خبر

بارقه‌ای از امید در بازار مصیبت‌زده‌ی بیت‌کوین

بارقه‌ای از امید در بازار مصیبت‌زده‌ی بیت‌کوین

بازار نزولی طولانی‌ و سقوط شرکت‌های کریپتو بیت‌کوین را در عمق تاریکی فرو برده‌اند. ولی کورسویی از امید به احیای بیت‌کوین در سه‌ماهه‌ اول 2023 مشاهده می‌شود

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کوین‌پدیا، قیمت بیت کوین (BTC) به پایین‌ترین حد خود در سال 2022 سقوط کرد. سقوط بیت کوین به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال باعث سقوط کل مجموعه‌ی بازار کریپتو می‌شود. بیت کوین از داخل و خارج بازار کریپتو تحت فشار است. تداوم‌ تنش‌های جهانی، افزایش تورم، سیاست‌های سختگیرانه‌ی بانک‌های مرکزی و نگاه منفی بسیاری از نهادهای نظارتی به اصل کریپتو از یک طرف، و ورشکستگی شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه نظیر اف‌تی‌ایکس، عمدتا به دلیل سوءمدیرت و سودجویی مدیران آن‌ها، از طرف دیگر ضربات مهلکی بر پیکر جوان و نحیف بیت‌ کوین وارد کرده و باعث شده‌اند میلیاردها دلار از سرمایه‌های کاربرانِ امیدوار به دنیای کریپتو از دست برود. 

به علاوه، با توجه به سقوط قیمت بیت کوین به سطح حمایت کلیدی آن در حوالی 16,000 دلار، میزان سودآوری صنعت استخراج یا ماینینگ بیت کوین به شدت کاهش یافته است. بیت کوین ظرف چند هفته‌ی گذشته نوسان‌های قابل توجهی را تجربه کرده است. این ارز دیجیتال گرفتار یک چرخه‌ی معیوب شده است. کاهش قیمت ناشی از عوامل مختلف از جمله افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو یا ورشکستگی شرکت بزرگی مثل اف‌تی‌ایکس باعث ترس و وحشت ماینرها و سرمایه‌گذاران بلندمدت بیت‌ کوین می‌شود؛ در نتیجه‌، آن‌ها به فروش وحشت‌زده و شتاب‌زده‌ی دارایی‌های دیجیتال‌شان روی می‌آورند. در مقابل، افزایش فشار فروش ناشی از ترس و ناامیدی ماینرها و سرمایه‌گذاران نیز باعث کاهش هر چه بیش‌تر قیمت می‌شود. 

زیان خالص تحقق یافته بیت کوین

بر اساس گزارش وب‌سایت تحلیل آن‌چین گلسنود، زیان خالص تحقق‌یافته‌ی بیت‌کوین بار دیگر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. این چهارمین زیان قابل توجه بیت‌کوین از زمان پیدایش ارزهای دیجیتال است. فروپاشی اف‌تی‌ایکس باعث شد زیان خالص تحقق‌یافته‌ی بیت کوین به 1.9 میلیارد دلار برسد.

به گفته‌ی گلسنود، پیش‌تر بر اثر فروپاشی ترا لونا نیز در ماه می 2022 زیان خالص تحقق یافته‌ی بیت کوین به شدت افزایش یافت و به حدود 2 میلیارد دلار رسید. به غیر از این دو مورد، دو بار دیگر نیز شاهد افزایش شدید زیان خالص تحقق‌یافته‌ی بیت کوین بوده‌ایم؛ یکی در ژوئن 2022 پیش از شروع زمستان کریپتو با 2.5 میلیارد دلار زیان خالص و دیگری در ژوئن 2021 با 2.2 میلیارد دلار زیان خالص.

تا این‌جا تصویری از وضعیت مصیب‌زده‌ی بیت کوین و بازار کریپتو را به نمایش گذاشتیم. ولی برخی از تحلیلگران معتقدند در این وضعیت بحران‌زده بارقه‌ای از امید را برای بیت کوین مشاهده می‌کنند. آن‌ها علی‌رغم آشفتگی‌های کنونی بازار، به آینده‌ی قیمت بیت کوین خوش‌بین هستند؛ آن‌ها معتقدند بیت کوین هم‌اکنون در نزدیکی منطقه‌ی کاپیتولاسیون معامله می‌شود. یکی از تحلیلگران مشهور ارزهای دیجیتال با نام مستعار RLinda، پیش‌بینی می‌کند که قیمت بیت کوین در سه ماهه‌ی اول سال 2023 به 40 هزار دلار صعود خواهد کرد - کاپیتولاسیون به وضعیتی گفته می‌شود که سرمایه‌گذاران از روی ترس و ناامیدی از تغییر روند بازار اقدام به فروش شتاب‌زده‌ی دارایی‌های خود با قیمت بسیار پایین می‌کنند. این مسئله باعث رسیدن قیمت به کف بازار نزولی شده و در نتیجه، منجر به بازگشت روند و شروع روند صعودی می‌شود.

هم‌اکنون، در لحظه‌ی نگارش این مطلب - در حوالی ساعت 10:45 روز پنج‌شنبه 3 آذر - بیت کوین با 1.26 درصد افزایش نسبت به روز گذشته با قیمت 16,669 دلار معامله می‌شود. ارزش کل بازار بیت کوین نیز به همین نسبت افزایش یافته و اکنون 320,777,104,083 دلار است. از سویی دیگر، حجم معاملات بیست و چهار ساعته‌ی بیت کوین با 2.83 درصد کاهش به 32,064,825,285 دلار رسیده است.  

نمودار قیمت بیت کوین

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
پنجشنبه 3 آذر 1401 ساعت 10:46
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین