خبر

ین از دلار پیشی گرفت

ین از دلار پیشی گرفت

با افزایش امیدها برای کاهش محدودیت‌های کوویدی چین، دلار استرالیا در روند صعودی قرار گرفت؛ اما دلار آمریکا در برابر ین با کاهش روبرو شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، روز سه‌شنبه به دنبال سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، ارزش دلار آمریکا در برابر ین ژاپن کاهش یافت، در حالی که دلار استرالیا با بهبود احساسات ناشی از امید به بازگشایی چین از تعطیلی‌های اجباری کووید 19، جهش کرد.

از آنجا که نظرات پاول و در کنار آن داده‌های اشتغال در مورد چشم‌انداز آتی بازار از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، این نظرات به لحاظ هرگونه نشانه‌ی جدیدی از جنگ‌طلبی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و از سوی دیگر، داده‌های شغلی کلیدی در ماه نوامبر نیز در روز جمعه منتشر خواهند شد.

در این بین، شاخص دلار از بالاترین رقم 20 ساله 114.78 در 28 سپتامبر به 106.82 سقوط کرده است، زیرا سرمایه‌گذاران منتظر هستند که بانک مرکزی ایالات متحده در اوایل سال آینده به اوج نرخ بهره برسد و انتظار می‌رود فشارهای تورمی کاهش یابد.

واسیلی سربریاکوف، استراتژیست فارکس در نیویورک خاطرنشان می‌کند: «ما از زمان گزارش CPI اکتبر، یک تغییر قابل توجه در دلار داشتیم، بنابراین احتمالاً این نشانه‌ای از کاهش شدید فدرال رزرو به عنوان نیروی حمایت از دلار است؛ چرا که انتظار می‌رود بازارها به طور فزاینده‌ای به دنبال اوج سیاست فدرال رزرو در اوایل سال آینده باشند.»

افزایش نرخ بهره

انتظار می‌رود بانک مرکزی ایالات متحده در اجلاس خود در تاریخ 13 تا 14 دسامبر 50 واحد پایه دیگر افزایش دهد، اگرچه میزان احتمالات افزایش 75 واحد پایه در چند هفته‌ی گذشته، بیشتر شده و اکنون به احتمال 37 درصدی رسیده است.

معامله‌گران بر این باورند که نرخ وجوه فدرال رزرو در ماه ژوئن به اوج خود و به 5.01 درصد برسد و تا دسامبر 2023 به 4.64 درصد بازگردد.

از منظر گزارش‌ها، داده‌های روز سه‌شنبه نشان داد که در بحبوحه‌ی تورم بالا و افزایش هزینه‌های استقراض، شاخص اعتماد مصرف‌کننده در ایالات متحده در ماه نوامبر به پایین‌ترین حد در چهار ماه گذشته سقوط کرده و خانوارها تمایل کمتری به خرج‌کردن اقلام بزرگ در شش ماه آینده داشته‌اند.

گفتنی است که حرکت دلار/ین به شدت با سیاست نرخ بهره ایالات متحده مرتبط است و همین باعث شده تا پول ژاپنی سود ببرد؛ چرا که سرمایه‌گذاران انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ‌های تهاجمی ایالات متحده را کاهش می‌دهند.

یورو در برابر ارز ایالات متحده با 0.15 درصد کاهش به 1.0324 دلار رسید. و اما در برابر ارز کشور آفتاب تابان، دلار آمریکا با 0.15 درصد کاهش به 138.69 ین ژاپن رسید.

یورو و ین

در استرالیا، قیمت‌ها زمانی جهش کرد که مقامات بهداشتی اعلام کردند چین واکسیناسیون کووید-19 را برای افراد مسن سرعت می‌بخشد، البته هدف از این اقدام، غلبه بر یک مانع کلیدی در تلاش برای کاهش محدودیت‌های «کووید صفر» بود.

دلار استرالیا حساس به ریسک، که به شدت به رشد چین وابسته است، با 0.46 درصد افزایش به 0.6684 دلار رسید. از سوی دیگر، یوان فراساحلی نیز در برابر دلار تا سطح 7.1445 افزایش یافت.

پس از اینکه ارقام نشان دادند تورم در اسپانیا و آلمان کمتر از حد انتظار بوده است، داده‌های مربوط به تورم منطقه یورو که در روز چهارشنبه منتشر می‌شود نیز مورد توجه قرار گرفته است.

در این راستا، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا روز دوشنبه خاطرنشان کرد که تورم منطقه یورو هنوز به اوج خود نرسیده است و این خطر وجود دارد که حتی بالاتر از حد انتظار برسد، که البته یک سری افزایش نرخ بهره را در آینده منعکس می‌کند.

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 9 آذر 1401 ساعت 10:36
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین