خبر

جنجال در چین، یوان را کوچک کرد

جنجال در چین، یوان را کوچک کرد

به دنبال افزایش دلار آمریکا و با توجه به اعتراضات در چین علیه محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ی کووید توسط دولت، یوان چین به پائین‌ترین سطح دو هفته‌ی اخیر رسید.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، دلار آمریکا در اوایل دوشنبه در اروپا بالاتر رفت و یوان چین به پایین‌ترین حد در دو هفته اخیر سقوط کرد؛ علت پشت پرده‌ی این کاهش بود که اعتراضات علیه محدودیت‌های دولت چین برای مبارزه با افزایش موارد ابتلا به کووید باعث جریان‌های مرتبط با پناهگاه‌های امن شد.

در ساعت 02:50 به وقت شرقی (07:50 GMT)، شاخص دلار، که ارزش دلار را در برابر سبدی از شش ارز دیگر دنبال می‌کند، 0.1% افزایش یافت و به 106.055 رسید و بدین ترتیب، از پایین‌ترین سطح سه ماهه 105.30 در هفته‌ی گذشته فاصله گرفت.

چین روز دوشنبه یکی دیگر از موارد ابتلا به کووید-19 را به ثبت رساند و گستردگی محدودیت‌های ضدکوویدی این کشور باعث اعتراضات در تعدادی از شهرها شد و جمع کثیری از مردم ناامیدی خود را از اینکه این محدودیت‌ها سه سال پس از شیوع اولیه، هنوز وجود دارد، نشان دادند. 

این اعتراضات نادر، نگرانی‌ها را در مورد دوام سیاست چین در برابر کووید صفر و تأثیر آن بر دومین اقتصاد بزرگ جهان افزایش داد و منجر به افزایش 0.3 درصدی دلار/یوان USD/CNY شد و بدین ترتیب، این جفت‌ارز را به 7.1963 یعنی بالاترین سطح دو هفته اخیر رساند.

در حالی که دلار آمریکا روز دوشنبه بالاتر رفت، رشد آن به دلیل انتظارات فزاینده مبنی بر اینکه فدرال رزرو در ماه‌های آینده نرخ‌های بهره را به میزان کمتری افزایش خواهد داد، متوقف شده است.

نرخ بهره

با در نظر گرفتن این موضوع، توجه به گزارش مشاغل ایالات متحده ماه نوامبر در روز جمعه متمرکز خواهد شد؛ زیرا معامله‌گران به دنبال نشانه‌های گویای این امر هستند که اقتصاد ایالات متحده تحت فشار افزایش نرخ بهره تهاجمی در سال جاری با مشکل مواجه شده است.

این آخرین گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی قبل از نشست نهایی فدرال رزرو در ماه دسامبر خواهد بود و اقتصاددانان انتظار دارند که اقتصاد ایالات متحده 200000 شغل جدید ایجاد کند که کمترین افزایش از دسامبر 2020 خواهد بود.

علاوه بر این، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو روز چهارشنبه در مورد چشم‌انداز اقتصادی صحبت خواهد کرد، در حالی که جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس و جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو نیویورک، هر دو قرار است اواخر دوشنبه سخنرانی کنند.

شایان ذکر است که پیش از سخنرانی کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در پارلمان اروپا در اواخر جلسه، یورو/دلار (EUR/USD) با 0.1% کاهش به 1.0383 رسید.

با توجه به اینکه CPI منطقه یورو در ماه اکتبر بالای ۱۰ درصد معامله شد، این سوال مطرح است که آیا در شرایطی که منطقه به سمت رکود می‌رود، افزایش ۵۰ واحدی مناسب‌تر است؛ از این رو، معامله‌گران به دنبال سرنخ‌هایی خواهند بود تا پی ببرند آیا بانک مرکزی اروپا به افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره در دسامبر ادامه خواهد داد.

پوند/دلار (GBP/USD) با 0.2 درصد کاهش به 1.2073 رسید و از بالاترین سطح سه ماهه 1.2153 که در اواخر هفته‌ی گذشته مشاهده شد، عقب‌نشینی کرد؛ در حالی که دلار استرالیا/دلار آمریکا حساس به ریسک 0.9 درصد کاهش یافت و به 0.6686 رسید؛ البته ناگفته نماند که کاهش رشد چین احتمالاً بر تقاضای مواد خام استرالیا تأثیر می‌گذارد.

در سرزمین آفتاب تابان، دلار/ین (USD/JPY) 0.7 درصد کاهش یافت و به 138.13 رسید، در حالی که انتظارات بازار از فدرال رزرو میانه‌روتر، به ین ژاپن کمک کرد. گفتنی است که بنا به داده‌های منتشرشده در روز جمعه، تورم اصلی CPI در پایتخت ژاپن، توکیو، در نوامبر بیش از حد انتظار افزایش یافت و به بالاترین حد در 40 سال گذشته رسید.

دلار/ین

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 7 آذر 1401 ساعت 12:30
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین