خبر
 

پی ال سی چیست؟

سلب مسئولیت: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز TGJU صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

Programmable Logic Controller که مخفف آن PLCاست یک رایانه بسیار قدرتمند است. اگر کار شما با برق یا خط تولید باشد کارکرد این کنترلر را می‌دانید. شما با استفاده از این دستگاه می‌توانید به راحتی یک فرایند یا عملکرد یک دستگاه را خودکار کنید. معمولاً PLCها در مجاورت کلی سیستم هایی که کار می کنند قرار دارند و معمولاً توسط یک جعبه الکتریکی روی سطح محافظت می شوند. بر اساس تنظیمات سخت افزاری، رایج ترین PLCهای مورد استفاده عبارتند از: PLCثابت و PLCمدولار.
(PLC) یک کنترل‌کننده منطقی قابل برنامه‌ریزی صنعتی است که ورودی‌ها و خروجی‌ها را نظارت می‌کند و تصمیم‌های مبتنی بر منطق را برای فرآیندها یا ماشین‌های خودکار می‌کند. PLC چیزی بیش از یک کامپیوتر دیجیتالی خاص است. در صنایع و همچنین در سایر حوزه های سیستم کنترل.

PLC چگونه کار می‌کند؟

چهار مرحله اساسی در عملکرد همه PLC ها وجود دارد. اسکن ورودی، اسکن برنامه، اسکن خروجی. این مراحل به طور مداوم در یک حلقه تکراری انجام می‌شود. یک واحد پردازش مرکزی (CPU) به عنوان مغز PLC عمل می کند. این یک ریزپردازنده -16 یا -32 بیتی است که از یک تراشه حافظه و مدارهای مجتمع برای کنترل منطق، نظارت و برقراری ارتباط تشکیل شده است. برای کسب اطلعات بیشتر به سایت SEO Vancouver بروید.

CPU PLC را برای اجرای دستورالعمل های کنترلی، برقراری ارتباط با سایر دستگاه ها، انجام عملیات منطقی و حسابی و انجام عیب یابی داخلی هدایت می کند. CPU روال های حافظه را اجرا می کند، به طور مداوم PLC را بررسی می کند (کنترل کننده PLC اضافی است) تا از خطاهای برنامه نویسی جلوگیری کند و مطمئن شود که حافظه آسیبی ندیده است.

چرا از PLC آن استفاده می کنیم؟

اتوماسیون تقریباً در هر زمینه و فرآیندی از جمله ارتباطات تجهیزات، تعمیر و نگهداری و تعمیرات و تولید اختلال ایجاد می‌کند. تنها حوزه‌ای در تولید که به نظر می رسد تاکنون از تصاحب اتوماسیون مصون است، کنترل کننده منطقی برنامه پذیر یا PLC ها است. دلیلی وجود دارد که چرا بازار جهانی PLC ها 16 میلیارد دلار در سال است که سالانه 9.2 درصد رشد می‌کند. طراحی قوی، هزینه کم و سادگی در مواجهه با ادغام های پیچیده آنها را به یک جزء اساسی در تولید تبدیل می کند.

بدون PLC ها، بسیاری از کسب و کارها نمی توانند از اجرای فناوری کنترل جدید پشتیبانی کنند. در حال حاضر، PLC ها همچنان در تحول دیجیتالی که صنعت 4.0 وعده داده است، باقی می‌ماند.

انواع PLC

4 نوع مختلف PLC وجود دارد:

  • PLC یکپارچه ثابت: PLC های یکپارچه ثابت دارای یک واحد واحد هستند که هم کنترلر و هم IO را در خود جای داده است.

  • PLC توزیع شده: یک شبکه کنترل کننده و دستگاه های ورودی/خروجی را به هم متصل می کند.

  • Soft PLC: به جای استفاده از یک کنترلر خاص، یک کامپیوتر همه منظوره PLC را به عنوان یک برنامه اجرا می کند.

  • PLC مدولار: یک PLC مدولار شامل ماژول های جداگانه برای کنترلر و IO است که در یک شاسی قرار می گیرند.

معیارهای انتخاب PLC:

1. تعداد ورودی PLC و خروجی PLC

2. مهم ترین چیز حافظه است، بر اساس اندازه تعریف شده از حافظه برنامه

3. ارتباطات: انواع مختلف ارتباطات مانند اتصالات سریال و شبکه به PLC که اجازه می دهد برنامه ریزی شود و با PLC های دیگر ارتباط برقرار کند.

4. زمان اسکن: بسته به اندازه برنامه، یک برنامه بزرگتر به زمان اسکن کوتاه تری نیاز دارد. و هر چه زمان اسکن کوتاهتر باشد، هزینه بیشتری نیز خواهد داشت.

5. تعداد ماژول های ورودی/خروجی آنالوگ/دیجیتال: بستگی به برنامه دارد. برای کاربردهای انبار/کاربرد نیروگاه، ممکن است به تعداد زیادی کارت دیجیتال ورودی و خروجی نیاز باشد.

6. زمان اسکن: زمان اسکن کوتاه‌تر برای فرآیند خوب است. یک برنامه بزرگتر به زمان اسکن کوتاه‌تری نیاز دارد.

7. نرم افزار: نرم افزار برنامه نویسی و ابزارهای دیگر، سهولت برنامه نویسی و اشکال زدایی را تعیین می کند.

Shape1

PLC برای انجام چه کاری طراحی شده است؟

یک ماژول CPU: این پردازنده مرکزی و حافظه مورد نیاز برای ذخیره اطلاعات و اجرای وظایف است. تمام محاسبات و پردازش داده ها در اینجا از طریق دریافت ورودی ها و تولید خروجی ها انجام می شود.

منبع تغذیه: همه ماژول های PLC به منبع تغذیه متکی هستند. PLC ها برای دریافت برق AC و تبدیل به برق DC طراحی شده اند.

یک دستگاه برنامه نویسی: PLC ها به نرم افزار برنامه نویسی نیاز دارند که منطق کنترل را به سیستم معرفی می کند. سپس کاربران می توانند به صورت موقت در نرم افزار PLC ایجاد، انتقال و تغییرات را ایجاد کنند.

ماژول های ورودی/خروجی: ماژول‌های ورودی و خروجی داده‌ها را از حسگرها و محرک‌ها جمع‌آوری می‌کنند، آن‌ها را به سیستم PLC وارد می‌کنند و سپس اطلاعات قابل خواندن تولید می‌کنند. این ماژول ها می توانند دیجیتال یا آنالوگ باشند.

زبان برنامه نویسی PLC

پنج زبان برنامه نویسی در PLC ها استفاده می شود. آنها توسط استاندارد بین المللی IEC 61131 تعریف شده اند. منطق نردبانی یکی از رایج ترین زبان های PLC است. در آن، نمادها نشان دهنده رله های باز و بسته شدن، شمارنده ها، تایمرها، شیفت رجیسترها و عملیات ریاضی هستند. نمادها در روال برنامه مورد نظر مرتب می شوند. قوانین در منطق نردبان "پله" نامیده می شوند. هر پله یک خروجی دارد، اما یک ورودی را می توان در بیش از یک پله یافت. با پیشرفت هوش مصنوعی، روز به روز استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی AI در صنعت پی ال سی بیشتر می شود.

یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی نمودار بلوک تابع (FBD) است. توابع بین متغیرهای ورودی و خروجی را توصیف می کند. این تابع که توسط بلوک ها نشان داده می شود، متغیرهای ورودی و خروجی را به هم متصل می کند. FBD در به تصویر کشیدن الگوریتم ها و منطق از سیستم های کنترل به هم پیوسته مفید است.

جمع بندی

امروزه PLCها هنوز یک عنصر اساسی در بسیاری از سیستم های کنترل صنعتی هستند. در واقع، آنها هنوز هم پر استفاده ترین فناوری کنترل صنعتی در سراسر جهان هستند. توانایی کار با PLCها برای بسیاری از مشاغل مختلف، از مهندسین طراحی کننده سیستم گرفته تا تکنسین های برق که آن را حفظ می کنند، یک مهارت لازم است که می‌توانید برای اطلاعات بیشتر درمورد این دساگاه منطقی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نویسنده: اپراتور
شنبه 1 بهمن 1401 ساعت 12:33
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین