خبر

آیا افت شاخص‌ها در معاملات بازار ارز تهران ادامه دارد؟

آیا افت شاخص‌ها در معاملات بازار ارز تهران ادامه دارد؟

روز گذشته نرخ شاخص ارزی در معاملات رسمی بازار تهران مجددا کاهش یافت. پس از کاهش هیجانات موجود در فضای معاملات ارزی بازار تهران در روز‌های اخیر و با تداوم یافتن فرآیند عرضه در معاملات توافقی قیمت هر برگ اسکناس دلار بازار متشکل در پایان معاملات روز چهارشنبه با حدود دوونیم پله کاهش نسبت به نرخ روز گذشته در میانه‌های کانال ۳۴‌هزار تومانی به نوسان پرداخت.

اقتصاد۲۴ روز گذشته نرخ شاخص ارزی در معاملات رسمی بازار تهران مجددا کاهش یافت. پس از کاهش هیجانات موجود در فضای معاملات ارزی بازار تهران در روز‌های اخیر و با تداوم یافتن فرآیند عرضه در معاملات توافقی قیمت هر برگ اسکناس دلار بازار متشکل در پایان معاملات روز چهارشنبه با حدود دوونیم پله کاهش نسبت به نرخ روز گذشته در میانه‌های کانال ۳۴‌هزار تومانی به نوسان پرداخت. این در حالی است که گزارش‌های به عمل آمده از فضای معاملات ارزی غیر‌رسمی نیز حاکی از آن است که نرخ شاخص ارزی در این گونه از معاملات روز‌های کاهشی خود را سپری می‌کند. افت دما در بازار روز چهارشنبه تنها مختص به اسکناس‌های خارجی نبود و قیمت سکه طلا نیز تحت‌تاثیر کاهش دمای پایتخت قرار گرفت. قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات چهارشنبه با حدود ۱۶۰‌هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم ۱۷‌میلیون و ۳۲۰‌هزار تومان رسید.

بازگشت دلار متشکل به نیمه ۳۴

دیروز چهارشنبه ۱۶ آذر ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات رسمی و غیر‌رسمی بازار تهران کاهشی بود. در صورتی که هر کانال قیمتی را به ۱۰ پله یکسان تقسیم کنیم، هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود ۲۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در پله ششم کانال ۳۴‌هزار تومانی آغاز کرد.

اما در ادامه معاملات چهارشنبه قیمت این ارز مجددا دچار افت دما شد و در نهایت با حدود ۲۶۷ تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در سطح قیمتی ۳۴‌هزار و ۴۵۰ تومان به فعالیت خود پایان داد. بررسی‌های به عمل آمده از فضای معاملات غیر‌رسمی بازار تهران نیز در روز گذشته حاکی از آن است که روند قیمت دلار بازار آزاد نیز در روز‌های گذشته کاهشی بوده است.

به عقیده برخی از کارشناسان ارزی کاهش تب و تاب در فضای بازار تهران عامل کاهشی شدن حجم انتظارات تورمی و در نتیجه کاهش نوسانات افزایشی نرخ ارز بوده است.


بیشتر بخوانید: قیمت دلار، قیمت یورو و قیمت پوند امروز پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ + جدول


مسیریابی سکه از دلار

بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در معاملات بازار تهران مشاهده می‌شود که قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی برابر است با حاصل‌ضرب نرخ دلار غیر‌رسمی در نرخ جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل گرم اونس به سکه، در نتیجه با کاهشی شدن نرخ دلار غیر‌رسمی قیمت سکه نیز دچار نوسانات کاهشی شد و با حدود ۱۶۰‌هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم ۱۷‌میلیون و ۳۲۰‌هزار تومان رسید.

گفتنی است که نرخ حباب این فلز گرانبها که اختلاف میان ارزش ذاتی و نرخ معامله شده آن در بازار را نشان می‌دهد نیز در روز گذشته در کانال قیمتی ۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومانی محاسبه شد. شایان ذکر است که در روز چهارشنبه قیمت ربع‌سکه بدون تغییر ماند و نیم‌سکه ۵۰‌هزار تومان ارزان‌تر از روز سه‌شنبه معامله شد.

منبع: دنیای اقتصاد
منبع:
پنجشنبه 17 آذر 1401 ساعت 14:06
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین