خبر

طلا بالاتر از سطح حمایت ایستاد

طلا بالاتر از سطح حمایت ایستاد

به دلیل خطرات فزاینده رکود اقتصادی و افزایش تقاضای پناهگاه امن، قیمت طلا امروز تثبیت شد؛ اما قیمت مس با کاهش زیادی همراه بود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت طلا در روز دوشنبه بالاتر از سطح حمایت اصلی ثابت ماند؛ علت این ثبات، خطرات فزاینده رکود اقتصادی است که باعث افزایش تقاضای پناهگاه امن به نفع فلز زرد می‌شود.

قیمت‌ها نیز پس از گذشت سپتامبر اندوهگین، که در آن 3 درصد کاهش یافت، اندکی رو به بهبودی رفت. حال آنکه، قیمت شمش با افت 7.5 درصدی بدترین سه ماهه خود از مارس 2021 را ثبت کرد.

هر اونس طلا با 0.2 درصد افزایش به 1663.99 دلار رسید، در حالی که قیمت معاملات آتی طلا تا ساعت 20:31 به وقت شرقی (00:31 به وقت گرینویچ) در حدود 1672 دلار در هر اونس ثابت بود. حتی در حالی که داده‌های ایالات متحده در روز جمعه نشان داد که فشارهای تورمی همچنان بالا است و احتمالاً باعث افزایش نرخ بهره فدرال رزرو می‌شود، قیمت‌های فلز زرد توانست ثبات خود را حفظ کند.

اما ناگفته نماند ترس از افزایش بیشتر نرخ بهره می‌تواند رشد اقتصادی را کاهش دهد؛ در کنار آن، بحران مالی در اروپا و بریتانیا خرید طلا را به عنوان پناهگاه امن مورد ترویج قرار داده است. در حوزه‌ی آمار و ارقام تجاری، داده‌های روز دوشنبه نیز نشان داد که احساسات تجاری ژاپن در سه ماهه سوم بدتر شده است.

در این بین، قیمت شمش نیز از کاهش دلار سود برد که از بالاترین سطح 20 سال گذشته عقب‌نشینی کرد. اما شاخص دلار در روز دوشنبه تا حد زیادی ثابت بود.

قیمت شمش

با تمام این‌ها، طلا نسبت به اوج‌های سال 2022 که در زمان شروع بحران روسیه و اوکراین به ثبت رسیده بود، به شدت کاهش یافته است؛ از دلایل این روند کاهشی، می‌توان به هزینه فرصت نگهداری این فلز اشاره کرد که همزمان با افزایش نرخ بهره در سراسر جهان افزایش یافته است.

انتظار می‌رود که روند افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده بر قیمت‌های شمش تاثیر بگذارد، زیرا چندین بانک مرکزی برای مبارزه با تورم سرسخت، نرخ‌ها را حتی بیشتر افزایش می‌دهند. در این زمینه، به نظر می‌رسد که طلا به‌عنوان یک محافظ تورم در سال جاری تا حد زیادی شکست خورده و 8.3 درصد کاهش یافته است.

با این حال، قیمت‌های فلز زرد ممکن است در کوتاه‌مدت باز هم کاهش یابد، این موضوع به‌ویژه بستگی زیادی به ضعف دلار دارد.

و اما بیایید نگاهی به فلزات صنعتی داشته باشیم؛ در میان این فلزات، قیمت مس در روز دوشنبه بیشتر کاهش یافت؛ زیرا سیگنال‌های منفی بخش تولید ژاپن بر نگرانی‌ها در مورد تقاضا برای فلز قرمز افزود.

شایان ذکر است که معاملات آتی مس پس از افت شدید در ماه سپتامبر با 0.2 درصد کاهش به 3.3830 دلار رسید.

در کشور آفتاب تابان، ژاپن، نظرسنجی بانک مرکزی نشان داد که تولیدکنندگان بزرگ این کشور نسبت به چشم‌انداز تجاری خود در سه ماهه سوم خوش‌بین نبودند؛ این می‌تواند نشانه‌ای از تضعیف روندهای صنعتی در سومین اقتصاد بزرگ جهان باشد.

این داده‌ها همچنین پس از آن به دست می‌آید که در هفته گذشته، شاخص PMI چین نشان داد که فعالیت در دومین اقتصاد بزرگ جهان، همچنان تحت فشار است.

نگاهی به بازار مس نشان می‌دهد که قیمت فلز سرخ در سال جاری به دلیل تاثیر افزایش نرخ بهره بر فعالیت‌های اقتصادی و کاهش شدید تقاضا برای این فلز صنعتی، به شدت کاهش یافته است.

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 11 مهر 1401 ساعت 15:21
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین