خبر

اسرار پشت‌پرده‌‌ای از طلا که باید بدانید

اسرار پشت‌پرده‌‌ای از طلا که باید بدانید

از آنجایی که بازار طلا بسیار پیچیده و پر از ابهام است، دانستن برخی نکته‌ها برای تصمیم‌گیری و سرمایه‌گذاری در طلا، امری واجب و ضروری است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، وب‌سایت «اف‌ایکس استریت» در یادداشتی تحلیلی در مورد طلا اینگونه نوشت:

بازار طلا بسیار پیچیده است، اما در اینجا می‌خواهیم آنچه را که در نزدیک به یک دهه از نوشتن در مورد فلز زرد آموخته‌ایم در اختیارتان بگذاریم. بیایید نگاهی به این بازار پیچیده داشته باشیم؛

بازار طلا لایه‌های زیرین تودرتویی دارد. طلا را نمی‌توان مانند سهام یا اوراق قرضه ارزش‌گذاری کرد، زیرا سود سهام یا بهره نمی‌دهد. همچنین نه یک ارز استاندارد است و نه یک کالای معمولی. از این رو، براساس مدل‌های ساده‌ای که بر تولید سالانه استخراج معدن یا تقاضای جواهرات تمرکز دارند، کار نمی‌کند. عوامل کلان اقتصادی نقش مهمی دارند، اما احساسات و روایت‌ها نیز مهم هستند. همبستگی‌های تثبیت‌شده می‌توانند به طور ناگهانی، حداقل برای مدتی از بین بروند. بنابراین، اگر کسی ادعا می‌کند که بازار طلا ساده است و مدلی زیبا و قابل حصول برای تعیین قیمت طلا ایجاد کرده است، به چنین شخصی اعتماد نکنید.

بازار طلا

فاکتور اساسی در بازار طلا نرخ بهره واقعی است

همانطور که در زیر می‌بینید، این دو متغیر در نمودار به عنوان تصاویر آینه‌ای ظاهر می‌شوند. وقتی نرخ‌های واقعی پایین می‌آیند، طلا افزایش می‌یابد و بالعکس. با این حال، این همبستگی منفی قدرت خود را تغییر می‌دهد (به عنوان مثال، با توجه به افزایش نرخ‌های واقعی، طلا در حال حاضر باید بسیار بیشتر سقوط کند)، و حتی گاهی اوقات باعث شکست‌هایی نیز می‌شود (مانند سال‌های 2005 تا 2006).

نمودار قیمت طلا

یکی دیگر از محرک‌های مهم قیمت طلا، دلار آمریکا است

همانطور که نمودار زیر نشان می‌دهد، قدرت دلار آمریکا نیز با قیمت فلز زرد همبستگی منفی دارد. با این حال، این رابطه ماهیت بی‌ثبات‌تری دارد، زیرا گاهی اوقات این دو دارایی پشت سر هم حرکت می‌کنند.

طلا و شاخص دلار

قیمت طلا در بلندمدت تمایل به افزایش دارد.

از سال 1971، قیمت فلز زرد حدود 4300٪ یا سالانه 17.5٪ افزایش یافته است (نرخ هندسی یا بازده). به طور واقعی، طلا در نیم قرن گذشته کمی بالاتر از 490 درصد یا سالانه 13 درصد (نرخ بازده هندسی) افزایش یافته است. با توجه به از دست دادن مداوم قدرت خرید دلار و بی‌ثباتی ذاتی سیستم پولی مبتنی بر پول فیات، انتظار می‌رود که طلا در چند ده سال آینده ارزش بیشتری داشته باشد.

نمودار قیمت‌های طلا

  • با این حال، لطفاً توجه داشته باشید که طلا یک محافظ تورمی کامل نیست. طلا نه تنها در دهه‌های 1980 و 1990 وارد بازار نزولی بلندمدت شد، زمانی که نرخ‌های تورم (اگرچه در حال کاهش) هنوز مثبت بودند، بلکه در سال‌های 2021 تا 2022 که تورم به حدود 9 درصد افزایش یافت، با مشکل مواجه شد.
  • به طور کلی‌تر، بازی‌های دیگران را انجام ندهید. منظور در اینجا این است که باید بین سرمایه‌گذاری بلندمدت و سفته‌بازی کوتاه‌مدت، تمایز قائل شوید. اگر طلا را به صورت کوتاه‌مدت معامله می‌کنید، این واقعیت که در افق‌های طولانی‌تر افزایش می‌یابد هیچ کمکی به شما نمی‌کند. بنا به گفته‌ی معروف لرد کینز « بازار می‌تواند بیش از آن میزان که قادر به پرداخت بدهی‌ها باشید، غیرمنطقی باقی بماند.».  به علاوه، اگر استراتژی شما خرید و نگهداری است، نگران شلوغی پلوغی روزانه در بازار نباشید.
  • وابسته به نظرات خود نباشید. بزرگ‌ترین اشتباهات زمانی رخ می‌دهد که سرمایه‌گذاران بر این باورند که حق با آنهاست و بازارها اشتباه می‌کنند، یا زمانی که معتقدند طلا باید در حال افزایش یا کاهش باشد، حتی اگر عکس آن برای مدت طولانی اتفاق افتاده باشد. طلا موظف به انجام کاری نیست که شما فکر می‌کنید باید انجام دهد، آن کاری را که می‌خواهد انجام می‌دهد و راهی را می‌رود که باید برود. می‌توانید بپذیرید یا در بازارها داد و بیداد راه بیندازید. این ایده که بازارها اشتباه می‌کنند می‌تواند به شما کمک کند عزت نفس خود را بالا نگه دارید و اشتباه خود را نپذیرید، اما در مورد کسب درآمد کمکی به شما نمی‌کند.
  • مسیر حرکت قیمت طلا
  • به یاد داشته باشید که طلا احساسات قوی را برمی‌انگیزد و بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازار نظرات قوی در مورد آن دارند (گاهی اوقات از نظر ایدئولوژیک مغرضانه)، که همیشه صحیح نیست. طلا نه یک عتیقه‌ی سرکش است و نه دارایی که قیمت آن همیشه باید بالا رود. نظرات بدبینانه در بازارهای مالی گسترده‌تر است، زیرا همینطور که پیش می‌رویم اخبار بد را جذب می‌کنیم، البته این موضوع به ویژه در بازار طلا پر سر و صدا است، زیرا سوداگران می‌توانند طلای بیشتری را از این طریق بفروشند.
  • سرمایه‌گذاری در طلا بیشتر یک بازی قیمت‌گذاری است تا یک بازی ارزشی. علت آن است که طلا «ارزش ذاتی» ندارد. این نشان می‌دهد که احساسات بازار در نوسانات طلا بسیار مهم است. نمی‌خواهیم بگوئیم که طلا فقط به طور نامنظم حرکت می‌کند و توسط ارواح هدایت می‌شود! یا اینکه عوامل بنیادین مهم نیستند، بلکه مسأله این است که آنها از طریق ادراک و خلق و خوی سرمایه‌گذاران بر قیمت طلا تأثیر می‌گذارند.


با تمام این‌ها، آنچه گفتیم همه‌ی نکات مهم در مورد بازار طلا نیست، چرا که پیچیدگی این بازار آنقدر زیاد است که قطعأ فضای گسترده‌تری برای به اشتراک‌گذاشتن ارزیابی‌ها می‌طلبد.

نویسنده: معصومه دانش
پنجشنبه 10 آذر 1401 ساعت 09:24
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین