خبر

بیت‌کوین، و سقف تاریخی جدید در 2023

بیت‌کوین، و سقف تاریخی جدید در 2023

با شروع سال 2023، تحولات امیدوارکننده‌ی در بازار کریپتو مشاهده می‌شوند. ولی آیا این تحولات برای ایجاد یک سقف تاریخی جدید در قیمت بیت کوین کافی هستند؟

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کریپتونیوز، قیمت بیت کوین (BTC) در هفته‌ی گذشته 10 درصد افزایش یافت. این مسئله باعث شد بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال تصور کنند که روند صعودی جدیدی در حال شکل‌گیری است. مسیر حرکت قیمت بیت کوین همیشه غیرقابل پیش‌بینی بوده است؛ با وجود این، با بررسی برخی عوامل و شواهد خاص می‌توان به صورت بالقوه عملکرد آینده‌‌ی آن را تا حدودی پیش‌بینی کرد.

هم‌اکنون، در لحظه‌ی نگارش این مطلب - در حوالی ساعت 10:30 روز یک‌شنبه 29 ژانویه / 9 بهمن - بیت کوین با 0.74 درصد افزایش نسبت به روز گذشته با قیمت 23,234 دلار معامله می‌شود. ارزش بیت کوین ظرف یک هفته‌ی گذشته نیز تاکنون 1.41 درصد افزایش یافته است. ارزش کل بازار بیت کوین هم‌اکنون به 447,689,263,529 دلار رسیده است.  

نمودار قیمت بیت کوین

طبق گزارشی که روز گذشته منتشر کردیم - تحت عنوان بیت‌کوین، بهترین دارایی برای سرمایه‌‌گذاری در 2023 - داده‌های جدید موسسه‌ی گلدمن ساکس نشان می‌دهند، عملکرد بیت کوین در جاری سال از سایر دارایی‌ها نظیر طلا، املاک، و سهام بهتر بوده است.

اکنون، وندی راجرز، سناتور ایالت آریزونا در مجلس سنای آمریکا، با استناد به این داده‌ها طرحی را برای قانونی کردن انجام پرداخت‌ها به وسیله‌ی بیت کوین و گسترش سطح پذیرش عمومی آن ارائه داده است.  

پیش از این‌ نیز طرح‌ها و پیشنهادهای دیگری درباره‌ی گسترش سطح پذیرش عمومی بیت کوین در ایالت آریزونا ارائه شده بودند. فعالان حوزه‌ی کریپتو در ایالت آریزونا تلاش می‌کنند ارزهای دیجیتال را به عنوان وسیله‌ای برای پرداخت اجاره، مالیات و جریمه به کار ببرند.

در صورت تصویب این طرح، آریزونا نخستین ایالت در آمریکا خواهد بود که بیت کوین را به عنوان ابزاری برای پرداخت هرگونه بدهی مالی مورد پذیرش قرار می‌دهد. در این صورت، بیت کوین وارد مرحله‌ی تازه‌ای از فرایند پیشرفت و تحول خود می‌شود.

از سویی دیگر، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا همچنان تلاش می‌کند تا قوانین و مقررات تازه‌ای را برای بازار ارزهای دیجیتال تنظیم کند. از زمان فروپاشی صرافی اف‌تی‌ایکس تا به حال، این نهاد به شدت تحت فشار است تا با تنظیم مقررات کاربردی و جدید تا حد ممکن بتواند از بروز مجدد چنین اتفاقاتی جلوگیری کند. موفقیت این کمیسیون در تنظیم مقررات مفید برای بازار کریپتو مسلما میزان اعتماد موسسات مالی و شرکت‌ها را به سرمایه‌گذاری در این بازار افزایش خواهد داد. این مسئله مستقیما بر افزایش قیمت بیت کوین تاثیر مثبت خواهد داشت.

داده‌های اقتصادی مثبت، افزایش سطح اشتغال و احتمال کاهش میزان تورم فعالان بازار را به این مسئله امیدوار کرده‌اند که فدرال رزرو در تصمیم‌گیری جدید خود برای افزایش نرخ بهره ملایمت بیش‌تری به خرج دهد. کمیته‌ی بازار آزاد فدرال (FOMC) در 1 فوریه /12 بهمن تشکیل جلسه خواهد داد.

نتیجه‌ی این جلسه تاثیر قابل توجهی بر احساسات بازار ارزهای دیجیتال و همچنین قیمت بیت کوین خواهد داشت. به عقیده‌ی تحلیلگران، شاید بیت کوین در سال جاری به سقف قیمت تاریخی جدیدی نرسد، ولی به احتمال زیاد رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه خواهد کرد.

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
یکشنبه 9 بهمن 1401 ساعت 10:46
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین