خبر

فتح یک قله به دست یورو!

فتح یک قله به دست یورو!

پیرو وعده‌ی افزایش 50 واحد پایه نرخ بهره از سوی برخی رؤسای بانک‌های مرکزی اروپا، یورو امروز در برابر دلار آمریکا به بالاترین سطح 9 ماهه رسید.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، یورو روز دوشنبه در برابر دلار، به بالاترین سطح 9 ماهه رسید، زیرا اظهارنظرهای تندروانه‌ در مورد نرخ بهره اروپا از دیدگاه فدرال رزرو میانه‌روتر، با قیمت‌گذاری بازار در تضاد بود.

یورو به 1.0903 دلار رسید و قله اخیر 1.08875 دلار را شکست و راه را برای صعود از آوریل گذشته، در سطح 1.0936 دلار باز کرد.

آنچه به یورو کمک کرد اظهارات کلاس نات، عضو شورای حاکم بانک مرکزی اروپا (ECB) بود که وعده‌ی افزایش نرخ بهره 50 واحد پایه‌ای را در هر دو ماه فوریه و مارس داد و افزود: «انتظار می‌رود این روند در ماه‌های پس از آن به افزایش خود ادامه دهد.»

نات در میان سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا، مهره‌ی مهمی در نظر گرفته می‌شود و این اظهار نظر به منزله‌ی عقب‌نشینی در برابر گزارش‌های اخیر است که بر عقبگرد بانک مرکزی اروپا از ماه مارس به سمت حرکت‌های ربع امتیازی دلالت دارند.

در چشم‌انداز آمارها، نظرسنجی رویترز از تحلیلگران نیز حاکی از افزایش 50 واحدی در ماه مارس و در نهایت افزایش 3.25 درصدی بوده است.

در مقابل، معاملات آتی تقریباً هر شانسی را مبنی بر اینکه فدرال رزرو می‌تواند 50 واحد در ماه آینده بر نرخ‌ها بیافزاید، خنثی کرده است و به طور پیوسته اوج احتمالی نرخ‌ها را از 4.25٪ تا 4.50٪ فعلی، به 4.75٪ تا 5.0٪ کاهش داده است.

افزایش نرخ بهره

علاوه بر آن، سرمایه‌گذاران کاهش نرخ حدود 50 واحدی در ایالات متحده را برای نیمه‌ی دوم سال پیش‌بینی می‌کنند که بیانگر داده‌های ملایم‌تر در مورد تورم، هزینه‌های مصرف‌کننده و مسکن است.

از سوی دیگر، پیش‌بینی می‌شود که نظرسنجی‌های فوری در مورد تولید ژانویه که این هفته انجام می‌شود، البته تا حدی به دلیل کاهش هزینه‌های انرژی، بهبود بیشتری را در اروپا نسبت به ایالات متحده نشان دهد.

ری آتریل، رئیس استراتژی فارکس(FX) در NAB ابراز داشت: «پیرو باورپذیرشدن نظرسنجی‌های اخیر PMI، ایالات متحده جایگاه رهبری رشد جهانی خود را از دست داده است. در عین حال، قیمت گاز از اوایل دسامبر تاکنون 60 درصد کاهش یافته است که می‌تواند آثار منفی شوک تجاری را که بر منطقه یورو و ارز یورو تاثیر می‌گذارد، تعدیل کند.»

وی افزود: «علاوه بر این، تورم ایالات متحده بیشتر و سریع‌تر از پیش‌بینی‌های خود فدرال رزرو کاهش می‌یابد. با در نظر گرفتن این سناریو، دلار آمریکا در سال جاری می‌تواند بسیار بیشتر سقوط کند.»

براساس پیش‌بینی آتریل، یورو تا ماه مارس به 1.1000 دلار و تا پایان سال به 1.1700 دلار خواهد رسید.

تقریباً همین استدلال در مورد پوند(استرلینگ) نیز صدق می‌کند؛ براساس شرط‌بندی بازارها، نرخ بهره‌ی بانک مرکزی انگلیس در جلسه‌ی سیاست‌گذاری خود در هفته‌ی آینده با نیم واحد افزایش به 4.0 درصد خواهد رسید.

پوند با رسیدن به سطح 1.2420 دلار، و در فاصله‌ی قابل توجهی از سطح 1.2435 دلار هفته‌ی گذشته افزایش یافت.

پوند و دلار

با نگاهی اجمالی به ارزهای اصلی می‌توان به وضوح مشاهده کرد که دلار در برابر سبدی از ارزها در قیمت 101.740، در سطحی کمی ضعیف‌تر قرار گرفت و تنها اندکی از پایین‌ترین سطح هشت ماهه‌ی اخیر خود یعنی 101.510 فاصله داشت.

اما در جاهای دیگر، پس از اینکه بانک ژاپن (BOJ) از فشار بازار برای معکوس‌کردن سیاست بسیار آسان کنترل اوراق قرضه‌ی خود سرپیچی کرد، دلار حداقل توانسته در برابر ین ثابت بماند.

تحلیلگران بر این باورند که BOJ حداقل تا نشست سیاستگذاری بعدی در ماه مارس، در خط مقدم خواهد بود، اگرچه یکی از موانع موجود، تعیین رئیس جدید BOJ در ماه فوریه خواهد بود.

ناگفته نماند که هر سرنخی مبنی بر جایگزینی فردی با رویکرد تهاجمی کمتر از هاروهیکو کورودا، رئیس فعلی، صعود دوباره ین را شاهد خواهد بود.

در حال حاضر، دلار، پس از تغییر شدید قیمت در هفته‌ی گذشته بین 127.22 و 131.58، در سطح 129.59 ین حفظ شده است.

تمرکز بر نرخ‌های بهره باعث می‌شود جلسه‌ی چهارشنبه بانک مرکزی کانادا تا حدودی مورد توجه باشد و بازارها به سمت افزایش یک چهارم واحدی دیگر و رسیدن به 4.5 درصد متمایل شوند، البته این پایان چرخه‌ی انقباض در آنجاست.

واحد پول کانادا (دلار کانادا) با رقم 1.3374 به ازای هر دلار آمریکا، از 1.3497 دلار در روز جمعه جهش داشت؛ شاید بتوان علت این جهش را به داده‌های داخلی خرده‌فروشی مرتبط دانست که بسیار ضعیف‌تر از حد انتظار بود.

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 3 بهمن 1401 ساعت 15:08
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین