خبر

طناب‌کشی نفت با دغدغه‌ی کووید

طناب‌کشی نفت با دغدغه‌ی کووید

در بحبوحه‌ی نگرانی‌ها در مورد افزایش موارد کوویدی در چین و تضعیف اقتصاد این کشور، بهای نفت خام امروز تغییر چندانی نداشت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، قیمت نفت در روز چهارشنبه ثابت ماند؛ شاید علت ثبات قیمت آن باشد که نگرانی‌هایی در مورد کاهش تقاضای سوخت از سوی چین در بحبوحه‌ی محدودیت‌های کووید-19 وجود داشت که به مدد این نگرانی‌ها، داده‌هایی که نشان‌دهنده‌ی افزایش بیش از حد انتظار نفت خام آمریکا در هفته‌ی گذشته بود، خنثی شد.

بهای معاملات آتی نفت برنت در ساعت 0508 به وقت گرینویچ با 15 سنت یا 0.2 درصد کاهش به 88.21 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 9 سنت یا 0.1 درصد کاهش به 80.86 دلار در هر بشکه رسید.

هر دو قرارداد معیار روز سه‌شنبه حدود 1 درصد افزایش یافتند؛ زیرا امارات متحده عربی، کویت، عراق و الجزایر اظهارات وزیر انرژی عربستان سعودی را تحکیم کردند؛ گفتنی است اظهارات مبنی بر آن بود که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان اوپک پلاس ارتقای تولید نفت را در نظر ندارند. نشست بعدی اوپک پلاس برای بررسی تولید در 4 دسامبر برگزار خواهد شد.

در عین حال، چین، بزرگترین واردکننده نفت خام، با افزایش موارد کووید-19 دست و پنجه نرم می‌کند که این امر، نگرانی‌ها را در مورد اقتصاد کشور اژدها عمیق‌تر کرده است.

اواخر روز سه‌شنبه، مرکز مالی شانگهای قوانین را برای افرادی که وارد شهر می‌شوند تشدید کرد، در حالی که پکن، تعطیلی پارک‌ها و موزه‌ها را در دستور کار قرار داد.

اقدامات سختگیرانه کووید

تینا تنگ، تحلیلگر CMC Markets به شیوه‌ی محتاطانه‌ی معامله‌گران پیش از انتشار صورتجلسات فدرال رزرو آمریکا از جلسه‌ی سیاست‌گذاری ماه نوامبر در ساعت 1900 GMT، تأکید کرد.

تنگ افزود: «انتظار می‌رود فدرال رزرو سیگنالی از کاهش نرخ‌ها ارائه دهد، اما از طرفی، هرگونه تکرار تعجب‌برانگیز رویکرد جنگ‌طلبانه بر احساسات تأثیر می‌گذارد، دلار آمریکا را بالا می‌برد و قیمت‌های کالاها را تحت فشار قرار می‌دهد».

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA در یادداشتی ذکر کرد: «نفت در حال یک مسابقه‌ی طناب‌کشی با نگرانی‌های مربوط به تقاضای کووید-۱۹ چین است که البته با آن چیزی رو در رو است  که از قرار، به عربستان سعودی برای حفظ بازار نفت انگیزه می‌دهد.»

به گفته‌ی منابع بازار، داده‌های موسسه امریکن پترولیوم نشان داد که با توجه به قیمت نفت در روز چهارشنبه، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته‌ی منتهی به 18 نوامبر، حدود 4.8 میلیون بشکه کاهش یافت.

تحلیلگرانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند به طور میانگین انتظار کاهش 1.1 میلیون بشکه‌ای از ذخایر نفت خام را داشتند.

ذخایر تقطیری شامل نفت گرمایشی و سوخت جت، در مقایسه با انتظار تحلیلگران برای کاهش 600000 بشکه‌ای، حدود 1.1 میلیون بشکه افزایش یافت.

در این بین، آنچه نقش حمایتی در بازار داشت، ابهام در مورد این موضوع بود که روسیه چگونه به برنامه‌های کشورهای گروه هفت (G7) برای محدودکردن قیمت نفت روسیه پاسخ خواهد داد.

یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که سقف قیمت به زودی اعلام می‌شود و احتمالاً چند بار در سال با تعدیل همراه خواهد بود.

استفان اینس، شریک مدیریت دارایی SPI در یادداشتی گفت: «معامله‌گران به دقت صادرات روسیه را زیر نظر دارند و به دنبال این خواهند بود که تا چه حد ممکن است فروش خارجی این کشور در اقدامی متقابل کاهش یابد که این امر می‌تواند به منزله‌ی عامل افزایشی برای قیمت نفت باشد.»

صادرات روسیه

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 2 آذر 1401 ساعت 10:37
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین