خبر

آسمان نفت، دیگر ابری نیست

آسمان نفت، دیگر ابری نیست

با اجرای تحریم‌ها بر نفت روسیه و کاهش محدودیت‌های کوویدی چین و افزایش تقاضا، نفت خام پس از کاهش 3 درصدی روز قبل، امروز با بهبود مواجه شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، نفت روز سه‌شنبه پس از کاهش بیش از 3 درصدی در جلسه قبل، بهبود یافت؛ چرا که اجرای تحریم‌ها بر نفت خام دریایی روسیه، نگرانی‌ها در مورد مازاد عرضه را کاهش داد و در عین حال، تعدیل محدودیت‌های کووید در چین، چشم‌انداز تقاضا را تقویت کرد.

بهای معاملات آتی نفت برنت تا ساعت ۴۵۸ به وقت گرینویچ با ۳۸ سنت افزایش، به ۸۳ دلار و ۶ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) با 37 سنت افزایش به 77.29 دلار در هر بشکه رسید.

پس از اینکه داده‌های بخش خدمات ایالات متحده نگرانی‌ها را در مورد ادامه‌ی مسیر سیاست انقباضی فدرال رزرو افزایش داد، قیمت‌های آتی نفت خام روز دوشنبه بیشترین کاهش روزانه خود را در دو هفته‌ی گذشته ثبت کردند.

گروه هفت با هدف ایجاد محدودیت، بالاترین قیمت نفت روسیه را 60 دلار در هر بشکه تعیین کرد، اما روسیه تأکید کرد که حتی اگر مجبور به کاهش تولید شود، تابع این اقدام نخواهد بود.

سقف قیمت نفت روسیه

سقف قیمتی که قرار است توسط کشورهای G7 اتحادیه اروپا و استرالیا اعمال شود، در صدر تحریم اتحادیه اروپا بر واردات نفت خام روسیه از طریق دریا و تعهدات مشابه توسط ایالات متحده، کانادا، ژاپن و بریتانیا قرار می‌گیرد.

اما در چین، شهرهای بیشتری استراتژی‌های محدودیت‌های کووید-19 را تعدیل کردند، که این امر باعث خوش‌بینی نسبت به افزایش تقاضا در بزرگترین واردکننده نفت جهان می‌شود.

به گفته‌ی منابع، این کشور قرار است تا روز چهارشنبه کاهش بیشتر نمونه‌هایی از سخت‌ترین محدودیت‌های کووید در جهان را اعلام کند.

شایان ذکر است که فعالیت‌های تجاری و تولیدی در چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، در سال جاری با اقدامات سختگیرانه برای مهار شیوع ویروس کرونا آسیب دیده است.

اما افزایش قیمت نفت ممکن است بی‌دوام باشد، زیرا تأیید بهبود پایدار مصرف چین و همچنین تأثیر تحریم‌های روسیه بر عرضه، نیاز به زمان دارد.

اما در این راستا عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده‌ی نفت جهان، قیمت فروش رسمی ژانویه (OSP) نفت خام سبک عرب خود را برای خریداران آسیایی به پایین‌ترین سطح 10 ماهه کاهش داد.

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 15 آذر 1401 ساعت 09:59
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین