خبر

طلا در تقاطع، منتظر چراغ سبز!

طلا در تقاطع، منتظر چراغ سبز!

با انتشار سرفصل‌های خوش‌بینانه از چین و به دنبال اظهارات مقامات فدرال رزرو و احساسات مثبت در بازارهای مالی، طلا امروز توانست زیان روز قبل را جبران کند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، وب‌سایت «اف‌ایکس‌ استریت» در یادداشتی به مرور رویدادهای ژئوپلیتیکی پیرامون فلزات گرانبها پرداخت و اینگونه نوشت:

طلا (XAU/USD) در اوایل صبح روز سه‌شنبه در اروپا قیمت‌ها را افزایش می‌دهد تا زیان روز گذشته را که سنگین‌ترین زیان در یک هفته‌ی اخیر است، در حدود رقم 1755 دلار جبران کند. آخرین دستاوردهای فلز زرد را می‌توان با احساسات مثبت خفیف در بازارهای مالی جهانی مرتبط دانست که دلیل آن عمدتاً به سرفصل‌های خوش‌بینانه از چین برمی‌گردد. با این حال، نگرانی‌های فزاینده پیش از رویدادهای کلیدی، قیمت طلا را در اواخر وقت افزایش می‌دهد.

سیگنال‌های فدرال رزرو در کنفرانس کووید چین، سرنخ‌هایی برای معامله‌گران طلا XAU/USD خواهد بود

جمع کثیری از مقامات فدرال رزرو به لزوم اقدامات متداوم برای مهار تورم تأکید، و در این راستا، ضمن ذکر دلایل مدیریت ریسک، از سیاست‌های پولی سخت‌تر حمایت کردند.

مهار تورم

لازم به ذکر است که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو برای اولین حضور عمومی خود پس از نشست کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) در نوامبر حاضر است و در صورت تکرار تمایل نزولی، می‌تواند طلا XAU/USD را به حرکت درآورد.

اگرچه لحن کلی مقامات فدرال رزرو ایالات متحده، مثبت به نظر می‌رسید، نظرات شخصی مقامات قادر نبود نیاز به افزایش ملایم‌تر نرخ بهره را رد کند و در نتیجه نتوانست بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده را افزایش دهد؛ از این رو بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده در میان سیگنال‌های مختلط فدرال رزرو با مشکل مواجه می‌شود.

با این اوصاف، بازدهی شاخص 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده پس از ثبت یک مسیر نزولی سه هفته‌ای، تاکنون در هفته‌ی جاری نزدیک به 3.70 درصد باقی مانده است.

علاوه بر این، نظرات سیاستگذاران فدرال رزرو همچنین ممکن است به گاوهای طلا XAU/USD کمک کند تا در مواردی که زمزمه‌هایی پیرامون تسهیل سیاست افزایش نرخ بهره وجود دارد، کنترل را به دست بگیرند.

در بحبوحه‌ی بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ضعیف، ضعف دلار آمریکا شتاب بیشتری می‌گیرد. با این وجود، شاخص دلار آمریکا (DXY) با 0.40٪ کاهش در روز به 106.25 در زمان نگارش رسیده است که به نوبه‌ی خود به نفع گاوهای طلا XAU/USD است.

چین خوش بینی بازار را تجدید، و از قیمت طلا حمایت می‌کند

مقامات چینی با مشاهده‌ی کاهش مورد نیاز در اعداد و ارقام کرونا، آماده هستند تا اقدامات پیشگیری و کنترل کووید را در ساعت (07:00 GMT)، 3 بعد از ظهر روز سه شنبه اعلام کنند. همین امر در صورت داشتن نتیجه‌ی مثبت می‌تواند به افزایش قیمت طلا کمک کند.

حمایت چین از طلا در بحبوحه‌ی کرونا

در چشم‌انداز بازارهای سهام، معاملات آتی و سهام ایالات متحده در منطقه آسیا-اقیانوسیه علیرغم عملکرد ضعیف وال استریت، سودهای ملایمی را نشان می‌دهد. همین امر، فشار نزولی بر تقاضای امن دلار آمریکا وارد می‌کند و به نفع قیمت طلا نیز هست.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا با نگاهی به نمودار ساعتی

نمودار ساعتی حاکی از آن است که در حالی که گاوها فیبوناچی اصلاحی 38.2 درصدی شمش را بین 09 و 15 نوامبر به سمت بالا حرکت می‌دهند، قیمت طلا افزایش می‌یابد.

به علاوه، حرکت صعودی سرنخ‌هایی از اندیکاتور همگرایی و واگرایی میانگین متحرک (MACD) و همچنین شاخص قدرت نسبی قوی‌تر (RSI) که در سطح رقم 14 قرار گرفته است،‌ می‌گیرد.

شایان ذکر است که میانگین متحرک 50 ساعته (50-HMA) قصد دارد در 200-HMA رسوخ کرده و یک «تقاطع گاوی» را به تأیید برساند که به نوبه‌ی خود خریداران طلا را امیدوار نگه می‌دارد.

با این حال، خط روند نزولی یک هفته‌ای نزدیک به 1763 دلار و قله‌ی ماهانه نزدیک به 1786 دلار می‌تواند قیمت کوتاه‌مدت طلا را قبل از آستانه 1800 دلار به چالش بکشد.

از طرف دیگر، شکست(بریک‌اوت) واضح در زیر منطقه شامل 50-HMA و 200-HMA، که حدود 1750 دلار است، کلید را به سمت ورودی فروشنده‌ی طلا نگه می‌دارد.

پس از انجام این مراحل، آخرین کف قیمت نوسانی و اصلاح فیبوناچی 61.8 درصد، که به عنوان «نسبت طلایی» نیز شناخته می‌شود، می‌تواند خرس‌های طلا XAU/USD را به سمت سطوح 1739 دلاری و 1734 دلاری سوق دهد.

نمودار ساعتی قیمت طلا

روند: صعودی بیشتر مورد انتظار است

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 8 آذر 1401 ساعت 13:39
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین