خبر

ظهور و سقوط «دنیای عجیب» دیزنی در روز شکرگزاری (باکس آفیس هفته)

ظهور و سقوط «دنیای عجیب» دیزنی در روز شکرگزاری (باکس آفیس هفته)

در باکس آفیس روز شکرگزاری، چیز زیادی برای شکرگزاری وجود نداشت. «دنیای عجیب» (Strange World) به عنوان تازه‌ترین انیمیشن دیزنی نتوانست نظر مخاطبان کودک و خانواده‌هایشان را آن طور که باید و شاید جلب کند و با فروش ۱۸.۶۰ میلیون دلاری در ۴۱۷۴ سینمای آمریکای شمالی در جایگاه دوم جدول باکس آفیس قرار گرفت.

«پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد» (Black Panther: Wakanda Forever) به عنوان تازه‌ترین فیلم مارول با فروش داخلی ۴۵.۹۰ میلیون دلاری برای سومین هفته‌ی متوالی صدرنشین گیشه باقی ماند. این فیلم موفق شد در تعطیلات پنج روزه‌ی عید شکرگزاری ۶۴ میلیون دلار دیگر هم بفروشد و تا این لحظه مجموع فروش داخلی‌اش ۳۶۷ میلیون دلار است. حماسه‌ی تازه‌ی مارول فعلا پنجمین فیلم پرفروش آمریکای شمالی در سال ۲۰۲۲ لقب گرفته و به زودی یکی از سه فیلم امسال خواهد بود که در باکس آفیس داخلی از مرز فروش ۴۰۰ میلیون دلار عبور خواهد کرد. وضعیت «پلنگ سیاه ۲» در باکس آفیس بین‌المللی هم خوب است و تا هفته‌ی سوم اکران ۳۰۷.۹۰ میلیون دلار فروخته و مجموع فروشش در سراسر دنیا را به ۶۷۵.۵۷ میلیون دلار رسانده است.

«پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد» توسط رایان کوگلر کارگردانی شده و بازیگرانی مثل لتیشیا رایت، لوپیتا نیونگو، دانای گوریرا، وینستون دوک، فلورنس کازومبا در آن حضور دارند. وقایع فیلم به بعد از مرگ ت چالا برمی‌گردد و دست و پنجه نرم کردن رهبران واکاندا با آشوب‌های به وجود آمده را بررسی می‌کند.

«دنیای عجیب» یکی از تازه‌واردهای این هفته بود که نتوانست مطابق انتظارات عمل کند و امیدهای دیزنی را بار دیگر ناامید کرد. فیلم این آخر هفته که مصادف با تعطیلات عید شکرگزاری هم بود، در مجموع ۱۸.۶۰ میلیون دلار فروش داخلی داشت. «دنیای عجیب» به غیر از کشورهای حوزه‌ی آمریکای شمالی فعلا در ۴۳ کشور دیگر هم اکران شده و ۹.۲ میلیون دلار فروخته است؛ بنابراین تا این جای کار در سراسر جهان ۲۷.۸ میلیون دلار فروش داشته.

دنیای عجیب دومین فیلم جدول باکس آفیس

میزان فروش «دنیای عجیب» یک نتیجه‌ی فاجعه‌بار برای دیزنی و استانداردهای طلایی‌اش به حساب می‌آید. ۲۰۲۲ حداقل در زمینه‌ی انیمیشن سال درخشانی برای دیزنی نبود؛ «لایت‌یر» (Lightyear) محصول مشترک دیزنی و پیکسار در اکران سینمایی‌اش حسابی ضرر کرد و فروش «افسون» (Encanto) هم تا زمانی که در دیزنی پلاس منتشر نشد، چنگی به دل نمی‌زد. «دنیای عجیب» با بودجه‌ی ۱۸۰ میلیون دلاری ساخته شده و فعلا تازه‌ترین بازنده‌ی دیزنی لقب گرفته؛ مگر این که در هفته‌های آینده معجزه‌ای رخ دهد و اقبال مخاطبان به این انیمیشن به یک باره افزایش پیدا کند که البته این اتفاق با توجه به امتیاز B در CinemaScore و واکنش‌های متوسط منتقدان بعید به نظر می‌رسد.

استودیوهای رقیب معتقدند اگر دیزنی خوش‌شانس باشد ممکن است ۴۵ میلیون دلار از فروش «دنیای عجیب» در باکس آفیس داخلی به دست بیاورد. علاوه بر این اکران بین‌المللی این انیمیشن هم بسیار محدود است؛ زیرا دیزنی تصمیم گرفته فیلم را در بازارهای کوچک‌تری مثل مالزی، اندونزی و کل کشورهای خاورمیانه اکران نکند. علت این تصمیم هم به حساسیت این کشورهای عمدتا مسلمان به حضور شخصیتی با گرایش جنسی متفاوت بازمی‌گردد. با همه‌ی این موارد دیزنی باید انتظار ضرری حداقل ۱۰۰ میلیون دلاری را از تازه‌ترین اثرش داشته باشد.

  • ۱۰ فیلم و انیمیشن احساسی برتر دیزنی پلاس که باید ببینید
  • دیزنی پلاس در نقطه‌ی حساس؛ رسیدن به سودآوری یا افزایش زیان؟

 

«دنیای عجیب» شصت و یکمین فیلم انیمیشنی استودیو دیزنی است و توسط دان هال کارگردانی شده. ستارگانی مثل جیک جیلنهال، جابوکی یانگ-وایت، گبریل یونیون، لوسی لیو و دنیس کواید صداپیشگی شخصیت‌های مختلف را بر عهده دارند. ماجرا درباره‌ی خانواده‌ی کاشفی به نام کِلِیدها است که در تازه‌ترین ماموریتشان در سرزمینی عجیب و خطرناک با چالش‌ها و اختلاف‌هایی مواجه می‌شوند که می‌تواند کل ماموریت و زندگی تک‌تکشان را به خطر بیندازد. انیمیشن تا لحظه‌ی نوشتن این گزارش امتیاز راتن تومیتوز ۷۴ از ۱۰۰ و متاکریتیک ۶۵ از ۱۰۰ را به دست آورده است.

از «دنیای عجیب» که بگذریم فروش هیچ کدام از فیلم‌ها در تعطیلات پنج روزه‌ی عید شکرگزاری امسال چنگی به دل نمی‌زد و فروش بلیت در باکس آفیس داخلی تنها ۱۲۵ میلیون دلار بود. این درحالی است در تعطیلات شکرگزاری سال گذشته ۱۴۲ میلیون دلار بلیت فروخته شد که این میزان فروش مدیون اکران آثاری مثل «خاندان گوچی» (House of Gucci) و «افسون» بود. موضوع نگران‌کننده‌تر این است که این تعطیلات پنج روزه تا پیش از همه‌گیری کرونا تضمین‌کننده‌ی فروش بالای فیلم‌ها بود و تا چند سال قبل بیش ۲۵۰ میلیون دلار بلیت در باکس آفیس داخلی فروخته می‌شد و همه‌ی اقشار جامعه به تماشای فیلم‌های سینمایی می‌نشستند.

گلس آنین: یک چاقوکشی اسرارآمیز

«گلس آنین: یک چاقوکشی اسرارآمیز» (Glass Onion: A Knives Out Mystery) یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های امسال در اکران محدودش عملکرد نسبتا خوبی داشت. این فیلم که قسمت دوم تریلر محبوب «چاقوکشی» (Knives Out) است به صورت کاملا محدود در چند سالن سینمای آمریکای شمالی اکران شد و ۱۳.۲۸ میلیون دلار فروخت. فیلم پس از این اکران کوتاه در نتفلیکس به نمایش در خواهد آمد. تا لحظه‌ی نوشتن این گزارش برای فیلم امتیاز راتن تومیتوز ۹۳ از ۱۰۰ و امتیاز متاکریتیک ۸۱ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که نشان می‌دهد منتقدان آن را مثل قسمت اول دوست داشتند.

«گلس آنین: یک چاقوکشی اسرارآمیز» توسط ریان جانسن کارگردانی شده و ستاره‌هایی مثل دنیل کریگ، ادوارد نورتون، جنل مونی، کاترین هان، لسلی اودم جونیور، جسیکا هنویک، مدلین کلاین، کیت هادسن و دیو باتیستا در آن حضور دارند. ظاهرا ماجراهای فیلم هیچ ربطی به قسمت اول ندارد و تنها وجه‌تسمیه‌ی آن دنیل کریگ در نقش کارآگاه بنویت بلانک است که این بار با یک پرونده‌ی جنایی پیچیده در یونان روبه‌رو می‌شود.

قسمت نخست «چاقوکشی» سال ۲۰۱۹ و در بحبوحه‌ی همه‌گیری کرونا اکران شد و استقبال از آن به اندازه‌ای بود که نتفلیکس خیلی زود اعلام کرد بودجه‌ی ۴۰۰ میلیون دلاری را برای ساخت قسمت‌های دوم و سوم آن در نظر گرفته است. با این اوصاف احتمالا در سال‌های آینده با قسمت‌های دیگری از این فرانچایز جنایی حسابی شگفت‌زده خواهیم شد.

«تعلق خاطر» (Devotion) تازه وارد دیگر جدول باکس آفیس است که در تعطیلات آخر هفته و روز شکرگزاری ۹ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخت و رتبه‌ی چهارم جدول باکس آفیس را به دست آورد. این فیلم فعلا فقط در آمریکا اکران شده است. با توجه به این که سونی و بلک لیبل مدیا برای ساخت فیلم بیش از ۹۰ میلیون دلار هزینه کرده‌اند، این میزان فروش یک فاجعه‌ی تمام عیار به حساب می‌آید.

«تعلق خاطر» توسط جی دی دیلارد کارگردانی شده و بازیگرانی مثل جاناتان میجرز، گلن پاول، کریستینا جکسون و جو جوناس در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. ماجرا درباره‌ی رفاقت میان خلبان‌های جنگنده جسی براون و تام هادنر در طول جنگ کره است. تا لحظه‌ی نوشتن این گزارش برای فیلم امتیاز راتن تومیتوز ۷۹ از ۱۰۰ و متاکریتیک ۶۶ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است.

«منو» (The Menu) فیلم کمدی سیاه تازه‌ی سرچلایت پیکچرز در دومین هفته‌ی اکران ۵.۲۰ میلیون دلار فروش داخلی داشت و با یک سقوط آزاد جایگاه پنجم جدول باکس آفیس را از آن خودش کرد. با احتساب فروش بین‌المللی ۱۴.۸۰ میلیون دلاری، فیلم فعلا ۳۳.۴۷ میلیون دلار در سراسر جهان فروخته است. مارک مایلود «منو» را کارگردانی کرده است و بازیگرانی مثل آنیا تیلور جوی، نیکلاس هولت، ریف فاینس، هوانگ چائو، جان لگویزمائو و جانت مک‌تیر در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. ماجرا درباره‌ی زوج جوانی است که برای صرف غذا در یک رستوران منحصربه‌فرد به جزیره‌ای دورافتاده سفر می‌کنند، فارغ از این که پشت غذاهای خوش‌رنگ و لعاب این رستوران حقایق هولناکی پنهان شده است.

«بلک آدام» (Black Adam) دی سی در هفته‌ی ششم اکران در جایگاه ششم جدول باکس آفیس قرار گرفت. فیلم در آمریکای شمالی ۳.۳۵ میلیون دلار فروخت. با احتساب فروش بین‌المللی ۲۱۵.۱۰ میلیون دلاری تازه‌ترین فیلم ابرقهرمانی دواین جانسون تا این جای کار ۳۷۸.۰۷ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است. «بلک آدام» که به عنوان اسپین آف «شزم» شناخته می‌شود و یازدهمین فیلم از دنیای توسعه‌یافته‌ی دی سی به شمار می‌رود، توسط ژاومه کویت-سرا کارگردانی شده است و بازیگرانی مثل دواین جانسون، آلدیس هاج، نوحا سانتینو، سارا شاهی، مروان کنزاری در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. فیلم ماجرای ضد قهرمانی به نام بلک آدام (دواین جانسون) را دنبال می‌کند که قدرتی معادل خدایان مصر را به دست می‌آورد اما به دلیل استفاده‌ی نادرست از این قدرت، مجازات و زندانی می‌شود. تا این که بعد از ۵۰۰۰ سال آزاد می‌شود و تصمیم می‌گیرد عدالت را به سبک خودش در دنیای مدرن برقرار کند.

خانواده‌ی فبلمن هفتمین فیلم جدول باکس آفیس

اما رتبه‌ی هفتم جدول باکس آفیس در اختیار «خانواده‌ی فبلمن» (The Fabelmans) استیون اسپیلبرگ است که پس از سه هفته بالاخره موفق شد میان ده فیلم برتر جدول باکس آفیس جایی برای خودش دست و پا کند. فیلم این هفته ۲.۲۲ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخت و مجموع فروشش را به ۳.۴۳ میلیون دلار رساند. این فیلم نیمه بیوگرافی بر اساس زندگی واقعی اسپیلبرگ ساخته شده و نوجوانی به نام سمی فبلمن را دنبال می‌کند ناگهان با سینما آشنا می‌شود و قدرت فیلم‌ها به او کمک می‌کند تا حقیقت خانواده‌ی نا به سامانش را ببیند. ستارگانی مثل گبریل لابل، میشل ویلیامز، پل دینو، ست روگن و جاد هیرش در فیلم حضور دارند. «خانواده‌ی فبلمن» اسپیلبرگ با استقبال خوب منتقدان مواجه شد و امتیاز راتن تومیتوز ۹۳ از ۱۰۰ و متاکریتیک ۸۴ از ۱۰۰ را از آن خودش کرد. این فیلم یکی از بخت‌های اصلی اسکار در بسیاری از رشته‌ها به شمار می‌رود.

در جایگاه هشتم جدول باکس آفیس «استخوان‌ها و همه چیز» (Bones and All) قرار دارد که با فروش داخلی ۲.۲۰ میلیون دلاری در هفته‌ی دوم اکران، میان ده فیلم برتر جدول باکس آفیس قرار گرفت. با احتساب فروش بین‌المللی ۲.۱۰ میلیون دلاری، تا این جای کار ۵.۸۰ میلیون دلار فروخته است. این فیلم جاده‌ای آمریکایی- ایتالیایی توسط لوکا گوادانینو کارگردانی شده و بازیگرانی مثل تیلور راسل و تیموتی شالامی در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. ماجرا درباره‌ی زن جوانی به نام مارن است که در سفری عجیب یاد می‌گیرد که چگونه باید در حاشیه‌ی جامعه زندگی کند. تا لحظه‌ی نوشتن این گزارش برای فیلم امتیاز راتن تومیتوز ۸۵ از ۱۰۰ و متاکریتیک ۷۲ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است.

کمدی رمانتیک «بلیتی به بهشت» (Ticket to Paradise) با بازی جرج کلونی و جولیا رابرتز در ششمین هفته‌ی اکران با فروش داخلی ۱.۸۵ میلیون دلاری رتبه‌ی نهم جدول باکس آفیس را اشغال کرد. با احتساب فروش بین‌المللی ۹۶.۸۳ میلیون دلاری، فیلم تا این جای کار ۱۶۱.۹۰ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است. «بلیتی به بهشت» که توسط اول پارکر کارگردانی شده و بازیگرانی مثل جولیا رابرتز، جرج کلونی، کتلین دور و ماکیم بوتیر را در آن نقش‌آفرینی می‌کنند، ماجرای زوج مطلقه‌ای را دنبال می‌کند که بعد از سال‌ها هم‌دست می‌شوند تا به بالی سفر کنند و دخترشان را از انجام اشتباهی که خودشان ۲۵ سال پیش مرتکب شده بودند، منصرف کنند.

«فصل ۳ برگزیده: قسمت ۱ و ۲» (The Chosen Season 3: Episode 1 & 2) که در حقیقت دو اپیزود از سریالی دانمارکی است، در هفته‌ی دوم اکران ۱.۵۸ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخت و رتبه‌ی دهم جدول باکس آفیس را از آن خودش کرد. این سریال ماجرای دختر جوانی را دنبال می‌کند که همراه دوستانش حقیقت تکان‌دهنده‌ای را در شهر آرامشان کشف می‌کنند، حقیقتی که زندگی‌شان را دستخوش تغییر می‌کند. بازیگرانی مثل مالایکا موسندان، ندریا هییک گادبرگ و آندریاس دیتمیر در سریال نقش‌آفرینی می‌کنند.

نام فیلم هفته اکران فروش آخر هفته فروش کلی
پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد
Black Panther: Wakanda Forever
۳ ۴۵.۹۰ ۳۶۷.۶۷
دنیای عجیب
Strange World
۱ ۱۱.۹۰ ۱۸.۶۰
گلس آنین: یک چاقوکشی اسرارآمیز
Glass Onion: A Knives Out Mystery
۱ ۹.۴۰ ۱۳.۲۸
تعلق خاطر
Devotion
۱ ۵.۹۶ ۹
منو
The Menu
۲ ۵.۲۰ ۱۸.۶۷
بلک آدام
Black Adam
۶ ۳.۳۵ ۱۶۲.۹۷
خانواده‌ی فبلمن
The Fabelmans
۳ ۲.۲۲ ۳.۴۳
استخوان‌ها و همه چیز
Bones and All
۲ ۲.۲۰ ۳.۷۰
بلیتی به بهشت
Ticket to Paradise
۶ ۱.۸۵ ۶۵.۰۷
فصل ۳ برگزیده: قسمت ۱ و ۲
The Chosen Season 3: Episode 1 & 2
۲ ۱.۵۸ ۱۳.۴۵

* رقم فروش بر اساس میلیون دلار است و فروش داخلی فیلم‌ها در آمریکای شمالی را شامل می‌شود.

منبع: boxofficemojo

منبع:
دوشنبه 7 آذر 1401 ساعت 17:15
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین