آمریکا (DXY) 0.246 درصد افزایش یافت و از 101.504 به 102.18 رسید، در حالی که معاملات آتی با احتمال 94.7 درصد افزایش 25 واحد پایه در چهارشنبه‌ی آینده قیمت‌گذاری می‌کنند و نرخ بهره شبانه‌ی فدرال رزرو تا دسامبر آینده به 4.45 درصد می‌رسد. این رقم کمتر از نرخ 5.1 درصدی است که مقامات فدرال رزرو در سال آینده در مورد انتظارات بازار برای کاهش نرخ پیش‌بینی کرده‌اند. بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا نیز با افزایش بازدهی اوراق 10 ساله خزانه‌داری به 3.52 درصد افزایش یافت.

شاخص دلار آمریکا

پوند/دلار (GBP/USD) که در اولین کاهش هفتگی خود از هفته‌ی منتهی به 23 دسامبر تاکنون 0.1% از ارزش خود را از دست داده است، معاملات دو طرفه را در جلسه‌ی ایالات متحده نشان داد. در ابتدا، خرس‌ها از پایین‌ترین سطح خارج شدند، اما پس از یک افت ناگهانی اولیه، قیمت در داخل و اطراف داده‌های ایالات متحده افزایش یافت. خرس‌ها در نهایت کنترل را از حوالی اوج‌های روز پس گرفتند و قیمت قبل از بازگشت به روز، 50 پیپ کاهش یافت و بین 1.2344 و 1.2430 حرکت کرد.

یورو/دلار (EUR/USD) با همین ترتیب، بین 1.0850 و 1.0929 قرار داشت. دلار آمریکا/دلار کانادا (USD/CAD) از سطح 1.3407 کاهش یافت و در طول روز به کاهش قیمت ادامه داد، زیرا کالاها در محیط نرم دلار آمریکا به خوبی رشد کردند و به پایین‌ترین سطح 1.3303 رسیدند.

دلار/ین ژاپن (USD/JPY) پیش از شاخص قیمت مصرف‌کننده ژاپن در آسیا در روز جمعه از 129.02 به 130.61 افزایش یافت. بازارهای کالا همچنان از خوش‌بینی نسبت به بازگشت تقاضای چین و تضعیف دلار آمریکا انگیزه می‌گیرند.

نفت با 1.1 درصد افزایش و رسیدن به 81.2 دلار در هر بشکه، لحن سخت‌تر خود را حفظ کرد. طلا با 0.8 درصد کاهش به 1930.8 دلار در هر اونس رسید.

اما در بازار ارزهای دیجتیال، قبل از انتشار داده‌های ایالات متحده، بیت کوین پس از نوسانات دیروز نزدیک به 23200 دلار پایدار ماند و بعد از اعلام اعداد و ارقام، قبل از بازگشت به بالای 23000 دلار، چند صد دلار کاهش یافت.

بیت کوین

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 9 بهمن 1401 ساعت 14:53
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین