خبر

مایکروسافت: کال آو دیوتی اصلا بازی بزرگ و پراهمیتی نیست!

مایکروسافت: کال آو دیوتی اصلا بازی بزرگ و پراهمیتی نیست!

بحث میان مایکروسافت و سونی سر مجموعه ندای وظیفه (Call of Duty) همچنان ادامه دارد. چندی پیش بود که سونی اعلام کرد با خریده شدن اکتیویژن (Activision) توسط مایکروسافت مشکل دارد. دلیل سونی هم این بود که مایکروسافت به دنبال انحصاری کردن مجموعه ندای وظیفه است. این مجموعه را می‌توان مهم‌ترین عناوین شوتر دانست و به همین دلیل در دنیای گیمینگ اهمیت زیادی دارند.

سونی شکایت خود را به CMA اعلام کرد. حال مایکروسافت نیز در تلاش است تا این سازمان را قانع کند که خرید ۶۹ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد مشکلی ندارد. بحث اصلی اینجاست که CMA اعتقاد دارد این خرید مایکروسافت باعث خواهد شد تا این شرکت بازار بازی‌های ویدئویی را بدست بگیرد. با این خرید مایکروسافت عناوین انحصاری‌ای را خواهد داشت که تهدید بزرگی برای سونی خواهند بود.

مایکروسافت در بیانیه قبلی خود اعلام کرد که CMA برداشت اشتباهی از خرید مایکروسافت کرده است. همینطور اینکه گفته شد سونی از اهداف خود شرکت بر علیه مایکروسافت استفاده کرده است. قبلاً هم مایکروسافت گفته بود که سونی در حال حاضر رهبر بازار گیمینگ است و به راحتی می‌تواند با این خرید مایکروسافت مقابله کند.

در یک بیانیه‌ی دیگر که اخیراً از مایکروسافت منتشر شده، این شرکت تلاش کرده تا اهمیت مجموعه ندای وظیفه را کم جلوه دهد. این شرکت گفته که اهمیت مجموعه ندای وظیفه بیش از حد نشان داده شده و تأثیر چندانی روی بازار بازی‌های ویدئویی ندارد. در بیانیه نوشته شده:

اکتیویژن و محتوای تولیدی آن طرفداران بسیار زیادی در دنیای گیمینگ دارند. با این حال تأثیر زیادی روی بازار گیمینگ ندارند. در اصل CMA باور دارد که خرید اکتیویژن روی بازار گیمینگ چنان تأثیری دارد که به طور کلی وضعیت حال حاضر را تغییر دهد. در صورتی که اینگونه نیست و اهمیت سری ندای وظیفه اشتباه محاسبه شده است.

مایکروسافت ندای وظیفه

آخرین بازی مجموعه ندای وظیفه توانست موفقیت بسیار خوبی در دنیای گیمینگ کسب کند.

در ادامه مایکروسافت برای اثبات حرف خود گفت که درصد کاربران اکتیویژن در دنیای کنسول‌ها بسیار کم است. به این معنا که تعداد بازیکنان فعال آن در ماه حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد است. حتی توضیح داد که اکتیویژن تنها دو عدد از ۲۰ مورد پرفروش جدول انگلیس را عرضه کرده و به همین دلیل سهم بسیار کمی در بازار گیمینگ دارد. حتی با تمرکز روی سبک شوتر، باز هم اکتیویژن توانایی مسدود کردن بازار را ندارد. به دلیل اینکه این سبک در کنسول‌ها طرفدار زیادی ندارد.

مایکروسافت در ادامه به نکته جالبی اشاره کرد. با توجه به تنوعی که در دنیای گیمینگ وجود دارد، دیگر هیچ ناشری توانایی انحصاری کردن بازار را در چند سال اخیر ندارد. به همین دلیل مسدود کردن یک بازار تنها با خرید یک ناشر کار منطقی‌ای نیست. مایکروسافت در ادامه گفت که سری ندای وظیفه خاص نیست. بلکه طرفداران نسبتاً زیادی دارد. نکته جالب اینجاست که عناوین این مجموعه همواره از بخش بهترین بازی سال خارج شده و رأی نمی‌آورند.

دلیل ارسال این بیانیه مایکروسافت، این است که آخرین عنوان مجموعه‌ی ندای وظیفه یعنی جنگاوری مدرن ۲ (Modern Warfare 2) فروش بسیار خوبی داشت. به این معنا که تنها در ۱۰ روز اول توانست بیش از یک میلیارد دلار فروش داشته باشد. همینطور اینکه وارزون ۲.۰ توانست بیش از ۲۵ میلیون کاربر داشته باشد.

این خرید مایکروسافت چیزی نیست که سیستم‌های اقتصادی دنیا به راحتی با آن کنار بیایند. مایکروسافت یک شرکت بسیار بزرگ است و در این مدت خریدهای بسیار زیادی داشته است. یکی از این موارد خرید بتسدا (Bethesda) بود. حال بحث اینجاست که با خرید اکتیویژن مایکروسافت تعدادی از شرکت‌های بسیار بزرگ گیمینگ را در بر خواهد گرفت. چیزی که برای دنیای گیمینگ هم مناسب نیست. به دلیل اینکه انحصاری شدن باعث کم شدن رقابت و به مرور از بین رفتن خلاقیت در گیمینگ می‌شود.

منبع: GameDeveloper.com

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

منبع:
دوشنبه 7 آذر 1401 ساعت 15:15
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین