خبر

کاهش نرخ تورم، دلار را ناامید می‌کند

کاهش نرخ تورم، دلار را ناامید می‌کند

با انتشار داده‌های شاخص قیمت هزینه شخصی، شاخص دلار آمریکا در سطح 101.98 معامله می‌شود. برخی داده‌های آتی در مرکز توجه قرار دارند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، دلار آمریکا که به وسیله‌ی شاخص دلار اندازه‌گیری می‌شود، علی‌رغم افزایش‌های روز جمعه، هفته را تقریباً بدون تغییر پایان داد.

در زمان نگارش این مقاله، شاخص دلار آمریکا (DXY) 0.16 درصد بالاتر از قیمت افتتاحیه‌ی خود در سطح 101.98 معامله می‌شود، که در واقع پس از انتشار داده‌های شاخص قیمت هزینه‌ی مصرف شخصی (PCE)، از بالاترین سطح روزانه یعنی 102.19، عقب‌نشینی کرده است.

دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده گزارش داد که نرخ تورم، که توسط شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی اندازه‌گیری می‌شود، در مقایسه با 5.5 درصد در نوامبر، در ماه دسامبر به 5 درصد کاهش یافت. علاوه بر این، شاخص قیمت اصلی PCE، شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو، از 4.7 درصد در ماه قبل به 4.4 درصد کاهش یافت و بدین ترتیب، انتظارات بازار را برآورده کرد. به صورت ماهانه، هر دو شاخص قیمت Core PCE و PCE به ترتیب 0.3% و 0.1% افزایش یافتند.

شاخص تورم

سایر داده‌ها حاکی از آن است که انتظارات تورمی پنج ساله‌ی دانشگاه میشیگان به 2.9 درصد کاهش یافته است، در حالی که شاخص اعتماد مصرف‌کننده بهتر از حد انتظار به 64.9 رسیده است.

از آنجایی که تورم در حال کاهش مداوم و مستمر بوده است، بازارها پیش‌بینی حرکت‌های با رویکرد تهاجمی کمتر از سوی فدرال رزرو را دارند و پیش از پایان چرخه‌ی انقباض فعلی، دو افزایش 25 واحدی دیگر نرخ بهره پیش‌بینی شده است. از زمانی که فدرال رزرو به سمت کاهش نرخ‌ها حرکت می‌کند، پویایی قیمت‌های بازار در کوتاه‌مدت با راهنمایی‌های جروم پاول و ارزیابی‌های سرمایه‌گذاران، تعیین می‌شود.

روز چهارشنبه، فدرال رزرو حکم خود را اعلام خواهد کرد، در حالی که جمعه آینده، ایالات متحده گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی را منتشر خواهد کرد. بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان نیز تصمیمات خود را اعلام خواهند کرد.

نمودار قیمت شاخص دلار

از نقطه نظر تکنیکال، شاخص دلار (DXY) همچنان با توجه به نمودارهای هفتگی و روزانه یک سوگیری نزولی دارد. شاخص‌های هفتگی عمیقاً در قلمرو منفی باقی می‌مانند، در حالی که قیمت به دنبال دو کاهش متوالی هفتگی در حال انتشار یک «کندل دوجی» است که نشان‌دهنده‌ی بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران در آستانه‌ی رویدادهای کلیدی اقتصاد کلان است.

در جهت صعودی، سطوح مقاومت بعدی در 102.20 و سپس SMA-20 روزه در 102.80 و منطقه در مارک روانی 103.00 قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، سطح حمایت فوری را می‌توان در پایین‌ترین نرخ چرخه‌ی 101.56 و به دنبال آن مناطق 101.00 و 100.50 مشاهده کرد.

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 9 بهمن 1401 ساعت 11:41
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین