خبر

آیا یورو/دلار در مسیر پیشروی است؟

آیا یورو/دلار در مسیر پیشروی است؟

یورو/دلار پیش از انتشار گزارش شاخص‌های کلیدی، اولین سود روزانه‌ی خود را برای ماه نوامبر ثبت کرد و نیم درصد افزایش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز و به نقل از «اف‌ایکس استریت»، یورو/دلار (EUR/USD) نیم درصد افزایش یافت؛ این در حالی بود که خریداران پیش به سوی جلسه‌ی روز سه‌شنبه اروپا، به آستانه 1.0400 نزدیک می‌شوند. با اعمال این افزایش، جفت ارز اصلی اولین سود روزانه از سه مورد را پیش از شاخص تورم کلیدی آلمان، یعنی شاخص هماهنگ بهای مصرف‌کننده (HICP) برای ماه نوامبر، و همچنین شاخص اعتماد مصرف‌کننده هیئت کنفدراسیون ایالات متحده (CB) برای ماه نامبرده به ثبت می‌رساند.

از سوی دیگر، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) روز دوشنبه اشاره کرد که اقتصاد برای بقیه‌ی سال و شروع سال 2023 تضعیف خواهد شد. لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا همچنین افزود که نرخ بهره ابزار اصلی آنها برای مبارزه با تورم باقی خواهد ماند. اظهارات سیاستگذار بانک مرکزی اروپا و رئیس بانک مرکزی اسلواکی پیتر کازیمیر نیز در همین راستا ابراز شد. وی خاطرنشان کرد: «خطر رکود در منطقه یورو در حال افزایش است.» کلااس نات، عضو شورای حاکم بانک مرکزی اروپا نیز در این زمینه اظهار داشت: «رکود یک نتیجه قطعی نیست». علاوه بر این، پابلو هرناندز دو کاس، سیاستگذار بانک مرکزی اروپا، اشاره کرد که افزایش (نرخ) تا کنون برای عقبگرد تورم به هدف موردنظر کافی نیست.

مهار تورم

مقامات فدرال رزرو نیز فعال بودند و سعی کردند اقدامات بعدی بانک مرکزی ایالات متحده را پیشنهاد دهند و در عین حال بررسی حرکت یورو/دلار (EUR/USD) را نیز از نظر دور نکردند.

آخرین پیش‌بینی این مظنه می‌تواند به کاهش نگرانی‌های مرتبط با چین و بازدهی ضعیف‌تر خزانه‌داری ایالات متحده و همچنین نظرات متفاوت مقامات سیاست پولی ایالات متحده و اروپا مرتبط باشد.

بر اساس آخرین آمار رسمی که رویترز منتشر کرده است، موارد ابتلای روزانه به کووید در چین از 40,347 به 38,645 کاهش یافته است. به گفته‌ی رویترز، این موضوع نیز به عملکرد خوش‌بینانه‌ی سهام چین کمک می‌کند.

براساس خبر منتشرشده از سوی تنظیم‌کننده ملی اوراق بهادار: «کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین (CSRC) اواخر روز دوشنبه اعلام کرد که کانال‌های تامین مالی سهام، از جمله سهام خصوصی برای توسعه‌دهندگان چینی فهرست‌شده در چین و هنگ‌کنگ را گسترش می‌دهد و علاوه بر آن، ممنوعیتی را که سال‌ها وجود داشته است، لغو خواهد کرد.

اظهارات مقامات فدرال رزرو در مورد لزوم مهار تورم

توماس بارکین، رئیس بانک فدرال رزرو ریچموند اخیراً اشاره کرد که از افزایش کمتر نرخ بهره در آینده حمایت می‌کند، چرا که سمت و سوی حرکت بانک مرکزی همواره برای مهار تورم سرکش بوده است. پیش از این، لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند، نیز به لزوم مشاهده‌ی چندین گزارش تورم خوب و نشانه‌های اعتدال بیشتری برای حمایت از توقف افزایش نرخ بهره تأکید کرد.

افزون بر آن، جیمز «جیم» بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس، اظهار داشت که این وضعیت مستلزم نرخ‌های بهره بسیار بالاتر از آنچه ما به آن عادت کرده‌ایم است. جان ویلیامز، رئیس بانک فدرال رزرو نیویورک نیز خاطرنشان کرد به اعتقاد او فدرال رزرو باید نرخ‌های بهره را به حدی افزایش دهد که به اندازه‌ی کافی محدودکننده باشد تا تورم را پایین بیاورد و آنها را برای تمام سال آینده در نقطه‌ی ثابتی نگه دارد. از سوی دیگر، لائل برینارد، نایب رئیس فدرال رزرو، ضمن ذکر دلایل مدیریت ریسک، از سیاست‌های پولی سخت‌تر حمایت کرد.

تورم سرکش

پیرامون بازار سهام و گزارش‌های آماری چه می‌گذرد؟

در چشم‌انداز بازار سهام، معاملات آتی و سهام ایالات متحده در منطقه آسیا-اقیانوسیه علیرغم عملکرد ضعیف وال استریت، سودهای ملایمی را نشان می‌دهد. افزون بر آن، بازدهی خزانه‌داری 10 ساله ایالات متحده در زمان انتشار، نزدیک به 3.69% کاهش می‌یابد و در بحبوحه‌ی روحیه ریسک، عاملی برای فشار بر دلار آمریکا تلقی می‌شود.

در ادامه‌ی مسیر، اولین گزارش‌ شاخص هماهنگ بهای مصرف‌کننده (HICP) آلمان برای ماه نوامبر، که انتظار می‌رود سالانه 11.3% در مقابل 11.6% باشد، می‌تواند خریداران یورو/دلار (EUR/USD) را در صورت ارسال نتیجه ملایم‌تر، به چالش بکشد که چنین نتیجه‌ای بعید به نظر می‌رسد. در عین حال، بدترشدن آمار پیش‌بینی‌شده در سنجش احساسات مصرف‌کننده در ایالات متحده ممکن است به خریداران این جفت کمک کند تا پیش از HICP روز چهارشنبه منطقه یورو و سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، امیدوار باقی بمانند.

تحلیل تکنیکال یورو/دلار 

بررسی تکنیکال یورو/دلار (EUR/USD) حاکی از آن است که بهبود این جفت‌ارز غیرممکن است، مگر اینکه از خط حمایت قبلی سه هفته‌ای، که در حال حاضر حدود 1.0410 است، عبور کند.

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 8 آذر 1401 ساعت 11:37
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین