خبر

آیا افول ارزها، کشورها را به بازار کریپتو سوق می‌دهد؟

آیا افول ارزها، کشورها را به بازار کریپتو سوق می‌دهد؟

محققی با نام «چینالایسیز» به ارزیابی بازارهای ارز دیجیتال پرداخت و با اشاره به نام MENA مخفف خاورمیانه و آفریقای شمالی، پرده از اسرار این بازارها برداشت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، چینالایسیز (Chainalysis)، محقق بلاک چین، روز چهارشنبه در گزارشی با رویکرد بررسی بازارهای ارز دیجیتال در جهان، می‌نویسد: «خاورمیانه و آفریقای شمالی(MENA) بازارهای ارزهای دیجیتال با سریع‌ترین رشد در جهان هستند؛ گفتنی است که حجم کریپتوهای دریافتی در این منطقه، در سال منتهی به ژوئن، 48 درصد افزایش یافته است.»

در حالی که منطقه MENA (مخفف خاورمیانه و آفریقای شمالی) یکی از کوچک‌ترین بازارهای رمزنگاری است، رشد آن بین جولای 2021 تا ژوئن 2022، تا میزان 566 میلیارد دلار ارز دیجیتال، نشان‌دهنده‌ی افزایش پذیرش کریپتو با سرعت بالاست.

لازم به ذکر است که آمریکای لاتین دومین رشد بزرگ را در همین دوره با رقم درصدی 40، تجربه کرد. چینالایسیز در ادامه خاطرنشان کرد که آمریکای شمالی با رشد 36 درصدی، آسیای مرکزی و جنوبی و اقیانوسیه با رشد 35 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

علاوه بر آن، سه کشور از منطقه MENA در میان 30 کشور برتر در شاخص پذیرش جهانی کریپتو در سال 2022 قرار دارند که ترکیه در جایگاه دوازدهم، مصر در جایگاه چهاردهم و مراکش در رتبه 24 قرار دارند.

بازار ارز دیجیتال

چینالایسیز به افزایش جذابیت ارزهای دیجیتال در دو کشور مصر و ترکیه اشاره کرد و در این زمینه افزود: «در ترکیه و مصر، نوسان قیمت ارزهای دیجیتال با کاهش سریع ارزش پول فیات (سنتی) همزمان شده و جذابیت ارزهای دیجیتال برای حفظ پس‌انداز را تقویت کرده است.»

لیر ترکیه با از دست دادن 44 درصد از ارزش خود در سال گذشته در بحبوحه‌ی بحران ارزی ناشی از کاهش نرخ‌ها، در سال جاری نزدیک به 30 درصد تضعیف شده و به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

گفتنی است ترکیه از نظر ارزش کریپتوهای دریافتی، با دریافت 192 میلیارد دلار ارز دیجیتال در سال منتهی به پایان ژوئن، در صدر منطقه MENA قرار دارد؛ اگرچه این کشور تنها شاهد رشد 10.5 درصدی نسبت به سال گذشته بوده است.

پوند مصر نیز در آغاز سال، حدود یک چهارم ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

به بیان چینالایسیز، پرداخت‌های انتقالی حدود 8 درصد از تولید ناخالص داخلی مصر را تشکیل می‌دهد و بانک ملی این کشور قبلاً پروژه‌ای را برای ایجاد یک کانال پرداخت مبتنی بر کریپتو بین مصر و امارات متحده عربی آغاز کرده است که بسیاری از بومیان مصر در آن فعالیت می‌کنند..

پوند مصر

چینالایسیز ضمنأ به اهمیت قدرت خرید سرانه در شاخص کریپتو اشاره کرد و افزود: «شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس به ندرت به بالاترین شاخص پذیرش کریپتو مردمی ما می‌رسند، زیرا این شاخص، کشورها را با برابری قدرت خرید سرانه اندازه‌گیری می‌کند، که البته به نفع کشورهای فقیرتر نیز هست.»

وی همچنین نقش مؤثر بازار کشورها را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: «البته نقش آنها در اکوسیستم کریپتو نباید دست کم گرفته شود. به عنوان مثال، عربستان سعودی سومین بازار ارزهای دیجیتال در کل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است و امارات متحده عربی پنجمین بازار ارز دیجیتال محسوب می‌شود.»

این محقق، همچنین کشور افغانستان را که در سال گذشته در رتبه بیستم شاخص پذیرش چینالایسیز قرار داشت نام برد که بعدها با ممنوعیت کریپتو از سوی مقامات طالبان، به انتهای لیست سقوط کرده است.

به گفته‌ی چینالایسیز از نوامبر 2021 تاکنون، کاربران مستقر در افغانستان، از به طور متوسط 68 میلیون دلار به صورت ماهیانه قبل از تسلط طالبان، ماهانه ​​کمتر از 80,000 دلار کریپتو دریافت کرده‌اند.

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 13 مهر 1401 ساعت 16:44
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین