خبر

آسمان نفت، ابری بود

آسمان نفت، ابری بود

نفت خام در شرایطی، هفته را با 2 درصد کاهش به پایان رساند که نگرانی‌ها در مورد تقاضا و تعیین سقف قیمت بر سر نفت روسیه ادامه داشت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، قیمت نفت در روز جمعه به دلیل نقدینگی ناچیز بازار، 2 درصد کاهش یافت و هفته‌ای را به پایان رساند که نگرانی‌ها در مورد تقاضای چین و چانه‌زنی بر سر سقف قیمتی غرب برای نفت روسیه، از رویدادهای برجسته‌ی آن بود.

بهای معاملات آتی نفت برنت 1.71 دلار یا 2 درصد کاهش یافت و به 83.63 دلار در هر بشکه مبادله شد و بدین ترتیب، برخی از رشدهای قبلی را کاهش داد.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) ۱.۶۶ دلار یا ۲.۱ درصد کاهش یافت و به ۷۶.۲۸ دلار در هر بشکه رسید. روز پنج‌شنبه به دلیل تعطیلات روز شکرگزاری ایالات متحده واریزی برای WTI وجود نداشت و حجم معاملات همچنان پایین بود.

هر دو قرارداد پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح 10 ماهه این هفته، سومین کاهش هفتگی متوالی خود را ثبت کردند. برنت هفته را با افت 4.6 درصدی به پایان رساند، در حالی که نفت خام نفت آمریکا 4.7 درصد کاهش یافت.

فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز اظهار داشت: «از آنجایی که پس از تعطیلات حجم کمی از معاملات وجود دارد، ما از برخی سودها در اینجا چشم‌پوشی می‌کنیم.»

ساختار بازار برنت و وست‌تگزاس اینترمیدیت نشان می‌دهد که تقاضای کنونی در حال کاهش است، به‌علاوه عقب‌نشینی که توسط معاملات قیمت‌های ماه اول بالاتر از قراردادها برای تحویل بعدی تعریف می‌شود، در جلسات اخیر به‌طور قابل‌توجهی ضعیف شده است.

برای اسپردهای دو ماهه، ساختارهای برنت و WTI حتی در این هفته در کانتانگو فرو رفتند که به معنای عرضه‌ی مازاد با قراردادهای تحویل کوتاه‌مدت با قیمت کمتر از تحویل‌های بعدی است.

نفت برنت

چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، روز جمعه از ثبت رکورد روزانه‌ی جدیدی برای ابتلا به کووید-19 خبر داد، و از قرار معلوم، شهرهای سراسر کشور به اجرای اقدامات جابه‌جایی و سایر محدودیت‌ها به منظور کنترل شیوع ادامه دادند.

یادداشت ANZ نشان داد که با وجود کاهش ترافیک و تقاضا برای نفت تا حدود 1 میلیون بشکه در روز که کمتر از میانگین است، به تقاضای نفت خام آسیب وارد می‌شود.

در همین حال، دیپلمات‌های گروه 7 و اتحادیه اروپا در مورد سقف قیمت نفت روسیه بین 65 تا 70 دلار در هر بشکه بحث می‌کنند، اما هنوز توافقی حاصل نشده است. طبق اظهارات دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، نشست نمایندگان دولت اتحادیه اروپا که قرار بود عصر روز جمعه برای بررسی این پیشنهاد برگزار شود، لغو شد.

هدف از این اقدام، محدودکردن درآمد روسیه بدون ایجاد اختلال در بازارهای جهانی نفت است؛ اما سطح پیشنهادی با آنچه خریداران آسیایی پرداخت می‌کنند، کاملأ مطابقت دارد.

به گفته‌ی دو منبع آگاه، لهستان به دنبال حمایت آلمان برای اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا بر بخش لهستان-آلمان خط لوله دروژبا است تا ورشو بتواند بدون پرداخت جریمه از معامله خرید نفت روسیه در سال آینده صرف‌نظر کند.

با تمام این‌ها، انتظار می‌رود معاملات، پیش از دو رویداد مهم محتاطانه باقی بمانند: 1) قبل از توافق بر سر سقف قیمت که در موعد 5 دسامبر و با ممنوعیت اتحادیه‌ی اروپا بر نفت روسیه آغاز می‌شود و 2) پیش از نشست بعدی سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان در 4 دسامبر.

نویسنده: معصومه دانش
شنبه 5 آذر 1401 ساعت 13:40
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین