خبر

حجم واقعی قاچاق کالا چقدر است؟ / فعالیت بلاگر‌های قاچاق در فضای مجازی

حجم واقعی قاچاق کالا چقدر است؟ / فعالیت بلاگر‌های قاچاق در فضای مجازی

مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت با بیان اینکه می‌بایست سطح مقابله با کالای قاچاق کشور را افزایش داد، گفت: عدم برخورد با قاچاقچیان، متخلفین را نسبت به قاچاق جری کرده است تا جایی که این افراد در فضای مجازی با پخش کلیپ‌هایی، محموله ها‌ی پوشاک قاچاق خود را معرفی می‌کنند.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو،  ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال‌های اخیر برنامه‌های متعددی برای جمع‌آوری قاچاق کالا در سطح عرضه داشته است، ولی متأسفانه به دلیل عدم مداومت در مبارزه با قاچاقریال هنوز اجناس قاچاق در بازار به وفور یافت می‌شود و عملکرد ستاد در این حوزه پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای نداشته است؛ به همین دلیل اتحادیه‌ها، اصناف و انجمن‌های تولیدی انتقادات بسیاری نسبت به عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته‌اند.

متأسفانه، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در زمینه کشفیات و آمار قاچاق، اعداد دقیق و تفکیک شده‌ای به رسانه‌ها اعلام نمی‌کند و اطلاعات وبگاه رسمی ستاد نیز مدت زمانی است که به‌روزرسانی نشده است؛ به همین دلیل نه تنها تصویر روشنی از میزان قاچاق در کشور وجود ندارد بلکه متخلفان با تهدید جدی در مسیر غیرقانونی خود مواجه نمی‌شوند.

در همین زمینه اخیراً مجید افتخاری عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک، اعلام داشت: میزان قاچاق پوشاک کشور در سال ۹۷ به میزان ۲،۶ میلیارد دلار اعلام شده بود، ولی در حال حاضر با رقمی متفاوت از ۳۰۰ میلیون تا ۶۰۰ میلیون دلار از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح می‌شود؛ در واقع گفته می‌شود که قاچاق پوشاک کشور با کاهش ۲ میلیارد دلاری مواجه شده است.

افتخاری ادامه داد: مطابق گفته وزارت صمت به ازای کاهش هر ۵ هزار دلار قاچاق، یک شغل ایجاد می‌شود؛ بنابراین اگر مبلغ ۲ میلیارد دلار کاهش قاچاق واقعیت داشته باشد، در حال حاضر باید ۴۰۰ هزار شغل جدید در صنعت پوشاک ایجاد می‌شد در حالی که طبق آمار این اتفاق رخ نداده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با بیان اینکه در چند سال اخیر شیوه‌های قاچاق پوشاک با تغییراتی همراه بوده است، گفت: در حال حاضر عمده‌ترین روش ورود کالای قاچاق به کشور صورت کیلویی و استوک بوده و مشکلات زیادی برای تولید داخلی به بار آورده است.

وی ادامه داد: در زمان شیوع جهانی کرونا، پس از لغو سفارش کشور‌های اروپایی از بنگلادش، حجم زیادی از پوشاک تولیدی این کشور به صورت عمده به ایران سرازیر شد و مانند آفتی به جان صنعت پوشاک کشور افتاد.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک عنوان کرد: در گذشته قاچاق پوشاک بیشتر به شکل سنتی، مناطق آزاد و ته لنجی انجام می‌شد، اما در حال حاضر قاچاق مسافری نیز رونق بسیاری پیدا کرده است به گونه‌ای که در ماه‌های گذشته تعداد پرواز‌ها به ترکیه بیشتر شده و کالای قاچاق در کمتر از چند ساعت به ایران می‌رسد.

حجم واقعی قاچاق کالا چقدر است؟

افتخاری با بیان اینکه باید حجم واقعی قاچاق مشصص شود و نباید با اعداد و ارقام ساختگی خودمان را فریب دهیم، تصریح کرد: به گفته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز میزان کشفیات قاچاق ۷۵ درصد افزایش یافته است، اما قسمت دردناک ماجرا اینجاست که ۹۵ درصد از پرونده‌ها تبرئه شده و دوباره به سطح عرضه برمی‌گردند.

وی با اشاره به اینکه حداقل درخواست بدنه تولید و صنعت ایجاد شفافیت در سطح عرضه است، بیان کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در شهر قدس واحد بزرگ متخلفی به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان کشف و ضبط کرد؛ ولی متأسفانه حتی دقیقه‌ای هم سایت آن مجموعه تعطیل نشد و پس از پیگیری از ستاد در این خصوص گفته شد که نامه نگاری‌های تعطیلی مجموعه انجام شده است، ولی آن مجموعه کماکان در بازار فعالیت دارد و کالای قاچاق می‌فروشد.

عرضه گسترده قاچاق نتیجه برخورد‌های سطحی است

در همین ارتباط محسن گرجی مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت گفت: مشاهدات میدانی نشان دهنده این است که به دلیل عدم برخورد با قاچاقچیان، متخلفین نسبت به قاچاق کالا جری شده‌اند تا جایی که در فضای مجازی با پخش کلیپ‌هایی محموله ها‌ی پوشاک قاچاق خود را اعلام می‌کنند؛ بنابراین چنانچه فرض کنیم مقابله با قاچاق همانند قبل در حال اجرا است، باید سطح مقابله را در کشور گسترش یابد.

افتخاری با اشاره به وجود بلاگر‌های قاچاق در فضای مجازی تشریح کرد: در حاکمیت برای مبارزه با قاچاق کالا باید عزم جدی شکل بگیرد تا هزینه قاچاق را برای متخلفان افزایش دهد و قاچاقچی را از حاشیه امنیت خارج کند چرا که متأسفانه برخورد‌ها با قاچاقچیان به صورت مقطعی انجام شده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: واردات پوشاک به کشور از سال ۹۷ ممنوع شد و از سال ۹۹ آخرین مجوز فعالیت برند‌هایی که در ایران فعالیت می‌کردند نیز باطل شده است، ولی تا به امروز که ۲ سال از آن زمان گذشته است، اما هنوز تابلو‌های برند‌های مذکور در سطح بازار وجود دارد.

به گزارش دانشجو رئیس جمهور سال گذشته با بیان اینکه «قاچاق ضد اقتصاد ملی و خنجری از پشت بر تولید است»، خواستار تشدید برخورد با قاچاق کالا در سطح کشور شده بود؛ اما با وجود اینکه یک سال از اظهارات وی می‌گذرد، مشخص نیست که عملکرد متولی اصلی مبارزه با قاچاق کالا در کشور چه بوده است.

انتقادات نسبت به عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال‌های اخیر همواره وجود داشته است؛ اما متأسفانه، تاکنون گزارش قابل دفاعی در زمینه میزان پیشگیری و مقابله با قاچاق در کشور ارائه نشده است. به نظر می‌رسد، به دلیل تداوم فعالیت مدیران دولت پیشین در دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق، نمی‌توان شاهد تغییر رویه‌های غلط و ایجاد تحول در مسیر مبارزه با قاچاق بود.

انتهای پیام/

منبع:
جمعه 18 آذر 1401 ساعت 11:25
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین