خبر

افق نفت، نیلگون شد

افق نفت، نیلگون شد

با برطرف‌شدن نگرانی‌ها در مورد اقتصاد جهانی، نفت امروز افزایش یافت؛ به علاوه، تحلیلگران عوامل مختلفی را مؤثر بر افزایش آتی قیمت‌های نفت پیش‌بینی می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز قیمت نفت روز سه‌شنبه در حالی افزایش یافت که انتظارات مبنی بر اینکه اوپک پلاس ممکن است با کاهش شدید تولید نفت خام در روز چهارشنبه موافقت کند، نگرانی‌ها در مورد اقتصاد جهانی را خنثی کرد.

نفت خام برنت پس از افزایش بیش از 4 درصدی در جلسه قبل، تا ساعت 0823 GMT با 64 سنت یا 0.7 درصد افزایش به 89.50 دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام آمریکا با 46 سنت یا 0.6 درصد افزایش به 84.09 دلار در هر بشکه رسید که در جلسه قبل بیش از 5 درصد افزایش داشت.

به گفته اوپک، انتظار می‌رود سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش که مجموعأ اوپک پلاس نامیده می‌شوند، در اولین نشست حضوری خود از سال 2020 در روز چهارشنبه، بیش از یک میلیون بشکه در روز، تولید خود را کاهش دهند. 

به گفته منابع اوپک، کاهش داوطلبانه توسط تک تک اعضا می‌تواند این کاهش را به بزرگترین کاهش از زمان شروع همه‌گیری کووید-19 تبدیل کند.

فیچ سولوشز در یادداشتی به احتمال وجود کاهش بیشتر اشاره می‌کند و می‌نویسد: «ما انتظار داریم کاهش قابل توجهی انجام شود، که نه تنها به سخت‌تر شدن اصول فیزیکی کمک می‌کند، بلکه سیگنال مهمی به بازار می‌فرستد».

وزیر نفت کویت بر این باور است که اوپک پلاس تصمیم مناسبی را برای تضمین عرضه انرژی و تامین منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اتخاذ خواهد کرد.

اوپک پلاس

و اما ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد اوآندا (OANDA)، با نگاهی به رویدادهای اخیر ابراز داشت: «علیرغم همه مسائلی که در بحبوحه‌ی بحران در اوکراین رخ می‌دهد، اوپک پلاس هرگز اینقدر قوی نبوده است و آنها هر کاری که لازم باشد انجام خواهند داد تا مطمئن شوند قیمت‌ها حمایت می‌شوند.»

گفتنی است که پس از کاهش بی‌سابقه‌ای که اوپک پلاس به دلیل کاهش تقاضای ناشی از همه‌گیری در سال 2020 اعمال کرد، امسال تولید خود را افزایش داده است.

اما در ماه‌های اخیر، این سازمان نتوانسته است به افزایش تولید برنامه‌ریزی‌شده خود برسد و در ماه اوت ۳.۶ میلیون بشکه در روز از دست داده است.

گلدمن ساکس (NYSE:GS) در این مورد خاطرنشان کرد که کاهش تولید، هدف در نظر گرفته‌شده با کاهش شدید قیمت نفت از بالاترین سطح اخیر توجیه می‌شود و این امر چشم‌انداز صعودی آن را در مورد نفت تقویت می‌کند.

با توجه به اینکه قرنطینه‌های ناشی از کووید 19 در چین، بزرگترین واردکننده نفت، تقاضا را محدود کرده، قیمت نفت برای چهار ماه متوالی کاهش یافته است؛ و این در حالی است که افزایش نرخ بهره و افزایش شدید دلار آمریکا بازارهای مالی جهانی را تحت فشار قرار داده است.

در حوزه‌ی بانکداری، بانک‌های مرکزی بزرگ تهاجمی‌ترین دور افزایش نرخ بهره را در دهه‌های اخیر آغاز کرده‌اند که بدیهی است می‌تواند باعث ترس از کندی اقتصاد جهانی شود.

با این حال، نهاد وام‌دهنده سوئیسی با نام UBS معتقد است که تا پایان سال، شاهد چندین عامل صعودی خواهیم بود که می‌تواند قیمت‌های نفت را افزایش دهد، از جمله این عوامل می‌توان به «احیای تقاضای چین، کاهش بیشتر عرضه اوپک پلاس، پایان انتشار ذخایر استراتژیک نفت آمریکا (SPR) و  تحریم احتمالی صادرات نفت خام روسیه توسط اتحادیه اروپا» اشاره کرد.

نظرسنجی اولیه رویترز در روز دوشنبه نشان داد که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 30 سپتامبر حدود 2 میلیون بشکه افزایش یافته است.

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 12 مهر 1401 ساعت 14:41
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین