خبر

بانک مرکزی ژاپن در کانون توجهات

بانک مرکزی ژاپن در کانون توجهات

به نظر می رسد روز جمعه، بانک مرکزی ژاپن در کنار اعلام میزان تورم و پیش بینی آن، نرخ بهره را کماکان پایین نگاه دارد تا از اقتصاد شکننده خود حمایت کند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از وب‌سایت «اف ایکس امپایر»، بانک مرکزی ژاپن (BOJ) احتمالا در نشست روز جمعه خود، میزان تورم را اعلام و در عین حال برای حمایت از اقتصاد آسیب پذیر، نرخ بهره را فوق العاده پایین نگاه دارد. نرخ دلار/ین به دنبال انتشار گزارش سالانه «شاخص قیمت مصرف کننده» (CPI)، بانک مرکزی ژاپن اندکی کاهش یافت. به نظر می‌رسد که این کاهش ناشی از این است که سرمایه‌گذاران در حال حاضر به نوع سیاست پولی این هفته «بانک مرکزی ژاپن» (BOJ) واکنش نشان داده‌اند.

در ساعت 08:21 به وقت گرینویچ، جفت ارز دلار آمریکا/ین ژاپن (USD/JPY) با 0.118 یا 0.08%  کاهش  در رنج قیمت 148.894 معامله می شود.

با توجه به سقوط ین، نشست مربوط به سیاست پولی بانک مرکزی ژاپن که در رابطه با تعیین نرخ بهره، به مدت دو روز برگزار و در روز جمعه به پایان می رسد، در کانون توجه بازارها قرار گرفته است. انتظار می رود که این بانک موضع خود را بر سر حفظ سیاست پولی سست حفظ کند. در شرایطی که تورم نسبتا کم و روند رشد اقتصادی هم کند است، بانک مرکزی نسبت به افزایش نرخ بهره نهایت احتیاط را به خرج می دهد، چرا که خطر ایجاد رکود وجود دارد. 

 «هاروهیکو کورودا» رئیس بانک مرکزی ژاپن (BOJ)، روز دوشنبه در پارلمان گفت: کاهش میزان دستمزدها در نتیجه اثرات تورم، چندان مطلوب و خوشایند نیست. کورودا با تاکید بر نیاز به حمایت از اقتصاد با نرخ‌های بهره پایین گفت: باید میزان تورم به 2 درصدی برسد و همراه با آن دستمزدها هم افزایش پیدا کند.

به گزارش رویترز، ژاپن در گزارش اقتصادی ماهانه خود که در روز سه شنبه منتشر شد، و در پی مداخلات مکرر دولت برای بهبود وضعیت ین در حال سقوط (ین به پایین‌ترین سطح 32 سال اخیر خود رسیده است) نسبت به نوسانات بازار هشدار داد. 

فرایند مداخله مقامات ژاپنی در بازار دو بار صورت گرفته است. اولی، عملیات خرید ین در هفته گذشته که میزان آن 5.5 تریلیون ین (36.95 میلیارد دلار) تخمین زده شد، و دومی مداخله مشکوک دیگری در روز دوشنبه بوده است که طی آن ژاپن تلاش کرد، کاهش ارزش پول ملی خود را متوقف کند. 

چشم انداز کوتاه مدت

انتظار می رود «بانک مرکزی ژاپن» (BOJ) پیش بینی تورم خود را در روز جمعه افزایش دهد، اما نرخ بهره را پایین ثابت نگه می دارد تا نشان دهد، می خواهد از اقتصاد شکننده خود حمایت کند. حتی به قیمت تسریع سقوط نامطلوب ین به پایین ترین سطح 32 سال اخیر، این بانک در روند سیاست پولی خود مصمم بوده است.

تحلیلگران می گویند با توجه به افزایش قیمت کالاها و افزایش هزینه های واردات ناشی از رکود ین، نرخ تورم مصرف کننده اصلی ژاپن در ماه سپتامبر به بالاترین میزان در هشت سال گذشته یعنی 3 درصد رسید و به گفته تحلیلگران، بالاتر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی ژاپن برای بقیه سال باقی می ماند. .

اما با توجه به اینکه نرخ تورم در مقایسه با کشورهای غربی کم است و بهبود اقتصادی ژاپن هنوز شکننده است، BOJ قرار است هدف منفی 0.1 درصدی خود را برای نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت حفظ کند.

نویسنده: گروه تولید محتوا
سه شنبه 3 آبان 1401 ساعت 14:15
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین