خبر

سقوط 2 دلاری نفت

سقوط 2 دلاری نفت

با بروز اعتراضات در چین علیه سخت‌گیری‌های دولت برای مهار کووید 19 و افزایش نگرانی‌های تقاضا، معاملات آتی نفت خام امروز با کاهش بیش از 2 درصدی مواجه شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، معاملات آتی نفت در روز دوشنبه بیش از 2 دلار در هر بشکه سقوط کرد و WTI به پایین‌ترین حد در 11 ماه گذشته رسید، علت این کاهش می‌تواند اعتراضات در چین، به عنوان واردکننده بزرگ نفت باشد که به دلیل محدودیت‌های سختگیرانه کووید 19، نگرانی‌های تقاضا را تشدید کرد.

نفت خام برنت در ساعت 0230 GMT، پس از سقوط به 81.16 دلار در اوایل جلسه که کمترین میزان از 11 ژانویه بود، 2.16 دلار یا 2.6 درصد کاهش یافت و به 81.47 دلار در هر بشکه معامله شد.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 2.08 دلار یا 2.7 درصد کاهش به 74.20 دلار در هر بشکه رسید. حتی در اوایل معاملات تا 73.82 دلار کاهش یافت که پایین‌ترین سطح از 27 دسامبر 2021 بود.

هر دو شاخص که هفته‌ی گذشته به پایین‌ترین حد خود در 10 ماه گذشته رسیدند، سه افت هفتگی متوالی را ثبت کردند. برنت هفته‌ی گذشته را با افت 4.6 درصدی به پایان رساند، در حالی که نفت خام آمریکا 4.7 درصد کاهش یافت.

نوسان قیمت نفت

هیرویوکی کیکوکاوا، مدیر کل تحقیقات در اوراق بهادار نیسان، ابراز داشت: «نگرانی‌های فزاینده در مورد تقاضای ضعیف‌تر سوخت در چین به دلیل افزایش موارد کووید-19 جریان دارد، اما علاوه بر آن، آنچه منجر به فروش شده است عدم اطمینان سیاسی ناشی از اعتراضات بی‌سابقه به محدودیت‌های شدید دولت در مورد کووید-19 در شانگهای بود.» 

وی در ادامه با تأکید بر اینکه انتظار می‌رود محدوده‌ی معاملات WTI به 70 تا 75 دلار کاهش یابد، افزود: «بسته به نتیجه‌ی نشست اوپک پلاس و سقف قیمت نفت روسیه، بازار ممکن است نوسانی باقی بماند.»

چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، به سیاست‌های رئیس‌جمهور شی‌جین پینگ در مقابله با کووید صفر پایبند بوده است، حتی با وجود اینکه بسیاری از کشورهای جهان اکثر محدودیت‌ها را لغو کرده‌اند.

صدها تظاهرکننده و پلیس در اعتراض به سخت‌گیری‌های دولت در مقابله با کووید 19، یکشنبه شب در شانگهای درگیر شدند. از آنجا که ناامیدی نسبت به سیاست‌های شی در برابر کووید صفر نزدیک به سه سال پس از همه‌گیری افزایش یافته است، موج نافرمانی مدنی در سرزمین اصلی چین از زمانی که او یک دهه پیش قدرت را به دست گرفت، بی‌سابقه بوده است.

کووید 19 و تأثیر آن بر قیمت نفت

تتسو اموری، مدیرعامل Emori Fund Management Inc خاطرنشان کرد: «با افزایش نگرانی‌ها در مورد تقاضا در چین و فقدان نشانه‌های واضح از سوی تولیدکنندگان نفت در مورد کاهش بیشتر تولید، احساسات نزولی در بازار نفت در حال رشد است.»

وی افزود: «اگر اوپک پلاس با کاهش بیشتر سهمیه تولید موافقت نکند یا ایالات متحده اقدامی برای بارگیری مجدد ذخایر استراتژیک نفت خود انجام ندهد، ممکن است قیمت نفت بیشتر کاهش یابد.»

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش، موسوم به اوپک پلاس، در 4 دسامبر تشکیل جلسه خواهند داد.

خبرگزاری دولتی عراق به نقل از سعدون محسن، یک مقام ارشد در بازار نفت دولتی SOMO، روز شنبه اعلام کرد: نشست بعدی اوپک پلاس شرایط و تعادل بازار را در نظر خواهد گرفت.

گفتنی است که اوپک پلاس در ماه اکتبر توافق کرد که هدف تولید خود را تا سال 2023 به میزان 2 میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

علاوه بر این‌ها، سرمایه‌گذاران همچنین بر برنامه‌های غرب برای سقف قیمتی نفت روسیه تمرکز کرده‌اند.

گروه هفت (G7) و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا با هدف محدود کردن درآمد روسیه و بدون ایجاد اختلال در بازارهای جهانی نفت، در مورد سقف قیمت نفت روسیه بین 65 تا 70 دلار در هر بشکه بحث کرده‌اند.

این سقف قیمت از 5 دسامبر زمانی که ممنوعیت اتحادیه اروپا برای نفت خام روسیه آغاز می‌شود، اجرایی خواهد شد.

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 7 آذر 1401 ساعت 10:34
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین