خبر

بهترین پردازنده‌های ارزان قیمت کامپیوتر (آذر ۱۴۰۱)

بهترین پردازنده‌های ارزان قیمت کامپیوتر (آذر ۱۴۰۱)

تولید و توسعه‌ی یک CPU ارزان قیمت، استراتژی راهبردی سازنده‌های پردازنده‌های کامپیوتری در سال‌های اخیر بوده اما پردازشگرهای آلدر لیک شرکت اینتل جدا از عملکرد بسیار خوب، باعث شده تا مدل‌های ارزان قیمت‌تر CPU را در بازار مجدد مشاهده کنیم.

شرکت AMD در این سطح از بازار یعنی پردازنده‌های اقتصادی و ارزان تا حدودی کم‌توان ظاهر شده اما انتشار اخیر هفت چیپست جدید، این شرکت را هم به بازار رقابت‌ها برمی‌گرداند؛ چراکه دو مورد از این هفت مدل، جزء دسته‌ی CPU ارزان قیمت لحاظ می‌شوند. شرکت AMD تلاش کرده با بهره‌برداری از تکنولوژی Zen 2 قدرت گرفته از سیلیکون APU با غیر فعال کردن واحدهای گرافیکی ادغام شده موجب شده تا قیمت پردازنده ارزان‌تر بیفتد. ما اخیرا پردازنده‌های Ryzen 5 4500 و Ryzen 3 4100 را بررسی کرده‌ و متوجه شدیم که معماری Zen 2 به راحتی در برابر چیپست‌های مدرن امروزی مثل Core i3-12100 برابری نمی‌کند. به همین ترتیب، هیچ یک از چیپست‌های جدید شرکت AMD را به دلیل قدرت اجرایی و مبادله‌ی اطلاعات ضعیف پیشنهاد نمی‌کنیم.

تغییر و تحولات معماری Zen 2 شرکت AMD امیدوارکننده نیست اما جدا از عرضه‌ی چیپ‌های جدید Zen 4 Ryzen 7000 که اخیرا وارد بازار شده، AMD یک مدل جدیدی تحت عنوان Ryzen 5 3600 AF هم منتشر کرده است. این چیپ با شش هسته، ۱۲ رشته و معماری Zen 3 وارد بازار شده و تنها ۱۲۶ دلار قیمت دارد. این قطعه را می‌توان با CPU ارزان قیمت شرکت اینتل یعنی i3-12100 مقایسه کرد که در لیست این مقاله وجود دارد.

  • بررسی ۹ عامل مهم که در راندمان CPU موثر هستند

پردازنده‌های آلدر لیک شرکت اینتل همچنان گزینه‌ی اولِ خرید کاربران محسوب شده و در بسیاری از لیست‌ها به خصوص لیست‌های پردازنده‌های مناسب برای گیم حضور دارند. شرکت اینتل، بسیاری از این چیپست‌ها را به عنوان یک CPU ارزان قیمت وارد بازار کرده است؛ به همین منظور می‌توان به Core i3 نسل جدید و همچنین مدل‌های پنتیوم و سِلِرون اشاره کرد.

CPU اینتل مدل Core i3-12100 قدرت اجرایی و قیمت استثنائی از خود نشان داده و بنابراین در لیست بهترین CPUهای ارزان قیمت قرار می‌گیرد. شرکت اینتل از طرفی دیگر این مدل قطعه را در مقادیر بسیار زیاد تجاری‌سازی کرده تا در بازار اکثر کشورها موجود باقی بماند.

چند نکته‌‌ی مهم قبل از خرید یک CPU ارزان قیمت

خرید پردازنده

قبل از خرید بد نیست چند نکته‌ی ساده اما مهم را مد نظر داشته باشید تا بهترین خرید را انجام دهید:

درگیر اسم شرکت نشوید!

هر دو شرکت اینتل و AMD بسته به بودجه‌ای که دارید، پردازنده‌های قابل قبولی را ارائه می‌دهند. باید اعتراف کرد راندمان CPU هر دو شرکت برای سالیان سال به شدت نزدیک به یکدیگر است. شما می‌توانید به راحتی بنچمارک‌های CPU از محصولات اینتل و AMD را مشاهده کنید تا به صحت و سقم این قضیه مطمئن شوید. با تمامی این صحبت‌ها، اگر اولویت شما از خرید یک CPU به منظور تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی است، چیپ‌های اینتل با اتصال به کارت گرافیکی، به طور معمول بهره‌وری به مراتب بهتر و صد البته مقدار مصرف برق بیشتری را در مقایسه با چیپ‌های AMD از خود نشان می‌دهند. این مسئله در حالی است که پردازنده‌های AMD با تنظیمات متوسطی می‌توانند یک تجربه‌ی گیمینگ مطلوب را بدون نیاز به کارت گرافیک فراهم سازند.

سرعت کلاک مهم‌تر از تعداد هسته است

سرعت کلاک بالاتر به طور معمول می‌تواند قدرت اجرایی سریع‌تری را در کارهای معمول مثل تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی در سیستم به دنبال داشته باشد. در حالی‌که هسته‌های اضافی به شما کمک می‌کنند تا کارهای اجرایی زمان‌بر را سریع‌تر انجام دهید.

اورکلاک CPU می‌تواند قدرت اجرایی بیشتری را از پردازنده‌ی معمولی به نمایش در بیاورد

شرکت اینتل برای پردازنده‌های زیر ۱۲۵ دلار در بازار قابلیت اورکلاک را تعبیه نکرده اما در تعداد بیشتری از پردازنده‌های AMD ویژگی اورکلاک وجود دارد. ویژگی‌های اورکلاک خودکار در اکثر مادربوردها باعث تسهیل امور پردازشی می‌شود. بنابراین، کاربرانی که با سخت‌افزار هم بیگانه هستند می‌توانند با خرید CPU ارزان قیمت شرکت AMD خیلی راحت از توانایی اورکلاک استفاده کنند.

در ادامه‌ی این مطلب به معرفی ۴ CPU ارزان قیمت می‌پردازیم که بسته به بودجه‌ی شما می‌تواند انتظاراتتان را برآورده کند. همچنین ذکر این نکته الزامی است که پردازنده‌های این لیست در اجرای بازی‌های روز دنیا، گزینه‌ی پیشنهادی اول ما نبوده و در بهترین حالت می‌توان کیفیت گرافیکی پایینی را در بازی‌های ویدیویی مدرن و روز دنیا از این پردازنده‌های ارزان قیمت انتظار داشت.

۱. پردازنده مرکزی اینتل سری Alder Lake-S مدل Core i3-12100

بهترین cpu ارزان قیمت

معماری آلدر لیک
سوکت LG 1700
تعداد هسته/رشته ۴ هسته / ۸ رشته
فرکانس پردازنده مرکزی ۳.۳ تا ۴.۳ GHz
قدرت طراحی حرارتی ۶۰ وات
نقاط قوت + قیمت/عملکرد عالی
+ عملکرد پیشرو در بازی و قدرت اجرای تک رشته‌ای
+ داشتن قطعه‌ی خنک‌کننده
+ پشتیبانی از DDR4 و DDR5
+PCIe 5.0
+ مصرف برق کم
+ پشتیبانی از اورکلاک حافظه
نقاط ضعف

– فاقد قابلیت Turbo Boost 3 (نوع ۲ را دارد)

– فرکانس هسته قابلیت اورکلاک را ندارد

شبیه به سایر اعضای خانواده‌ی آلدر لیک، پردازنده‌ی Core i3-12100 ۱۳۰ دلاری با یک قیمت مناسب وارد بازار می‌شود. این پردازده همچنین با قیمت ۱۰۴ دلار به صورت سری F (Core i3-12100F) در بازار موجود است که یک درجه ضعیف‌تر از چیزی است که در این بخش معرفی شده است. در سری F پردازنده‌ی گرافیکی ادغام شده‌ی پردازنده غیرفعال می‌شود تا ۲۵ دلار از هزینه‌ی چیپست کاهش یابد. به دلیل فقدان رقیب مشابه در شرکت AMD، با یک بودجه‌ی ۱۰۵ تا ۱۳۰ دلار می‌توان پردازنده‌ی Core i3-12100 را یک گزینه‌ی خوب دانست. به طور کلی، CPU چهار هسته‌ای i3-12100 قدرت اجرایی و قیمت مناسبی داشته و با در نظر گرفتن کولرِ موجود برای این قطعه، این قطعه را از رقبای هم‌تراز خودش چند پله بالاتر می‌برد.

پردازنده‌ی Core i3-12100 در حال حاضر به اسم سریع‌ترین پردازنده‌‌ی گیمینگ در این دامنه از قیمت در بازار سلطنت می‌کند. هیچ از پردازنده‌های AMD در عملیات یک رشته‌ای به گرد پای ۱۲۱۰۰ نمی‌رسد. به همین منظور اگر پردازنده‌ی سریع‌تری می‌خواهید باید یکی دیگر از چیپ‌های آلدر لیک را خریداری کنید. پردازنده‌ی Core i3-12100 همچنین در بهره‌وری رشته‌ای بسته به قیمیت که دارد عالی است.

CPU ارزان قیمت مدل Core i3-12100 با قدرت پایه‌ی PBP W۶۰ و نقطه اوج MTP W۸۹ در بازار موجود است. فرکانس پایه‌ی کلاکِ این پردازنده GHz ۳.۳ بوده و تا GHz ۴.۳ تقویت می‌یابد. همچنین کش L3 به اندازه‌ی MB ۱۲ برای این قطعه در نظر گرفته شده است. این پردازنده‌ی آلدر لیکِ شرکت اینتل در سوکت ۱۷۰۰ مادربوردهای سری ۶۰۰ نظیر Z690، H670، B660 و H610 قرار می‌گیرد. پردازنده‌ی Core i3-12100 یک پردازنده‌ی بسته است؛ به این معنا که قابلیت اورکلاک برای آن موجود نیست. البته، اینتل اورکلاک حافظه را در مادربوردهای Z690، B660 و H670 پشتیبانی می‌کند. البته پشتیبانی این ویژگی در مادربورد Z690 برای این نوع چیپ چندان معقول نیست.

پردازنده‌ی Core i3-12100 رقیب مشابهی از لحاظ قیمتی در شرکت AMD ندارد. البته، جدا از نبود یک رقیب کلی، همچنان عملکردهای خوبی از خود به جا می‌گذارد. در حقیقت، در بازی‌های ویدیویی با رزولوشن ۱۰۸۰p، پردازنده‌ی Core i3-12100 به مبلغ ۱۳۰ دلاری می‌تواند ۸۸٪ از بهره‌وریِ یک پردازنده‌ی ۳۰۰ دلاریِ مدل Core i5-12400 را ارائه دهد؛ البته با ۵۶٪ کشِ کمتر این گزاره شدنی است. این رویه، یعنی تعادل و توازن بین قیمت و قدرت اجرایی پردازنده، برگ برنده‌ی این مدل CPU ارزان قیمت محسوب می‌شود.

خرید پردازنده مرکزی اینتل سری Alder Lake-S مدل Core i3-12100 از دیجی‌کالا

۲. پردازنده مرکزی اینتل سری Alder Lake مدل Core i3-12100f

بهترین cpu ارزان قیمت

 

معماری آلدر لیک
سوکت LG 1700
تعداد هسته/رشته ۴ هسته / ۸ رشته
فرکانس پردازنده مرکزی ۳.۳ تا ۴.۳ GHz
قدرت طراحی حرارتی ۶۰ وات
نقاط قوت + قیمت/عملکرد عالی
+ عملکرد پیشرو در بازی و قدرت اجرای تک رشته‌ای
+ داشتن قطعه‌ی خنک‌کننده
+ پشتیبانی از DDR4 و DDR5
+PCIe 5.0
+ مصرف برق کم
+ پشتیبانی از اورکلاک حافظه
نقاط ضعف

– فاقد گرافیک ادغام شده

– فاقد قابلیت Turbo Boost 3 (نوع ۲ را دارد)

– فرکانس هسته قابلیت اورکلاک را ندارد

مدل Core i3-12100F تقریبا مشابه به مدل Core i3-12100 است اما شرکت اینتل، انجینِ گرافیکیِ ادغام شده‌ی‌ (iGPU) این پردازنده را غیرفعال کرده ا قیمت این مدل کمتر شود. با این‌که شما برای هزینه علنا ۱۰۰ دلار جلو می‌افتید، پردازنده‌ی سیستم شما بدون iGPU قابلیت انجام کارهای ساده‌ را از دست می‌دهد. البته منظور از کارهای ساده قاعدتا بازی‌های ویدیویی نیست چون iGPU صرفا برای انجام کارهای ساده طراحی می‌شوند.

برای تجربه‌ی یک روند ساده با سیستم شما چیز آنچنان زیادی را به خاطر فقدان iGPU از دست نمی‌دهید. شرکت AMD هم نمونه‌ی مشابهی برای رقابت با سری F در حال حاضر روانه‌ی بازار نکرده است. این چیپست با بهینه‌سازی‌هایی که روی آن صورت گرفته، تقریبا همان روندِ اجرایی را ارائه می‌دهد که مدل Core i3-12100 با دامنه‌ی قیمتی ۱۰۵ تا ۱۳۰ دلار به نمایش می‌کشد. بنابراین شما می‌توانید سری F را با صرف هزینه‌ی کمتر خریداری کنید.

CPU ارزان قیمت مدل Core i3-12100F شبیه به مدل عادی با نرخ قدرت پایه‌ی PBP W۶۰ و نقطه‌ی اوج قدرت MTP W۸۹ توسعه یافته است. این چیپست با فرکانس پایه‌ی GHz ۳.۳ که قابلیت تقویت تا GHz ۴.۳ را دارد کلاک شده است. از طرفی دیگر کش L3 به اندازه‌ی MB ۱۲ برای این مدل در نظر گرفته شده و شبیه به مدل قبلی این پردازنده‌ها روی سوکت ۱۷۰۰ مادربوردهای سری ۶۰۰ نظیر Z690، H670، B660 و H610 قرار می‌گیرد. این مدل هم شبیه به مدل قبلی، قابلیت اورکلاک برای آن در نظر گرفته نشده است.

خرید پردازنده مرکزی اینتل سری Alder Lake مدل Core i3-12100f از دیجی‌کالا

۳. پردازنده مرکزی اینتل سری Comet Lake مدل Core i3-10100

معماری کومت لیک
سوکت LG 1200
تعداد هسته/رشته ۴ هسته / ۸ رشته
فرکانس پردازنده مرکزی ۳.۶ تا ۴.۳ GHz
قدرت طراحی حرارتی ۶۵ وات
نقاط قوت + قیمت مجذوب‌کننده
+ داشتن قطعه‌ی خنک‌کننده
+ نسبت قیمت به عملکرد عالی
+ قدرت بی‌نظیر در بازی‌های ویدیویی
نقاط ضعف

– چیپست گرافیکی ادغام شده ضعیف

– فرکانس هسته قابلیت اورکلاک را ندارد

ما معمولا در لیست بهترین CPUهای خود از قطعات نسل قبلی چیزی را معرفی نمی کنیم؛ برای مثال اکثر پردازنده‌‌های شرکت AMD در دامنه‌ی قیمتی کمتر نظیر Ryzen 3 3300X بیشتر از یک سال است که از سطح بازار غایب هستند. همچنین، CPUهای ارزان قیمت جدید شرکت AMD بر پایه‌ی معماری نسل قبل یعنی Zen 2 طراحی شده‌اند که نه از لحاظ قیمتی و نه از لحاظ اجرایی قابل رقابت با چیپ‌های نسل قبلی شرکت اینتل نیستند. بنابراین، در دامنه‌ی قیمت ۶۰ الی ۸۵ دلار، مدل خوش قیمت Core i3-10100F وجود دارد که از چهار هسته و هشت رشته تشکیل شده است. فرکانس پایه‌ی این پردازنده GHz ۳.۶ است که تا ۴.۳ تقویت می‌یابد. این پردازنده‌ی ۶۵ واتی، کش L3 به اندازه‌ی MB ۶ دارد و از حافظه‌ی DDR4 ۲۶۶۶ و PCIe 3.0 پشتیبانی می کند. این تراشه با فرایند ۱۴ نانومتری ساخته شده است. در مدل ساده که سری F نیست، انجین گرافیکی UHD 630 با قدرت GHz ۱.۱ تعبیه شده اما شما با این چیپست قادر به اجرای روان بازی‌های ویدیویی نیستید. اگر شما بتوانید یک کارت گرافیک مجزای خوب تهیه کنید، این قدرت را دارید مدل Core i3-10100F با هزینه‌ی کمتر تهیه کنید. البته باید حواستان به مادربورد سیستم هم باشد که با این پردازنده سازگار باشد.

در بنچمارک‌های CPU مشخص شده که مدل ۱۰۱۰۰F می‌تواند به طور متوسط fps ۱۰۵ را در بازی‌های ویدیویی ارائه دهد؛ فریم ریت بسیار حیرت انگیزی که برای یک پردازنده با قیمت ۶۵ دلار عالی است. البته به این نکته باید اشاره شود که CPU مورد نظر با کارت گرافیک قدرتمند RTX 3090 ست شده بود. البته برای این کارت گرافیک، توصیه نمی‌کنیم که این CPU تهیه شود و صرفا برای تست فنیِ پردازنده‌ی مورد نظرمان دست به چنین اقدامی زدیم.

خرید پردازنده مرکزی اینتل سری Comet Lake مدل Core i3-10100 از دیجی‌کالا

۴.پردازنده ای ام دی مدل Athlon 200 GE Tray

بهترین cpu ارزان قیمت

معماری زِن
سوکت BIOSTAR AM4
تعداد هسته/رشته ۲ هسته / ۴ رشته
فرکانس پردازنده مرکزی ۳.۲ GHz
قدرت طراحی حرارتی ۳۵ وات
نقاط قوت + قیمت مجذوب‌کننده
+ دارای محلول گرمایی
+ قابلیت اورکلاک دارد اما نه به صورت رسمی
+ تمامی مدل‌ها پس از اورکلاک بهره‌وری شبیه به هم دارند
نقاط ضعف

– قابلیت اورکلاک برای انجین گرافیکی و حافظه وجود ندارد

– راندمان ضعیف عملیاتِ تک رشته‌ای

CPU ارزان قیمت و مناسب شرکت AMD، مدل AMD Athlon 200GE است که قیمت زیر ۶۰ دلار آن احتمالا توجه‌تان را به خود جلب می‌کند. این پردازنده که ساختار معماری مبتنی بر Zen دارد، با تشکر از چهار رشته و همچنین انجین گرافیکی وگا ۳ (Vega 3)، توانایی اجرای بازی‌های سبک در رزولوشن و ابعاد تصویر پایین را دارد. با این‌که پردازنده‌ی AMD Athlon 200GE توانمندی آنچنان اعجاب‌انگیزی ندارد، وقتی قرار باشد مقدار بودجه‌ی محدودی برای خرید CPU در نظر بگیرید، این قطعه از شرکت AMD می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. جالب است بدانید شرکت سازنده به طور رسمی قابلیت اورکلاک را برای این قطعه تایید نکرده اما اگر شما مادربوردی را تهیه کنید که با این قطعه کاملا سازگار باشد، پردازنده این قدرت را دارد تا اورکلاک  شده و قدرت بهره‌وری CPU را به طرز قابل توجهی افزایش دهد.

اگر شما این قدرت را دارید تا بودجه‌ی بیشتری را برای خرید پردازنده فراهم کنید، خرید پردازنده‌ی Ryzen 3 2200G به مراتب بهتر از قطعه‌‌ای است که پیش‌تر آن را معرفی کرده‌ایم؛ چراکه تعداد هسته‌های بیشتر و قدرت انجین گرافیکی بهتری را داراست. با این حال اگر شما بودجه‌ی محدودی داشته و صرفا می‌خواهید با هزینه‌ی کمتر از ۶۰ دلار، یک پردازنده‌ی مناسب و مقرون به صرفه برای سیستم خود تهیه کنید و از طرفی دیگر فعلا تصمیم هم ندارید یک کارت گرافیک مجزا را خریداری کنید، پردازنده‌ی AMD Athlon 200GE نسبت به بودجه‌ی شما یک گزینه‌ی منطقی و قابل قبول دانسته می‌شود. با این حال، شرکت اینتل در این دامنه‌ی قیمتی محصولاتی را نظیر پنتیوم G5400 و G4560 روانه‌ی بازار کرده که از لحاظ پردازش عملکرد به مراتب بهتری را نسبت به مدل هم‌تراز خود یعنی AMD Athlon 200GE نشان می‌دهند. با این حال مدل‌های پنتیوم مذکور به دلیل قیمتِ بالای خرده‌فروشی و از طرفی دیگر کاهش نرخ تولید این دسته از محصولات در سطح جهانی موجب شده تا شما به سختی بتوانید دو مدل‌های پنتیومِ اشاره شده را در بازار پیدا کنید. اگر شما می‌خواهید بودجه‌ی بیشتر از ۱۰۰ دلار برای خرید پردازنده کنار بگذارید، گزینه‌های پنتیوم بهتری را می‌توان در سطح بازار یافت.

خرید پردازنده ای ام دی مدل Athlon 200 GE از دیجی‌کالا

منبع: tomshardware

  • راهنمای قدم به قدم اسمبل کردن کیس کامپیوتر
منبع:
یکشنبه 6 آذر 1401 ساعت 17:30
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین