خبر

طلا، نقره و سهام با اخبار فدرال رزرو افزایش یافت

طلا، نقره و سهام با اخبار فدرال رزرو افزایش یافت

هرگونه تغییر قیمتی در طلای جهانی، در حال حاضر وابسته به تصمیمات فدرال رزرو است. سیگنال های جدید احتمال کاهش سرعت افزایش نرخ بهره، قیمت طلا را صعودی کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از وب‌سایت «اف‌ایکس امپایر»، اخبار منتشر شده توسط «وال استریت ژورنال» (WSJ) حاکی از آن است که فدرال رزرو احتمالا در ماه دسامبر نرخ بهره را کمتر از 75 واحد افزایش دهد. همین خبر باعث شد که بازارهای طلا، نقره و سهام صعودی شوند.

نمودار قیمت طلای جهانی

معاملات آتی طلا

بر اساس فعال‌ترین قرارداد دسامبر 2022، در حال حاضر و با در نظر گرفتن سود خالص امروزی 25.70 دلار یا 1.57 درصد، روی 1662.50 دلار ثابت شده است. این میزان سوددهی به دلیل اختلاف نظر اعضای فدرال رزرو بوده است. چرا که آنها در مورد کاهش و یا عدم کاهش میزان افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر «کمیته بازار آزاد فدرال» (FOMC) بحث می‌کنند. آنچه مسلم است، اعضای فدرال رزرو در مورد سرعت و اندازه‌ی افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و اقدامات آتی کمیته بازار آزاد فدرال اتفاق نظر واحدی ندارند.

طبق گزارش CME FedWatch Tool، احتمال 96.5 درصد وجود دارد که فدرال رزرو در ماه نوامبر نرخ پایه خود را 75 واحد دیگر افزایش دهد. ابزار FedWatch احتمالات خود را بر اساس قیمت‌گذاری قراردادهای آتی صندوق‌های فدرال رزرو استخراج می‌کند و در پیش‌بینی‌های قبلی خود موفق عمل کرده است.

در طی هفته گذشته، پیش‌بینی‌ها در مورد افزایش نرخ بهره ماه دسامبر به طرز چشمگیری تغییر کرده است. در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که به احتمال 51.9٪، نرخ معیار فدرال رزرو بین 425 الی 450 واحد پایه باشد، این احتمال دیروز در حدود 24.2% گزارش شده بود.

در همین حال ابزار FedWatch گزارش داده است که احتمال 46.3 درصدی وجود دارد که نرخ بهره فدرال رزرو تا پایان سال 2022 بین 450 تا 475 واحد باشد. این در حالیست که این احتمال دیروز 75.4 درصد گزارش شده بود. آنچه باعث تغییر چشمگیر قیمت قراردادهای آتی صندوق های فدرال رزرو در 24 ساعت گذشته شد، گمانه زنی های جدید در میان اعضای فدرال رزرو در مورد میزان افزایش نرخ بهره ماه دسامبر و همچنین سال آینده بود.

وال استریت ژورنال امروز صبح گزارش داد که، اعضای فدرال رزرو در حال تصمیم‌گیری بر سر افزایش 75 واحدی نرخ بهره در نشست 1 و. 2 نوامبر هستند و به احتمال زیاد، پس از آن در رابطه با چگونگی کاهش روند افزایش نرخ بهره برای ماه دسامبر و سال آتی تصمیم‌گیری خواهند کرد. به نظر می‌رسد که در حال حاضر، مقامات فدرال رزرو نگران خطر یک انقباض شدید غیر ضروری در اقتصاد هستند که باعث کند شدن روند رشد اقتصادی شده است. به همین دلیل برخی اعضای آن تمایل خود را برای کاهش سریع سرعت افزایش نرخ‌ها و توقف افزایش نرخ بهره در سال بعد ابراز نموده‌اند.

آنهایی که مخالف هر گونه تغییری در روند فعلی افزایش نرخ بهره هستند، معتقدند که برای این بحث‌ها خیلی زود است زیرا تورم هنوز به شدت ریشه‌دار و پایدار است.

طلا، نقره و سهام با اخبار فدرال رزرو افزایش یافت

مقاله منتشره امروز وال استریت ژورنال، تاثیر به سزایی در افزایش قیمت چشمگیر طلا و نقره داشت. همچنین بر سهام آمریکا هم اثر‌گذار بود، به طوری که سهام داوجونز 748.97 واحد یا 2.47 درصد و اس اند پی (S&P) 500 در حدود 2.28 درصد رشد یافت. 
از آنجایی که افزایش نرخ وجوه فدرال رزرو مستلزم رای گیری است که در آن اکثریت اعضا رای به افزایش نرخ بدهند، فعالان بازار به شدت بر نتایج نشست «کمیته بازار آزاد فدرال» (FOMC) در اوایل نوامبر و اظهارات پاول (رئیس فدرال رزرو) در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست نوامبر تمرکز خواهند کرد. 

نویسنده: گروه تولید محتوا
شنبه 30 مهر 1401 ساعت 09:57
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین