خبر
 

تاثیر ارز بر روی کالا های لوازم خانگی

سلب مسئولیت: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز TGJU صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

امروزه با توجه به نوسانات قیمت ارز برای بسیاری این سوال پیش می آید که نوسانات قیمت ارز بر قیمت لوازم خانگی چه تاثیری می گذارد؟

آیا با افزایش قیمت ارز قیمت لوازم خانگی نیز افزایش میابد؟

و اینکه چه عاملی قیمت کالا در بازار را تعیین میکند؟

امروزه شاهد بازار پرنوسان لوازم خانگی در ایران هستیم با توجه به افزایش قیمت ارز و کالا ها و کاهش قدرت خرید ، اغلب خانواده ها ترجیح میدهند لوازم منزل خود را تعمیر کنند تا اینکه مدل جدید کالا را خریداری کنند ، این مسئله در لوازم خانگی بیشتر نمود پیدا میکند. زیرا کالا ها با توجه به قیمت بالا خود تعداد کمی از افراد را ترغیب به خرید می کنند.

شرکت های ایرانی موظف هستند قیمت هایی را که از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد تایید می باشد را به فروشگاه ها دهند و فروشندگان موظف به فروش با این قیمت ها هستند که در بازار لوازم خانگی به قیمت مصرف کننده موسوم است . برای مثال لباسشویی دوو و ساید بای ساید دوو دارای قیمت مشخص می باشند.

البته باید به این نکته توجه داشت که حتی کالاهایی که در کشور تولید می شوند به طور غیر مستقیم تحت تاثیر قیمت ارز قرار می گیرند و ممکن است در طول سال چند بار با توجه به تغییر قیمت ارز شرکت ها لیست قیمت مصرف کننده جدید ارائه دهند.

اکنون این سوال پیش می آید چرا با وجود قیمت مصوب برخی کالا ها قیمت هایی بیشتر نسبت به قیمت مرجع دارند؟

در بازار لوازم خانگی با وجود نظارت ها، کالا قاچاق با کیفیت ها و قیمت های نامعتبر بفروش میرسد. برخی کالا ها به دلیل ممنوعیت واردات به صورت رسمی وارد کشور نمی شوند و توسط افراد به صورت قاچاق وارد بازار شده و با قیمت های متفاوت ، بدون پشتوانه شرکت های ضمانت کننده رسمی و معتبر به فروش می رسد. همین باعث شده اعتماد مردم نسبت به کالا ها و فروشگاه ها کمتر شود و برای خرید لوازم خانگی با شک و تردید و مشکل زیادی روبرو باشند. در حالی که شرکت های رسمی با واردات قانونی و تولیدات داخلی با کیفیت در کنار نظارت و قیمت و کیفیت مصوب در حال فعالیت در زمینه لوازم خانگی هستند. شرکت هایی مثل گروه انتخاب برای برند دوو ، شرکت مهستان برند بوش ، شرکت بهستان برند بکو که هم در زمینه اصالت دقیق کالا و سلامت و کیفیت فنی و ذاتی کالا معتبر هستند و هم در زمینه ضمانت و گارانتی و خدمات محصولات این برند ها در حال فعالیتند. در صورتی که برای کالاهای قاچاق و واردات غیر رسمی ضمانتی از بابت اصالت، کیفیت و خدمات برای آنها وجود ندارد. 

به همین دلیل داشتن گارانتی شرکت معتبر و مناسب برای کالا ها موضوعی هست که برای خرید کالاها باید مد نظر باشید.

نمایندگی دوو در امین حضور

سالانه برای تمامی کالا های تولید شده قیمت مشخص تعیین می شود، اما این قیمت ها هر سال در حال افزایش هستند. شرکت های تولید کننده ابتدای هر سال با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه های جانبی مثل افزایش حقوق کارکنان و ... لیست قیمت جدید برای محصولات خود به وزارت صمت ارائه میدهند و پس از تایید به صورت لیست قیمت مصرف کننده به فروشندگان این برندها ابلاغ میشود.

به غیر از کالا های ایرانی کالاهایی هستند که به صورت قانونی وارد کشور می شوند ، این کالا ها با روند تغییر قیمت ارز تغییر میکنند و فروشندگان نسبت به قیمت واردات این کالا ها تغییر قیمت ماهانه یا هفتگی آنها را اعمال میکنند مثل برند های بوش ، بکو ، تفال و... . جدا از قیمت این کالا ها بحث کالاهای قاچاق نیز در میان است که بر این کالا ها هیچ نظارت قیمتی وجود ندارند.

در مجموع خرید کالا هایی که قیمت رسمی و مصوب دارند و ضمانت های معتبر شرکت های رسمی برخوردارند علاوه بر صرفه اقتصادی عقلانی تر است. این در حالی است که کالا های شرکت های رسمی از کیفیت و اصالت معتبر تر و مطلوبی برخودار است.

در ادامه‌ی این مطلب به راهنمای خرید لوازم خانگی بزرگ از جمله یخچال ، ماشین لباسشویی و تلویزیون میپردازیم.

راهنمای خرید تلویزیون 

تلویزیون یکی از اصلی ترین لوازم خانه به حساب می آید با توجه به گسترش تکنولوژی و مدل های جدید ، تلویزیون هم از این قائله عقب نمانده است. چند نکته مهم در خرید تلویزیون وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

1- فاصله و اندازه ی تلویزیون

فاصله از تلویزیون باید 1.2 برابر اندازه تلویزیون باشد ، برای مثال یک تلویزیون 50 اینچی باید حداقل فاصله 160 سانتی متری از بیننده آن داشته باشد و برای اینچ های بزرگتر فاصله تا ببیننده بیشتری لازم است تا هم برای سلامتی چشم افراد مضر نباشد و هم اندازه و کیفیت تصویر برای بیینده لذت بخش شود.

2- کیفیت تصویر 

تلویزیون ها دارای کیفیت های متفاوت هستند که شامل FULLHD , HD , 4K و 8K میباشد که البته شبکه های پخش کننده هم باید این میزان از کیفیت را پشتیبانی کنند.

3- تلویزیون هوشمند

هوشمند بودن تلویزیون به طور خلاصه شامل اتصال به اینترنت و استفاده از امکانات آن میباشد، این تلویزیون ها دارای سیستم عامل هم میباشند برای مثال تلویزیون هایی با سیستم عامل اندروید قابلیت بهتری دارند زیرا اکثر برنامه ها مانند نماوا میتوانند در آن نصب شوند البته برخی تلویزیون ها سیستم عامل اختصاصی خود را دارند مانند تلویزیون های ال جی که سیستم عامل مختص خودشان را دارند.

راهنمای خرید یخچال

قبل از خرید یخچال نیز باید یک سری نکات را در نظر بگیریم که در خرید به ما خیلی کمک می کنند در ادامه به چند نکته از موارد میپردازیم.

1 - اندازه یخچال

یخچال ها شامل انواع مختلف ساید بای ساید، بالا و پایین و دوقلو می باشند اصولا یخچال های دوقلو پهنای بیشتری دارند و جای بیشتری میگیرند تنها تفاوت این یخچال ها با یخچال های ساید بای ساید این هست که یخچال و فریزر قابلیت جدا شدن دارند ،  البته در کل هزینه ی خرید این یخچال ها از سایر هم نوعانشون بیشتر هست ، در رابطه با بقیه یخچال ها در دومین قدم باید به میزان فوت یخچال ها توجه کرد ، در رابطه با یخچال های دوو در کد مدل این یخچال ها میزان فوت آن ها قابل نمایش هست برای مثال یخچال های مدل 0034 ، 34 فوت هستند این قائده در مورد یخچال های بکو در رابطه با عرض آن ها صادق هست برای مثال یخچال هایی با عرض 84 سانت مشخصا 84 سانت عرض دارند.

2 - اتصال به آب شهری و یخساز اتوماتیک

 این نکته برای آب سرد کن یخچال ها و وجود تصفیه داخلی بسیار مورد اهمیت هست این مورد اغلب در یخچال های ساید بای ساید بسیار مشهودتر هست.

3 - تعداد درب ها - وجود درب شیشه ای - وجود هوم بار - مواد داخلی یخچال

موارد گفته شده در بالا برخی از امکانات جانبی می باشد که در اکثر موارد سلیقه ای است. رنگ داخل یخچال که در برخی یخچال ها آبی رنگ میباشد ، مثل یخچال های اروپایی ، باعث کمتر شدن مواد شیمیایی درون یخچال و آلایندگی برای مواد غذایی می شود.

راهنمای خرید ماشین لباسشویی

برای خرید ماشین لباسشویی نیز معیار هایی مد نظر هست که باید به آن ها توجه شود ، که به چند مورد از آنها در پایان این مطلب میپردازیم.

1- میزان ظرفیت لباسشویی

ظرفیت لباسشویی ها معمولا 7 کیلویی ، 8 کیلویی ، 9 و 10 کیلویی می باشد. این ماشین لباسشویی ها بسته به تعداد افراد خانواده می توانند خریداری شوند البته این نکته نیز حائز اهمیت هست که لباسشویی هایی با حجم 10 کیلو توانایی شست و شوی لحاف و پتو را نیز دارند. 

2 - نوع موتور

موتور ماشین لباسشویی میتواند از نوع دایرکت درایو و یا تسمه ای باشد که در نمونه های دایرکت درایو مصرف انرژی کمتر و همچنین استهلاک کمتری دارد نسبت به انواع تسمه ای دارند علاوه بر این میزان لرزش نیز به نوع موتور بستگی دارد و انواع دایرکت درایو لرزش کمتری دارند.

3 - تعداد برنامه

تعداد برنامه در لباسشویی ها میتواند از 12 تا 16 برنامه باشد این برنامه ها شامل برنامه لکه بری ، شستوشوی با بخار ، شستوشوی لباس کودک و... میباشد.

در مجموع بهتر است تمامی محصولات لوازم خانگی را از نمایندگی و فروشگاه های معتبر یا شرکت های نماینده آن ها خریداری کنید به عنوان مثال میتوانید برای خرید محصولات برند دوو از طریق نمایندگی دوو اقدام فرمایید.

نویسنده: اپراتور
سه شنبه 8 آذر 1401 ساعت 08:15
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین