خبر

آیا گاز طبیعی به دره قیمت رسیده است؟

آیا گاز طبیعی به دره قیمت رسیده است؟

گرچه قیمت گاز در ششمین هفته‌ی کاهشی است، در ماه آگوست به بالاترین حد خود در 14 سال گذشته رسید؛ گزارش ذخیره‌سازی بالا باز هم می‌تواند قیمت‌ها را کاهش دهد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت‌های آتی گاز طبیعی برای ششمین هفته‌ی متوالی کاهش یافت، اگرچه تعطیلی قطعی روز جمعه این سوال را مطرح کرد که آیا فروش بی‌رویه‌ی سوخت گرمایشی در زمستانی گرم به پایان رسیده است یا خیر.

پس از شروع گرمای غیرمعمول زمستان 2022/23 که منجر به سقوط تقاضا برای سوخت گرمایشی شد، معاملات آتی گاز طی شش هفته‌ی گذشته، 57 درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند. گاز طبیعی، قبل از سقوط این هفته به سطح 2 دلار، در ماه آگوست به بالاترین حد خود در 14 سال گذشته یعنی 10 دلار در هر mmBtu رسید و حتی در دسامبر تا 7 دلار معامله شد.

در عین حال، بسته‌شدن ثابت روز جمعه، این امید را در میان برخی از معامله‌گران افزایش داد که ممکن است بازار با پایین‌ترین سطح 21 ماهه پنج‌شنبه و سطح 2.688 دلار برای گاز مارس به پایین‌ترین سطح خود رسیده باشد.

Gelber & Associates در یادداشت روزانه‌ی خود در مورد گاز ذکر کرد: «در حال حاضر، به نظر می‌رسد قیمت‌های آتی گاز نایمکس (NYMEX) به 2.70 دلار در هر میلی‌متر بی‌تی‌یو کاهش یافته است».

سقوط قیمت گاز پس از رکورد بالای تولید بالای 100 میلیارد فوت مکعب در روز به طور متوسط در ماه‌های اکتبر و نوامبر و پس از تقاضای داغ برای گرمایش در زمستان، که رسمأ از 21 دسامبر آغاز شد، رخ داد. به دلیل مصرف ضعیف گاز ایالات متحده، میزان ذخیره‌سازی در پایان هفته‌ی گذشته به 2.729 تریلیون فوت مکعب رسید که نسبت به سطح 2.622 تریلیون فوت مکعبی سال قبل افزایش داشت.

مصرف گاز

با وجود کاهش قیمت گاز در هفته‌ی اخیر، پیش‌بینی‌های هواشناسی بازگشت احتمالی به شرایط انجماد را از فوریه به بعد نشان می‌دهد.

همچنین گزارش شده است که درگاه آزاد پایانه‌ی صادرات LNG مستقر در تگزاس آماده از‌سرگیری فعالیت در ماه فوریه است. لازم به ذکر است که درگاه آزاد، 2 میلیارد مکعب در روز گاز مصرف می‌کرد تا اینکه بسته‌شدن ناگهانی آن در ماه ژوئن باعث شد که بازار با حدود 420 میلیارد فوت مکعب گاز بی‌کار عرضه شود. براساس برآورد معامله‌گران، ممکن است تا اواخر ماه آینده طول بکشد تا محموله‌های LNG دوباره ترمینال را ترک کنند.

با وجود این، برخی از معامله‌گران هشدار دادند که یک گزارش ذخیره‌سازی ضعیف دیگر برای هفته‌ی آینده می‌تواند دوباره قیمت‌ها را کاهش دهد.

اداره‌ی اطلاعات انرژی گزارش داد که شرکت‌های آب و برق هفته‌ی گذشته 91 میلیارد فوت مکعب از ذخیره‌سازی گاز ملی ایالات متحده برای گرمایش و تولید برق برداشت کردند. این رقم بالاتر از پیش‌بینی‌ها و همچنین 82 میلیارد فوت مکعب در هفته قبل از آن بود.

تحلیلگران گفتند که مصرف هفتگی گاز باید بین 100 تا 200 میلیارد فوت مکعب باشد تا قیمت‌ها به طور معناداری افزایش یابد.

علی‌رغم اشتراک این تصور که پایین‌ترین قیمت حدود 2.70 دلار به عنوان حمایت حفظ می‌شود، Gelber & Associates این موضوع را در روز جمعه تایید کرد.

به غیر از فقدان هوای سرد زمستانی قابل توجه، کاهش عدم تعادل عرضه و تقاضا به دلیل تولید گاز خشک سنگین بیش از 5 میلیارد فوت مکعب در روز، نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و صادرات راکد گاز مایع (LNG) نیز ادامه دارد.

مشاوران با اشاره به اینکه واردات ضعیف‌تر و روند تعویض و جایگزینی زغال سنگ به گاز را کاهش داده‌اند، افزودند: «هنوز وخامت بیشتر قیمت امری ممکن و محتمل است و زمانی که تولیدکنندگان تصمیم بگیرند با توجه به برنامه‌های تولید اضافی در سال جاری، بیشتر ترمز بگیرند، کاهش خواهد یافت.»

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 9 بهمن 1401 ساعت 12:49
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین