خبر

شرکت بلاک‌فای اعلام ورشکستگی کرد

شرکت بلاک‌فای اعلام ورشکستگی کرد

روز گذشته، 7 آذر، شرکت بلاک‌فای در پی پس‌لرزه‌های فروپاشی اف‌تی‌ایکس اعلام ورشکستگی کرد. هم‌چنین، مسئولان این شرکت از سم بنکمن فراید شکایت کردند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، بلاک‌فای، شرکت وام‌دهنده و استارت‌آپ فعال در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال، در روز دوشنبه 7 آذر اعلام ورشکستگی کرد. این شرکت به عنوان جدیدترین قربانی سقوط فاجعه‌بار صرافی اف‌تی‌ایکس در اوایل ماه جاری، بر اساس مفاد فصل 11 قانون ورشکستگی آمریکا از دادگاه درخواست حمایت کرد.

شرکت بلاک‌فای در حالی درخواست ورشکستگی خود را تقدیم دادگاه نیوجرسی کرد که قیمت ارزهای دیجیتال به شکل فزاینده‌ای به شدت در حال کاهش هستند. قیمت بیت کوین (BTC)، محبوب‌ترین ارز دیجیتال بازار، تاکنون بیش از 70 درصد از ارزش خود را نسبت به سقف قیمت خود در بازار صعودی 2021 از دست داده است.

قیمت بیت کوین هم‌اکنون در لحظه‌ی نگارش این مطلب - حوالی ساعت 8:30 روز سه‌شنبه 8 آذر - نسبت به روز گذشته 1.49 درصد افزایش یافته و به 16,496.98 دلار رسیده است. حجم معاملات بیست و چهار ساعته‌ی بیت کوین 2.14 درصد کاهش یافته و اکنون 24,666,532,407 دلار است.

نمودار قیمت بیت کوین

از زمان اعلام ورشکستگی صرافی اف‌تی‌ایکس، بازار کریپتو هم‌چنان به شدت ملتهب است. اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار کریپتو بر اثر این فاجعه به شدت کاهش یافته و همین مسئله باعث سقوط قیمت‌های ارزهای دیجیتال شده است. این اثر دومینویی نیز بر میزان نقدینگی شرکت‌ها تاثیر مخربی گذاشته و وضعیت‌ آن‌ها را به شدت نابسامان کرده است. این چرخه‌ی معیوب باعث شده که شرکت‌های فعال در حوزه‌ی کریپتو در معرض خطر ورشکستگی قرار بگیرند.

شرکت بلاک‌فای در نیوجرسی آمریکا مستقر است. این شرکت توسط زک پرینس، سرمایه‌گذار و کارآفرین در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال، تاسیس شده است. وی هنگام ارائه‌ی درخواست ورشکستگی اذعان کرد که بحران نقدینگی ناشی از فروپاشی اف‌تی‌ایکس باعث شده آن‌ها در این وضعیت قرار بگیرند. شرکت اف‌تی‌ایکس به رهبری سم بنکمن فراید، در پی خروج 6 میلیارد دلار سرمایه‌ی آن طی سه روز در آستانه‌ی ورشکستگی قرار گرفت. ولی تیر خلاص هنگامی به این شرکت اصابت کرد که صرافی رقیب، صرافی بایننس، از خریداری و نجات این شرکت خودداری کرد.

مارک رنتزی، مدیر عامل گروه تحقیقاتی برکلی و مشاور مالی شرکت بلاک‌فای، پس از اعلام ورشکستگی این شرکت گفت: «با این‌که شرکت بلاک‌فای هم‌اکنون تحت تاثیر فروپاشی اف‌تی‌ایکس اعلام ورشکستگی کرده و سقوط اف‌تی‌ایکس یکی از دلایل اصلی تشکیل این پرونده است، بلاک‌فای با مشکلاتی که اف‌تی‌ایکس با آن دست‌و پنجه نرم می‌کند، مواجه نخواهد شد.»

به گفته‌ی مسئولان بلاک‌فای، این بحران نقدینگی به دلیل عدم بازپرداخت وام توسط آلامدا ریسرچ، شرکت تجاری ورشکسته‌ی وابسته به اف‌تی‌ایکس، و هم‌چنین، قفل شدن دارایی‌های دیجیتال بلاک‌فای در پلتفرم اف‌تی‌ایکس ایجاد شده است. بلاک‌فای میزان دارایی‌ها و بدهی‌های خود را به ترتیب 1 و 10 میلیارد دلار اعلام کرده است.

هم‌چنین، بلاک‌فای در روز دوشنبه از یک شرکت هلدینگ متعلق به سم بنکمن فراید شکایت کرد. هدف مسئولان بلاک‌فای از این اقدام، بازپس‌گیری سهام خود در شرکت خدمات مالی رابین‌هود مارکتس است که سه هفته پیش - قبل از اعلام ورشکستگی اف‌تی‌ایکس - به عنوان وثیقه‌ی وام ارائه شده بود.

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
سه شنبه 8 آذر 1401 ساعت 09:11
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین