خبر

دلار، پوند و سایر ارزها؛ زیر ذره‌بین!

دلار، پوند و سایر ارزها؛ زیر ذره‌بین!

دلار آمریکا امروز در معاملات اروپا کاهش یافت؛ در عین حال، به دنبال لغو طرح حذف مالیات‌های بالا در بریتانیا، پوند باز هم با افزایش مواجه شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، دلار آمریکا در اوایل معاملات روز سه‌شنبه اروپا با افزایش ریسک‌پذیری، عقب‌نشینی را ترجیح داد؛ در حالی که پوند استرلینگ پس از تغییر سیاست دولت بریتانیا، افزایش‌های اخیر خود را حفظ کرد.

لازم به ذکر است که معامله‌گران تاکنون بارها از خود پرسیده‌اند که آیا رکود قابل مشاهده در اقتصادهای ایالات متحده و جهان، فدرال رزرو را مجبور خواهد کرد تا مسیر افزایش نرخ خود را پایین‌تر تنظیم کند.

در ساعت 03:05 منطقه زمانی شرقی (07:05 به وقت گرینویچ)، شاخص دلار که ارزش دلار را در برابر سبدی از شش ارز دیگر دنبال می‌کند، 0.5 درصد کاهش یافت و به 111.145 رسید که در واقع پایین‌ترین حد در دو هفته گذشته محسوب می‌شد.

روند صعودی دلار

این امر موجب افزایش شدید اوراق قرضه دولتی در هفته گذشته شده است و بازدهی شاخص خزانه‌داری را در تمام طول منحنی بازدهی کاهش داده است، حرکتی که روز سه‌شنبه ادامه یافت.

و اما، بازدهی 10 ساله خزانه‌داری در حال حاضر 3.60 درصد است که 5 واحد پایه دیگر نسبت به بسته‌شدن روز دوشنبه کاهش یافته است؛ در حالی که بازدهی 2 ساله، حساس‌تر به انتظارات فدرال رزرو، 7 واحد پایه کاهش یافت و به 4.03 درصد رسید.

با این حال، گلدمن ساکس همچنان روند صعودی را برای دلار متصور است.

تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری در یادداشتی به تقویت دلار اشاره کردند و نوشتند: «در حالی که ارزش‌گذاری‌ها امتداد می‌یابند، اما با محیط کلان نیز سازگارند و بنابراین همچنان شاهد افزایش قدرت دلار در آتیه پیش‌رو هستیم. ما هنوز بر این باوریم که افزایش 5 تا 7 درصدی بیشتر دلار، محدوده معقولی در مسیر سیاست جنگ‌طلبانه‌تر از سوی فدرال رزرو به نظر می‌رسد.»

از سوی دیگر، در پی تصمیم دولت بریتانیا برای لغو پیشنهاد حذف بالاترین نرخ مالیات بر درآمد، پوند/دلار (GBP/USD) با 0.5 درصد افزایش به 1.1375 دلار رسید.

پوند انگلیس

 کواسی کوارتنگ، وزیر دارایی جدید اعلام کرد که بیانیه مالی خود را در تلاش برای آرام‌کردن بازارها ارائه خواهد کرد؛ در واقع انتظار می‌رود او کاهش هزینه‌ها را به منظور تلاشی برای محدود‌کردن استقراض دولت اعلام کند.

رئیس نهاد مدیریت بدهی بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که بازار اوراق قرضه بریتانیا در حال انجام «قیمت‌گذاری مجدد» است، اما باید به راحتی 62 میلیارد پوند (69 میلیارد دلار) بدهی اعلام‌شده را جذب کند.

در جاهای دیگر، پیش از انتشار آخرین قیمت‌های تولید‌کننده برای کل منطقه یورو در ماه اوت، EUR/USD با 0.4% افزایش به 0.9864 رسید. انتظار می‌رود این نرخ‌ها در سطوح بسیار بالا باقی بمانند و فشار بر بانک مرکزی اروپا را برای ادامه افزایش شدید دیگر نرخ بهره در اواخر این ماه افزایش دهد.

دلار/ین (USD/JPY) 0.1 درصد افزایش یافت و به 144.65 رسید، و نزدیک به سطح مهم روانی 145 باقی ماند؛ البته این زمانی بود که داده‌ها نشان داد تورم در توکیو در ماه سپتامبر به بالاترین حد در هشت سال گذشته رسیده است.

AUD/USD با 0.4% افزایش به 0.6541 رسید، این صعود حتی پس از اینکه بانک مرکزی استرالیا نرخ بهره را با 25 واحد پایه پایین‌تر از حد انتظار افزایش داد، رخ داد و بیانگر آن است که این بانک قصد دارد تعادل را بین مهار تورم و اطمینان از افزایش شدید نرخ بهره حفظ کند که این افزایش شدید نرخ، رشد اقتصادی را به چالش نخواهد کشید.

شایان ذکر است که پیش از نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی نیوزلند در روز چهارشنبه، که انتظار می‌رود برای پنجمین بار متوالی منجر به افزایش نیم درصدی نرخ بهره شود، NZD/USD با 0.5 درصد افزایش به 0.5749 رسید.

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 12 مهر 1401 ساعت 15:42
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین