خبر

فصل ریزش یورو رسید!

فصل ریزش یورو رسید!

در حالی که بازارها در انتظار تصمیم‌گیری آتی فدرال رزرو پیرامون نرخ بهره هستند، دلار امروز افزایش یافت؛ یورو کاهشی از بالاترین سطح 9 ماهه را به ثبت رساند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، دلار آمریکا روز چهارشنبه در معاملات ملایم، افزایش یافت. در این بین، سرمایه‌گذاران چشم‌انتظار تصمیم هفته‌ی آینده‌ی در مورد سیاست‌گذاری فدرال رزرو بودند، در حالی که یورو از حوالی بالاترین سطح 9 ماهه‌ی خود سقوط کرد.

یورو 0.12 درصد در برابر دلار کاهش یافت و به 1.088 دلار رسید. این ارز دقیقأ از سطح 1.093 دلاری که در روز جمعه لمس شده بود، و بالاترین میزان از اوایل ماه مه تلقی می‌شد، فاصله گرفت.

در عین حال، دلار در برابر ین 0.1 درصد افزایش یافت و به 130.28 ین در هر دلار رسید و در در واقع ضربه‌ای بر پایین‌ترین سطح 8 ماهه در 16 ژانویه و سطح 127.22 وارد کرد.

آلوین تان، رئیس استراتژی فارکس آسیا در RBC Capital Markets، با اشاره به اینکه بازارها به دلیل تعطیلات سال نو قمری و سکوت فدرال رزرو آرام هستند، اظهار داشت: «بخش کثیری از آسیا هنوز در تعطیلات است. خیلی زود فدرال رزرو ورود می‌کند و به عقیده‌ی من، پیش از آن کمی احتیاط لازم است.»

کاهش قیمت جهانی انرژی و در نتیجه کاهش نرخ تورم در اقتصادهای پیشرفته، گمانه‌زنی‌هایی را برانگیخته است که فدرال رزرو آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی ممکن است به زودی افزایش نرخ بهره را متوقف کنند.

کاهش نرخ بهره

این انتظارات باعث شده است که شاخص دلار که در پی افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سال گذشته افزایش یافت، از بالاترین رقم 20 ساله سپتامبر یعنی سطح 114.78، بیش از 11 درصد کاهش یابد. این شاخص در روز چهارشنبه با 0.11 درصد افزایش به 102.02 رسید.

اما در چشم‌اندازی دیگر، پوند با 0.23 درصد کاهش به 1.231 دلار رسید.

معامله‌گران به طور کلی انتظار دارند که فدرال رزرو در چهارشنبه‌ی آینده نرخ بهره را 25 واحد پایه (bps) افزایش دهد که یک گام پایین‌تر از افزایش 50 واحدی در دسامبر است. قبل از آن، سرمایه‌گذاران ارقام رشد اقتصادی سه ماه‌ی چهارم ایالات متحده را که قرار است در روز پنج‌شنبه ارائه شود، بررسی خواهند کرد.

داده‌های روز سه‌شنبه نشان داد که فعالیت‌های تجاری منطقه یورو در ژانویه به رشد متوسط بازگشته است. انتظارات افزایش بیشتر نرخ توسط بانک مرکزی اروپا نیز به احساسات کمک کرده و از یورو حمایت کرده است.

در مقابل، اگرچه رکود در هر دو بخش تولید و خدمات برای اولین بار از سپتامبر تعدیل شد، اما فعالیت تجاری ایالات متحده برای هفتمین ماه متوالی در ژانویه کاهش یافت.

به بیان رودریگو کاتریل، استراتژیست ارزی در بانک ملی استرالیا، داده‌ها حاکی از آن است که انعطاف‌پذیری در اروپا و همچنین چالش‌هایی که از جنبه‌ی انرژی با آن مواجهند، آنطور که برخی انتظار داشتند، مضر نبوده است.

در عین حال، به نظر می‌رسد که کندی رشد ایالات متحده از نظر فعالیت در حال گسترش است.

در جاهای دیگر، دلار استرالیا در روز چهارشنبه پس از اینکه آمارهای تورم بالاتر از حد انتظار بود، به بالاترین حد خود در بیش از پنج ماه گذشته رسید، که این موضوع باعث تقویت بیشتر نرخ‌ها از سوی بانک مرکزی استرالیا شد. ارز استرالیا آخرین بار با 0.81٪ افزایش به 0.71 دلار رسید.

دلار استرالیا

در جاهای دیگر، پس از اینکه تورم سالانه 7.2 درصدی نیوزلند در سه ماهه‌ی چهارم کمتر از پیش‌بینی 7.5 درصدی بانک مرکزی بود، کیوی با 0.32 درصد کاهش به 0.649 دلار رسید.

و اما قبل از تصمیم‌گیری بانک مرکزی کانادا در مورد نرخ روز چهارشنبه، دلار آمریکا در برابر همتای کانادایی خود، با خرید 1.337 دلار کانادا، تغییر اندکی را ثبت کرد.

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 5 بهمن 1401 ساعت 14:38
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین