خبر

عرضه اولیه پالایشگاه عربستانی می تواند سرمایه میلیارد دلاری جذب کند!

عرضه اولیه پالایشگاه عربستانی می تواند سرمایه میلیارد دلاری جذب کند!

عرضه عمومی اولیه شرکت نفتی عربستان سعودی آرامکو، یک واحد پالایشی این تولیدکننده نفت دولتی، می‌تواند تا 4.95 میلیارد ریال (1.32 میلیارد دلار) در آخرین عرضه اولیه در بازار عمومی در سال جاری سرمایه جذب کند.

 

به گزارش نبض بورس، ترجمه: پویا احمدی | عرضه عمومی اولیه شرکت نفتی عربستان سعودی آرامکو، یک واحد پالایشی این تولیدکننده نفت دولتی، می‌تواند تا 4.95 میلیارد ریال (1.32 میلیارد دلار) در آخرین عرضه اولیهعرضه اولیه در بازار عمومی در سال جاری سرمایه جذب کند.

بر اساس بیانیه‌ای، شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی جادوا، 50 میلیون سهم در لوبریف را به قیمت 91 ریال تا 99 ریال به فروش می‌رساند. این موضوع ارزش این پالایشگاه را به 16.7 میلیارد ریال می رسد.

لوبریف، با فعالیت در شهرهای صنعتی جده و ینبع، 70 درصد متعلق به آرامکو عربستان است و مابقی آن متعلق به Jadwa است که کل سهامی را که در سال 2007 از شرکت اکسون موبیل خریداری کرده بود، می فروشد. سرمایه گذاران حقوقی می توانند تا 9 دسامبر برای خرید سهام قیمت پیشنهاد دهند. در حالی که سرمایه گذاران خرد می توانند از 14 دسامبر تا 18 دسامبر این مسئله را پی بگیرند. انتظار می رود قیمت نهایی این پالایشگاه در 11 دسامبر اعلام شود.

لوبریف به آخرین عرضه اولیه سهام میلیارد دلاری در خلیج فارس تبدیل می‌شود، که به عنوان نقطه‌ای درخشان برای عرضه اولیه ها در برابر یک پس‌زمینه تاریک اقتصاد کلان در سایر نقاط تحت سلطه ترس از تورم و افزایش نرخ‌های بهره ظاهر شده است. قیمت های بالای نفت به نفع اقتصادهای خلیج فارس، بازارها و ترازنامه شرکت ها بوده و به ایجاد انبوهی از عرضه اولیه ها کمک کرده است.

عرضه‌های اولیه سهام در این منطقه تاکنون در سال 2022، 19.2 میلیارد دلار سرمایه جمع‌آوری کرده‌اند؛ رقمی که بدون احتساب رکورد سال 2019، زمانی که آرامکو 29.4 میلیارد دلار عرضه اولیه شد، برای این سال عدد قابل توجهی است. با این حال، در حالی که تقاضای سرمایه‌گذاران برای عرضه اولیه های جدید حفظ شده است، عملکرد پس از بازار(یا ایام بعد از عرضه) ضعیف‌تر بوده است؛ زیرا شاخص‌های سهام منطقه‌ای از بالاترین حد خود فاصله گرفته و نزول پیدا کرده اند و کاهش نفت را دنبال می‌کنند.

لوبریف دارای دو کارخانه تولیدی در ساحل غربی عربستان سعودی است که روغن های پایه و محصولات جانبی مختلفی از جمله آسفالت، نفت کوره سنگین دریایی و نفتا تولید می کند. آنها عمدتا در خاورمیانه، شمال آفریقا و هند و به طور گسترده تر در سراسر آسیا، آمریکا و اروپا فروخته می شوند. این شرکت گفته است که انتظار می رود تقاضا برای روغن های پایه در سطح جهان بین سال های 2022 تا 2030 حدود 5 میلیون تن افزایش یابد.

SNB Capital، Morgan Stanley، HSBC Holdings Plc و Citigroup Inc مدیریت این عرضه اولیه را بر عهده دارند.

 

منبع: Bloomberg

منبع:
یکشنبه 13 آذر 1401 ساعت 14:30
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین