خبر

مسیر گاز طبیعی؛ پُرچالش و پُرتردید

مسیر گاز طبیعی؛ پُرچالش و پُرتردید

با وجود کاهش نگرانی‌ها در مورد کمبود عرضه گاز، قیمت گاز طبیعی اروپا همچنان به کاهش ادامه می‌دهد؛ معاملات آتی معیار نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از بلومبرگ، قیمت گاز طبیعی اروپا کاهش‌های اخیر خود را ادامه داد؛ عجیب است که این کاهش ادامه‌دار در حالی روی داد که آب و هوای معتدل و ذخایر فراوان، نگرانی‌ها در مورد کمبود را تا حدی برطرف کرد.

بر اساس گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی در روز دوشنبه، بازارهای گاز در زمستان امسال و در سال 2023 با عدم اطمینان «بی‌سابقه» روبرو خواهند بود؛ علت این وضعیت ناامیدکننده آن است که کاهش سطح عرضه‌های کلیدی روسیه، باعث افزایش قیمت‌ها و اختلال در جریان‌های تجاری می‌شود.

در این راستا، معاملات آتی معیار تا 6.4 درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح از اواخر جولای رسید. برخی از پیش‌بینی‌ها دمای بالاتر از حد طبیعی را در بریتانیا و قاره اروپا در دو هفته آینده مشاهده می‌کنند که احتمالاً برداشت از ذخایر گاز برای گرمایش را به تاخیر می‌اندازد. البته این موضوع می‌تواند سیگنال‌هایی را منعکس کند که این منطقه ممکن است قادر باشد زمستان را حتی با کاهش عرضه روسیه پشت سر بگذارد.

کمبود گاز در زمستان

ناگفته نماند ذخایر با سرعت ثابتی در طول تابستان پر شده است؛ زیرا کشورها واردات گاز طبیعی مایع و منابع خط لوله از نروژ را برای جبران از دست‌دادن جریان گاز روسیه، افزایش دادند. سایت‌های ذخیره‌سازی در روز شنبه حدود 88 درصد پر بودند که در واقع، کمی بالاتر از میانگین پنج ساله برای این زمان از سال است. این امر به کاهش حدود 50 درصدی قیمت بنزین نسبت به اوج پایان ماه اوت کمک کرده است.

با این حال، سؤالاتی در مورد توانایی کشورهای اروپایی برای پُر کردن این ذخایر پس از پایان زمستان وجود دارد. این قاره معمولاً به منظور ایجاد ذخایر برای سال آینده به گاز روسیه وابسته است و هر گونه اختلال در واردات از جاهای دیگر می‌تواند ذخیره‌سازی مجدد را به یک کار دشوار تبدیل کند.

گاز ماه اول هلند، معیاری برای اروپا، با 4.7 درصد کاهش به 162 یورو در مگاوات ساعت رسید. این شاخص روز دوشنبه 10 درصد کاهش یافت.

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 12 مهر 1401 ساعت 16:46
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین