خبر

سرمایه‌گذاران نفتی، چشم به راه تصمیم اوپک

سرمایه‌گذاران نفتی، چشم به راه تصمیم اوپک

گاوها (سرمایه‌گذاران امیدوار به افزایش قیمت‌ها) برای مقابله با اثرات افزایش شاخص دلار آمریکا، بر روی قدرت اوپک حساب می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اینوستینگ»، گاوهای(سرمایه‌گذاران امیدوار به افزایش قیمت‌ها) نفت برای مقابله با اثرات افزایش شاخص دلار آمریکا، بر روی قدرت اوپک حساب می‌کنند. در صورت کاهش تولید اوپک پلاس، قیمت نفت خام در سه ماهه چهارم سال جاری یک افزایش 3 درصدی تجربه خواهد کرد. 
گاوهای نفت (سرمایه‌گذاران امیدوار به افزایش قیمت‌ها) روی نشست این هفته سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (اوپک پلاس) حساب می‌کنند تا افت چهار ماهه قیمت نفت خام را تا حدی متوقف کنند. تا اینجا هیچ مشکلی وجود ندارد، تنها چیزی که در این شرایط می‌تواند پیشرفت بازار را کند نماید، صعود مجدد دلار آمریکا است.

در حالی که معاملات ماه اکتبر و سه ماهه چهارم به طور جدی در روز دوشنبه آغاز شد، قیمت نفت در سنگاپور، تا ظهر (04:00 GMT)، 3 درصد افزایش یافت. شایان ذکر است که این افزایش قیمت نتیجه پیش‌بینی امکان کاهش تولید اوپک پلاس در جلسه نوامبر، به میزان یک میلیون بشکه در روز بوده است.  

اگر اوپک پلاس تولید را کاهش دهد، این کاهش درست پس از کاهش (۱۰۰ هزار بشکه‌ در روز) ماه گذشته، اتفاق می‌افتد. این در حالی است که، دو سال از نوسانات شدید نفت پس از همه گیری کووید گذشته و اوپک پلاس تولید نفت خام را به سطح قبل از کووید (COVID) بازمی‌گرداند.

در واکنش به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر کاهش تولید، وست تگزاس اینترمدیت معامله شده در نیویورک برای تحویل در نوامبر، به 81.70 دلار در هر بشکه معامله شد که 2.21 دلار یا 2.8 درصد در روز افزایش یافت. شاخص نفت خام آمریکا در پایان سپتامبر 11.2 درصد کاهش یافت. برای سه ماهه سوم، 24 درصد کاهش داشت.

بازار نفت خام

نفت برنت، در قرارداد دسامبر به 87.41 دلار رسید که 2.27 دلار یا 2.7 درصد افزایش یافت. برنت قراردادهای ماه گذشته را با افت 11 درصدی به اتمام رساند و سه ماهه پیشین را نیز با 22 درصد کاهش به پایان برد. به این ترتیب و در نهایت، بازار نفت خام روز دوشنبه در حالت صعودی قرار گرفت.

روز دوشنبه، شاخص دلار در برابر یورو، ین، پوند، دلار کانادا، کرون سوئد و فرانک سوئیس به 112.32 رسید که هنوز هم نسبت به اوج ماه سپتامبر در 114.75 فاصله قابل توجهی دارد.

با تمامی آنچه گفته شد، و با توجه به صحبت‌های فدرال رزرو مبنی بر بالا بردن مجدد نرخ بهره جهت کاهش تورم، ممکن است دلار دوباره صعودی شده و ریسک جدیدی را برای کالاها و نفت و...ایجاد کند. در صورتی که فدرال رزرو کماکان به افزایش نرخ بهره ادامه دهد، خطر رکود در بازار افزایش خواهد یافت.

گزارش مشاغل روز جمعه در ماه سپتامبر نشان خواهد داد که آیا مجموعه افزایش نرخ های تهاجمی فدرال رزرو بر بازار کار تأثیر دارد یا خیر. اقتصاددانان انتظار دارند که اقتصاد ایالات متحده در ماه گذشته 250000 شغل ایجاد کند و نرخ بیکاری در 3.7 درصد ثابت بماند و رشد دستمزدها همچنان بالا بماند.

از سوی دیگر، نشانه‌هایی مبنی بر کندی بازار کار می‌تواند این نگرانی را افزایش دهد که تشدید سیاست تهاجمی فدرال‌رزرو، ریسک وارد کردن اقتصاد را به سمت رکود افزایش می‌دهد. سرمایه‌گذاران در حال ارزیابی احتمال افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره در نشست نوامبر فدرال رزرو هستند. اظهارات اخیر مقامات فدرال رزرو نشان داده است که آنها می‌خواهند قبل از اینکه از سیاست سختگیرانه خود دست بکشند، شواهد واضحی از کاهش تورم ببینند.

نویسنده: گروه تولید محتوا
دوشنبه 11 مهر 1401 ساعت 14:37
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین