خبر
 

چاپ طلاکوب چیست؟

سلب مسئولیت: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز TGJU صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

چاپ طلاکوب یا داغی یکی از متداول‌ترین چاپ‌های صنعتی بوده که به کمک ورق‌های متالایز شده طلا صورت می‌گیرد. روش‌های گوناگونی برای اجرای چاپ طلاکوب روی سطوح مختلف وجود دارد که درنهایت محصول نهایی همه چاپ‌ها یکسان خواهد بود.

از چاپ طلاکوب برای چاپ کردن تقویم، چاپ چرم، چاپ کردن جلد مدارک، چاپ کاتالوگ‌ها و ... استفاده می‌کنند. این نوع چاپ در دو نوع چاپ گرم و چاپ سرد وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا بدانیم چاپ طلاکوب چیست و چه کاربردی دارد؟ پس اگر شما نیز علاقه‌مند به انواع چاپ و چاپ طلاکوب هستید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چاپ طلاکوب چیست؟

یکی از مهم‌ترین انواع چاپ، چاپ طلاکوب است که تاثیر بسیار زیادی را در زیبایی و کیفیت محصول می‌گذارد. این نوع چاپ یکی از شاخه‌های چاپ صنعتی در کارخانه و تولیدی‌های بزرگ می‌باشد. نام دیگر چاپ طلاکوب، چاپ داغی است که در چاپ تقویم، چاپ گالینگور، چاپ کاتالوگ، چاپ هدایای تبلیغاتی و چاپ پارچه و ... مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اصطلاح طلاکوب به فویل استمپ نیز گفته می‌شود. امروزه از طریق فویل‌های متالایز به رنگ‌های طلایی، نقره‌ای، مسی و ... روی محصولات، چاپ‌های زیبا و متنوعی انجام می‌شود؛ بنابراین باید توجه کنید که طلاکوب تنها یک اصلاح بوده و چاپ‌های طلاکوب فقط به رنگ طلایی نیستند و با هر رنگ و طرح دلخواهی می‌توان از این نوع چاپ بهره برد.

انواع روش‌های چاپ طلاکوب چیست؟

روش چاپ طلاکوب در دو نوع گرم و سرد صورت می‌گیرد که هرکدام کاربرد و نحوه انجام مختلفی دارند.

چاپ طلاکوب از نوع گرم

در چاپ طلاکوب به‌صورت گرم نحوه کار بدین گونه است که به کمک حرارت زیاد و فشار، لایه رنگی موردنظر از روی فیلم پلی‌استر، بر سطح قرار می‌گیرد. فشار ایجادشده ممکن است از طریق باد یا روغن به سطح موردنظر برسد که همین امر موجب دوام بیش‌تر رنگ روی محصول می‌شود. در چاپ طلاکوب گرم از دستگاه کلیشه استفاده می‌شود که فشار این دستگاه به‌طور موضعی به سطح می‌رسد. این دستگاه تخصصی بوده و موجب اختلاف سطح قسمت طلاکوبی با سایر بخش‌های محصول می‌شود.

چاپ طلاکوب سرد

نوع دیگری از چاپ طلاکوب، سرد نام دارد که دیگر به فشار و حرارت نیازی نیست و در این روش، طلاکوبی از طریق چسب صورت می‌گیرد. ابتدا بر روی سطح موردنظر به‌اندازه کافی چسب ریخته و سپس رنگ‌های موردنظر روی چسب قرار می‌گیرند.

درنتیجه فقط قسمت‌هایی که چسب دارند؛ رنگ را به خود جذب کرده و چاپ طلاکوبی صورت می‌گیرد. در این نوع چاپ به دلیل فشار یکسان بر همه بخش‌ها، هیچ بخش فرو رفته یا برآمده‌ای دیده نمی‌شود. دستگاه مورداستفاده در چاپ طلاکوب سرد، روتاری است که معمولا قیمت کم‌تری نسبت به دستگاه کلیشه دارد. معمولا چاپ طلاکوب به روش گرم کیفیت بالاتری نسبت به چاپ طلاکوب به روش سرد دارد.

چاپ طلاکوب در چه مواردی استفاده می‌شود؟

همان‌طور که فهمیدیم چاپ طلاکوب چیست و با انواع آن آشنایی پیدا کردیم، حال قصد داریم با کاربرد این نوع چاپ آشنایی پیدا کنیم. از کاربرد چاپ طلاکوب می‌توان به صنایع تولیدی لباس و پارچه اشاره کرد. همچنین در صنایع تولید لوازم الکتریکی همچون یخچال، قطعات صوتی و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی همچون کرم، ریمل و تولید لوازم‌تحریر و ... از این چاپ طلاکوب استفاده می‌شود.

به‌طورکلی از کاربردهای چاپ طلاکوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محصولات تبلیغاتی همچون تقویم، پاکت دکمه دار، سررسید و ...
  • روی جلد کتاب
  • آرم شرکت یا برند شرکت‌های مختلف بر روی محصولات
  • دعوت ‌نامه‌های رسمی یا کارت عروسی
  • استفاده از این چاپ در کارهای هنری و گرافیکی
  • چاپ کردن روی پارچه یا لباس
  • کارت ویزیت، پاکت، سررسید، تقویم، کاتالوگ و ...

ابزارهای مورداستفاده در چاپ طلاکوب

علاوه بر دستگاه‌هایی که در چاپ طلاکوب وجود دارد؛ ابزارهایی نیز در انجام چاپ طلاکوب دخیل هستند. یکی از این ابزار زر طلاکوب است. فویل‌ها یا زر طلاکوب شامل فویل‌های متالایز و فویل‌های پیگمنتی هستند که طبق نیاز و موارد استفاده، از این دو نوع فویل استفاده می‌شود. عرض این فویل‌ها 60 تا 80 سانتی‌متر بوده که می‌توان این اندازه را تغییر داد. رنگ این فویل‌ها نیز طلایی، نقره‌ای و ... بوده و لزوما به رنگ طلایی نیستند.

یکی دیگر از ابزارهای موردنیاز برای چاپ طلاکوب، کلیشه است که برای انتقال طرح بر روی سطح، باید ابتدا کلیشه ساخته شود. معمولا کلیشه‌ها 2 یا 3 میلی‌متر هستند که در چاپ طلاکوب به روش گرم کاربرد بیش‌تری دارند. از دیگر ابزارهای کاربردی می‌توان به فیکسچرها نیز اشاره کرد که برای فیکس و تثبیت طرح بر روی محصول استفاده می‌شود. با استفاده از فیکسچرها، طرح‌های طلاکوب دیگر از بین نمی‌روند و عمر و دوام بیش‌تری دارند.

مزایای استفاده از چاپ طلاکوب

چاپ طلاکوب علاوه بر زیبایی و کیفیت بالا، مزایای زیادی نیز دارد. حال سوالی که پیش می‌آید این است که مزایای چاپ طلاکوب چیست؟ در ادامه به مزایای این چاپ کاربردی اشاره خواهیم کرد.

  1. انعطاف‌پذیری بالا: از مهم‌ترین مزایای چاپ طلاکوب می‌توان به انعطاف‌پذیری بالای آن اشاره کرد. چاپ طلاکوب این امکان را به مشتریان می‌دهد تا چاپ را روی لباس و پارچه، پلاستیک، کاغذ و ... انجام دهند و محدودیتی ندارد.
  2. تنوع رنگ: از دیگر مزایای چاپ طلاکوب وجود رنگ‌های متنوع می‌باشد. برخلاف اسم آن، فقط رنگ طلایی نیست و انواعی از رنگ‌ها برای چاپ طلاکوب وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده نمایید.
  3. وجود طرح و تمایز زیاد: با استفاده از چاپ طلاکوب می‌توانید جزییات زیادی را روی محصول مورد نظر خود اضافه کنید. وجود رنگ‌های درخشان در پس‌زمینه‌ای تیره موجب درخشش و افزایش کیفیت کار شما می‌شود.
  4. چاپی به ‌روز و طبق مد: یکی از چاپ‌هایی که هیچ‌وقت قدیمی نشده و همیشه به‌روز است؛ چاپ طلاکوب می‌باشد. بنابراین با استفاده از چاپ طلاکوب می‌توانید از یک چاپ زیبا و باکیفیت و در عین حال به‌روز بهره‌مند شوید.

نکات مهم در خصوص چاپ طلاکوب

یکی از نکات مهم در خصوص چاپ طلاکوب این است که برای اینکه طرح و موضوع چاپ طلاکوب قدیمی نباشد؛ از خلاقیت و طراحی‌های خاص استفاده نمایید. این امر موجب شده تا طرح شما قدیمی به نظر نرسد. یکی از روش‌های افزایش جذابیت بصری، استفاده از چاپ طلاکوب است که نوعی افزونه فانتزی به شمار می‌رود.

اگر قصد دارید که چاپ طلاکوب شما کیفیت بالایی داشته باشد و مدت‌زمان زیادی مورداستفاده قرار گیرد؛ از چاپ طلاکوب به روش گرم استفاده کنید. زیرا در روش گرم با فشار و حرارت بالا، کیفیت چاپ بیش‌تر خواهد شد.

امروزه چاپ طلاکوب فقط به رنگ طلایی نیست و می‌توان در اقسام رنگ‌ها از آن استفاده نمود. همچنین می‌توانید از ورق‌های طرح دار یا هولوگرام دار نیز برای جذابیت بیش‌تر استفاده کنید. یکی دیگر از دستگاه‌هایی که در چاپ طلاکوب کاربرد دارد؛ دستگاه لترپرس است که موجب زیبایی بیش‌تر و همچنین دقت بیش‌تر در چاپ طلاکوب می‌شود.

در ارتباط با قیمت چاپ طلاکوب، نکته مهمی که وجود دارد؛ نداشتن ثبات است. به گونه‌ای که به دلیلنوسانات قیمت دلار، قیمت چاپ نیز تغییر می‌کند و ثابت نیست. همچنین به کار رفتن طلا در این نوع چاپ باعث شده قیمت بیش‌تری نسبت به انواع دیگر آن داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله فهمیدیم که چاپ طلاکوب چیست و چه کاربردهایی دارد. امروزه از مهم‌ترین چاپ‌ها در صنعت می‌توان به چاپ طلاکوب اشاره کرد که برای چاپ روی لباس و پارچه، چاپ تقویم و سررسید، چاپ کاتالوگ و ... از آن استفاده می‌کنیم. دو نوع روش چاپ برای طلاکوبی وجود دارد که به‌صورت سرد و گرم است. درروش گرم به‌صورت فشار و حرارت و روش سرد به‌صورت چسبی، چاپ طلاکوب صورت می‌گیرد.

منبع: سانترال چاپ

نویسنده: اپراتور
سه شنبه 1 آذر 1401 ساعت 14:56
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین