خبر
 

ساندویچ پانل، سازه‌ای سبک، ارزان و مقاوم| پانل تونیکس

سلب مسئولیت: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز TGJU صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

اگر فکر می‌کنید که ساندویچ پانل تنها یک کاربرد دارد و آن هم ساخت ساختمان است و تصور می‌کنید که یک مصالح ساختمانی مانند سایر مصالح است باید بگویم که این سازه پیش ساخته را دست کم گرفتید. موضوع این نوشتار در خصوص ساندویچ پانل و مزایای آن است اگر کنجکاو هستید که راجع به این ساندویچ‌های نخوردنی بیشتر بدانید خواندن این مطلب را از دست ندهید چرا که قصد دارم شما را با جنبه‌های دیگری از ساندویچ پانل آشنا کنم.

حتما برایتان پیش آمده که به سازه‌های بزرگی مثل سوله نگاه کنید و از خود بپرسید مصالح سازنده آن از چیست؟ مصالحی که به لحاظ شکل ساختاری هم با دیگر متریال متفاوت است.

ساندویچ پانل تقریبا از سال 1370 وارد بازار ایران شد و از آن زمان تاکنون به دلیل رشد روز افزون جمعیت توانست خیلی از مصائب و مشکلاتی که پیش روی سازندگان بود را برطرف کند. حتما می‌پرسید چگونه؟

اگر شما به عنوان یک کارفرما یا پیمانکار این مقاله را می‌خوانید باید بدانید که در هر ارتفاع، طول و عرضی می‌توانید ساختمان خود را با استفاده از ساندویچ پانل بنا کنید. اما توجه داشته باشید که قبل از خرید ساندویچ پانل می‌بایست یک زیرسازی و شاسی کشی با استفاده از پروفیل برای سازه خود اجرا کنید سپس با توجه به ابعاد سازه، ساندویچ پانل مورد نظر خود را سفارش دهید.

اگر هنوز به طور دقیق با ساختار ساندویچ پانل، کارایی و مزایای آن آشنایی ندارید پس در ادامه این مطلب با من همراه باشید. ساندویچ پانل‌ها به لحاظ نوع کاربرد در دو نوع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی طراحی و تولید می‌شوند. یعنی شما برای پوشش دیوار و سقف سازه خود از ساندویچ پنلی استفاده می‌کنید که از قبل در کارخانه ساخته شده است.

در نتیجه شما متریال اصلی ساختمان خود را از قبل تهیه کردید و اجرای پروژه شما مشمول بالا رفتن هزینه‌های ساخت و ساز نخواهد شد. همچنین برای نصب ساندویچ پانل و اجرای این گونه سازه‌ها نیز نیاز به نیروی انسانی زیادی ندارید.

ساندویچ پانل چیست؟

اما اگر می‌پرسید مواد اولیه ساندویچ پانل از چیست؟ باید بگویم تنها از دو لایه ورق فلزی و یک لایه فوم تشکیل شده است. به همین سادگی اما همین ساختار سبک، ساده و یکپارچه در عین سبک و کم وزن بودن مقاومت فیزیکی، خمشی و فشاری بسیار بالایی دارد و به سرعت آماده نصب و اجرا می‌شود.

لایه‌های بیرونی ساندویچ پانل از جنس ورق فلزی گالوانیزه، آلوزینک و یا آلومینیوم است. فوم میانی ساندویچ پنل‌ها از جنس پلیمر و یا الیاف معدنی است از همین رو فوم به کار رفته در ساندویچ پانل‌ها از نوع فوم پلی اورتان، پلی استایرن (یونولیت)، xps و یا پشم سنگ است. با توجه به همین ساختار از ساندویچ پانل‌ها در طیف گسترده‌ای از کاربری‌ها استفاده می‌شود. به صورت کلی از ساندویچ پانل‌ها در چند دسته استفاده می‌شود. از جمله کاربرد ساندویچ پانل شامل ساخت انواع سوله، کانکس، اتاق حمل بار، سردخانه، اتاق تمیز و... می‌شود که البته هر کدام از این سازه‌ها، کاربری‌های مختلف بسیار زیادی دارند.

انواع ساندویچ پانل دیواری به لحاظ نوع متریال

ساندویچ پانل دیواری دو رو نایلون

در ساندویچ پانل دیواری دو رو نایلون به جای دو لایه ورق فلزی از دو لایه نایلون به همراه یک لایه فوم استفاده می‌شود از این نوع ساندویچ پنل عموما در کف سازی سوله‌ها برای عایق کردن کف استفاده می‌شود که بعد از قرارگیری پنل بر روی آن بتن ریزی می‌کنند.

ساندویچ پانل دیواری یک رو فویل یک رو ورق

معمولا این نوع ساندویچ پنل در مکان‌هایی استفاده می‌شود که میزان تبادل انرژی خیلی حائز اهمیت نیست و علاوه بر آن کارفرما برای کاهش هزینه‌ها از ساندویچ پانل یک رو فویل یک رو ورق استفاده می‌کند در اجرای این نوع سازه‌ها معمولا فویل رو به محیط داخلی و ورق در محیط بیرونی قرار می‌گیرد.

انواع ساندویچ پانل دیواری به لحاظ نوع کاربرد

ساندویچ پانل دیواری کلین روم

از توضیح درباره چیستی اتاق تمیز گذر می‌کنیم چرا که از حوصله این بحث خارج است اما می‌توانید ابعاد مختلف اتاق تمیز را در سایت پانل تونیکس مطالعه کنید. اما کلین روم یا اتاق تمیز به صورت یک محیط مجزا و مستقل در ساختمان‌ها اجرا می‌شوند به همین منظور برای اجرای سقف کلین روم نیازی به استفاده از ساندویچ پانل سقفی نیست و برای اجرای دیوار و سقف از ساندویچ پانل دیواری استفاده می‌کنند.

اما چیزی که در اجرای اتاق تمیز حائز اهمیت است انتخاب نوع فوم و ورق ساندویچ پانل است. از آن جایی که در این محیط‌ها میزان رطوبت، دما و آلایندگی باید در یک سطح ثابت و مشخصی باشد، از ساندویچ پانل استفاده می‌شود اما معمولا از فوم پلی اورتان برای این نوع سازه‌ها استفاده می‌شود چرا که از انسجام بالایی برخوردار است و یک عایق بسیار مناسب در برابر رطوبت است. همچنین ورق به کار رفته در ساندویچ پنل‌ها نیز اغلب از جنس آلوزینک انتخاب می‌شود چرا که ورق آلوزینک با روکشی از روی و آلومینیوم مقاومت بالایی در برابر خراشیدگی، خوردگی و پوسیدگی دارد.

ساندویچ پانل دیواری سردخانه

سازه‌هایی مانند سردخانه شرایطی مشابه کلین روم دارند و برای اجرای آن به صورت کلی از ساندویچ پنل دیواری پلی اورتان با ورق آلوزینک استفاده می‌شود. علاوه بر این برای پوشش دیوار و سقف سردخانه‌ها نیز از ساندویچ پانل دیواری استفاده می‌شود. معمولا برای سردخانه‌های بالای صفر ضخامت 7 تا 10 سانتی متر ساندویچ پانل استفاده می‌شود و برای سردخانه‌های زیر صفر ضخامت 10 الی 15 سانتی متر ساندویچ پانل به کار می‌رود.

انواع ساندویچ پانل دیواری به لحاظ نوع اتصال

ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی

پیچ مخفی یکی از انواع اتصالات ساندویچ پانل دیواری است در این نوع اتصال لبه یک پانل بر روی پانل کناری قرار می‌گیرد و پیچ اتصال در زیر لبه پانل پنهان می‌شود از همین رو به آن ساندویچ پانل پیچ مخفی می‌گویند. در این مدل علاوه بر ایجاد زیبایی ظاهری در ساندویچ پنل، درزبندی پانل نیز به خوبی انجام می‌شود.

ساندویچ پانل دیواری نر و مادگی

در ساندویچ پانل دیواری از نوع نر و مادگی، لبه ساندویچ پنل‌ها به صورت کام وزبانه در یکدیگر فرو می‌روند از همین رو به آن ساندویچ پانل دیواری نر و مادگی می‌گویند.

صفر تا صد مراحل اجرای پروژه

با تمام این تفاسیر شما می‌بایست قبل از خرید ساندویچ پانل، تمامی مراحل زیر را طی کنید:

در مرحله نخست شما می‌بایست به وزارت صنعت و معدن مراجعه کنید و سپس برای تعیین مهندس محاسب، مجری و ناظر باید به استانداری مراجعه کنید.

گام اول

طرح مطالعاتی اولیه

مهندس محاسب یک طرح مطالعاتی از ژئوتکنیک و طرح اولیه معماری از سازه تهیه می‌کند.

گام دوم

طراحی معماری فاز 1

شامل نقشه‌های اولیه با مشخصات کلی از طرح نمای پروژه، فضابندی‌ها، نورگیرها و ... است.

طراحی سازه فاز 1 این مرحله شامل تعیین نوع سازه، کلیات اسکلت، جانمایی تیر، ستون، بادبند، دیوارهای برشی و... است.

گام سوم

تهیه نقشه‌ فاز 2

در این مرحله نقشه‌های نهایی سازه و معماری بر اساس تاییدیه کارفرما و طراح سازه تهیه می‌گردد.

گام چهارم

خرید ساندویچ پانل

در این مرحله کارفرما نقشه‌های معماری خود را برای دفتر فنی و مهندسی و اجرای ساندویچ پانل جهت دریافت نقشه‌های شاپ و کاتینگ لیست ارسال می‌کند.

نقشه شاپ: برای بررسی و تایید نهایی کارفرما از طرح نهایی اجرا شده ساندویچ پانل می‌باشد.

کاتینگ لیست: شامل ریزسفارشات مانند شکل خم و برش فلاشینگ‌ها، طول ساندویچ پانل‌ها با مشخصات، ضخامت و رنگ مورد نظر کارفرما به همراه لیست زیرسازی، پیچ، مهره و اکسسوری است.

با توجه به موارد گفته شده اگر قصد خرید ساندویچ پانل را دارید توصیه می‌کنیم از یک برند معتبر و با کیفیت خرید کنید تا بعدها دچار ضرر و زیان مالی نشوید چرا که اگر ساندویچ پنل‌هایی که تهیه می‌کنید از متریال مرغوبی تولید نشده باشد، طول عمر ساختمان کاهش می‌یابد، آب‌بندی و درزبندی پانل‌ها به خوبی صورت نمی‌گیرد، حتی ممکن است ورق‌ها از فوم جدا شوند و رنگ پانل‌ها پوسته پوسته شود و یا به اصطلاح طبله کند. به همین دلیل ما به شما ساندویچ پانل تونیکس را پیشنهاد می‌کنیم، پانل تونیکس تنها برندی است که برای محصولات خود از فوم فولکسر ترکیه استفاده می‌کند و با اطمینان از کیفیت محصولات، به مدت 5 سال بر روی ساندویچ پانل‌ها ضمانت ارائه می‌کند.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و یا استعلام قیمت ساندویچ پانل به آدرس سایت پانل تونیکس مراجعه نمایید و با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

نویسنده: اپراتور
چهارشنبه 14 دی 1401 ساعت 14:58
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین