خبر

یورو در شاه‌راهی سرسبز

یورو در شاه‌راهی سرسبز

از آنجا که تمرکز بازارها همواره بر روی تصمیمات فدرال رزرو بوده است، یورو/دلار در مسیر بهترین ماه خود، عملکرد بهتری از دلار را به تصویر کشید.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «دیلی ایکس» در تعطیلات هفتگی که عمدتأ فاقد اطلاعات کلیدی بود، یورو تا حد زیادی عملکرد بهتری از دلار آمریکا داشت. با نگاهی به نمودار زیر، جفت ارز یورو/دلار (EUR/USD) در مسیر بهترین ماه خود از سپتامبر 2010 قرار دارد! افزایش سریع یورو همچنان دنباله‌روی فرضیه‌ی نسبیت است. یعنی تمرکز بیشتر همواره بر روی فدرال رزرو بوده است.

آنچه اخیراً از سیاستگذاران فدرال رزرو شنیده‌ایم این است که سرعت افزایش نرخ بهره احتمالاً در جلسات آتی کند می‌شود؛ البته این موضوع با صورتجلسه FOMC در هفته‌ی گذشته بیشتر تقویت شد. این گزارش تاکید کرد که ماه دسامبر احتمالاً به سوی افزایش 50 واحد پایه‌ای نرخ بهره خواهد رفت، در حالی که قبلاً این افزایش نرخ، 75 واحد پایه بود.

انتظار افزایش 50 واحدی نرخ بهره

به علاوه، صورتجلسه نشان داد که نرخ‌ها احتمالاً در نقطه‌ای بالاتر از آنچه قبلاً انتظار می‌رفت به اوج می‌رسند. گرچه این امر حاکی از سیاست‌گذاری تندروانه است، بازارها همچنان به نسبیت اهمیت می‌دهند. از این رو، بدیهی است که تغییر در سرعت بانک مرکزی بی‌اهمیت نیست. در همین حال، واسیل، عضو شورای حاکم بانک مرکزی اروپا، هفته‌ی گذشته خاطرنشان کرد که «سرعت فعلی افزایش‌ها کافی است». بنابراین، همانطور که بانک مرکزی اروپا طبق برنامه پیش می‌رود، فدرال رزرو مسیر خود را تنظیم خواهد کرد.

این موضوع از منظر سیاست‌گذاری فدرال رزرو، حاکی از یک «چرخش رویکرد» نیست. معامله‌گران باید به خاطر داشته باشند که داده‌ها بسیار مهم هستند و بخش زیادی از آن‌ها از قرار معلوم ماهیتی گیج‌کننده دارند!

در اروپا یورو به عنوان تورم اصلی منطقه یورو، تورم آلمان و داده‌های شغلی در انتظار است. بازارها در ماه دسامبر حداقل 50 واحد در ثانیه نرخ بهره بانک مرکزی اروپا را افزایش داده‌اند و شانس رقم 75 بسیار ضعیف در نظر گرفته شده است. به این ترتیب، حرکت‌های صعودی حیرت‌انگیز در داده‌ها می‌تواند انتظار نرخ 75 را تقویت کند.

در همین حال، دلار آمریکا نیز عوامل پیش‌ روی زیادی برای مبارزه دارد. این عوامل شامل معیار تورم ترجیحی فدرال رزرو، هسته‌ی PCE و گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی نوامبر خواهد بود.

نمودار یورو/دلار

به یاد داشته باشید، بانک مرکزی در حال تعدیل سرعت خود به صورت استراتژیک است، زیرا انقباض در اقتصاد با تاخیر کار می‌کند. ارقام هنوز هم به راحتی می‌توانند بانک مرکزی را در مسیر فعلی خود نگه دارند. این خطرات باعث کاهش احساسات بازار و افزایش دلار می‌شود. به این ترتیب، هنوز خیلی زود است که افزایش یورو را نقطه‌ی عطفی بدانیم.

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 6 آذر 1401 ساعت 10:34
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین