خبر

آینده نه چندان مبهم عرضه و تقاضای طلای سیاه

آینده نه چندان مبهم عرضه و تقاضای طلای سیاه

تعادل عرضه و تقاضای فعلی موقتی بوده و فقط در صورتی حفظ می شود که تقاضا با افزایش مواجه نشود. هر گامی به جلو، سقف عرضه را شکسته و قیمت را صعودی می سازد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اینوستینگ»، قیمت نفت در حال افزایش است، و به این ترتیب باید منتظر بهبود تقاضا باشیم. شایان ذکر است که عرضه در حال حاضر در حداکثر ظرفیت خود قرار دارد، بنابراین هر گونه افزایش تقاضا می‌تواند از سقف عرضه عبور کرده و فشار صعودی عظیمی را بر قیمت نفت وارد کند.  

در طول سه ماهه سوم سال جاری میلادی، قیمت نفت به طور مستمر کاهش یافت، تا جایی که از اوایل جولای 25 درصد کاهش یافته است. با این حال، به نظر می‌رسد که عرضه نفت به زودی کاهش خواهد یافت. کاهش عرضه در کنار افزایش تقاضا، منجر به قیمت هایی شد که در حال حاضر شاهد آن هستیم.
نمودار تکنیکال نفت

احساسات نزولی، فاندامنتال صعودی

همچون سایر بازارهای مالی در سال 2022، روند نزولی نفت نیز بیشتر از اینکه تحت تاثیر عرضه و تقاضا باشد از احساسات بازار اثر پذیرفت. سیاست‌های پولی تهاجمی فدرال رزرو که خط مشی سایر بانک‌های مرکزی نیز قرار گرفت، بازار را بیشتر به سمت رکود سوق داده است. و از سوی دیگر باعث شد که دلار به بالاترین حد خود در 20 سال گذشته برسد. که باعث شد، کالاهایی که پایه قیمتی آنها دلار بود (مانند نفت)، در سطح جهانی گران تر شده‌اند. 

در طول هفته‌های گذشته بانک‌ها بارها هشدار داده‌اند، که در نهایت بازارهای نفت به روند اصلی خود که اثر پذیری از عوامل اقتصادی است باز خواهند گشت. و مشخصه‌های اقتصادی همگی یک جهت را نشان داده اند و آن روند صعودی است.

جی پی مورگان که از گاوهای (سرمایه‌گذاران امیدوار به افزایش قیمت‌ها) نفت است و همین‌طور بانک و تحلیل گران ، همگی انتظار دارند که نفت برنت تا پایان سال به 101 دلار بازگردد. گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که برنت تا اوایل سال 2023 به 125 دلار برسد. دلیل و زیربنای اصلی این استدلال‌ها، کاهش عرضه است. به نظر می رسد که عرضه در مسیر نزولی قرار داشته و به هیچ وجه شواهدی از بهبود و رشد در این بخش مشاهده نمی‌شود. چرا که خط مشی کشورهای گروه G7، افزایش سقف قیمت جهانی نفت است. 

در ایالات متحده، ذخایر استراتژیک نفت در پایین‌ترین سطح خود در دهه‌های اخیر است و باعث نگرانی کاخ سفید شده است. از هم‌اکنون، به نظر می‌رسد که عرضه‌ در پاییز امسال کاهش یافته و به این ترتیب تحویل نهایی لغو و یا کاهش خواهد یافت.

نمودار ذخایر نفت

هفته گذشته اخباری منتشر شد، مبنی بر اینکه در صورت کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال به زیر 90 دلار، اوپک پلاس تولید خود را کاهش خواهد داد. تحلیل گران پیش بینی کرده‌اند، که برای تثبیت و یا بالا نگه داشتن قیمت نفت، اوپک می‌بایست تولید خود را تقریباً 1 میلیون بشکه در روز کاهش دهد. اوپک پلاس قبلاً تولید را به میزان 100 هزار بشکه در روز کاهش داده است که نشان‌دهنده تمایل این گروه برای واکنش به شرایط متغیر بازار است. جلسه بعدی اوپک پلاس در 5 اکتبر برگزار می‌شود. با توجه به اینکه قیمت برنت در حال حاضر 85 دلار است، کاهش بیشتر تولید نباید تعجب آور نخواهد بود.

تجزیه و تحلیل سمت عرضه، تصویر واضح و خوبی را نشان نمی‌دهد، چرا که عرضه کافی نیست و با اندکی افزایش در میزان تقاضا بازار به چالش کشیده خواهد شد. بنابراین در شرایط کلان اقتصادی، هزینه‌های انرژی به هیچ عنوان رو به بهبود نخواهد بود. 

کاهش تقاضا، باعث شده است که کاهش عرضه جهانی نفت دست کم گرفته شود. با این حال کاهش تقاضای به وجود آمده مقطعی بوده و در نهایت مجددا افزایش خواهد یافت، چرا که بخشی از آن که مربوط به کاهش تقاضای چین بوده، به دلیل شرایط قرنطینه است که تا پایان سال به روند عادی برمی‌گردد. و بخش دیگر افزایش تقاضا نیز به دلیل افزایش قیمت گاز خواهد بود، که در نهایت تقاضا برای سوخت(از جمله نفت) مورد نیاز تولید برق را بالا می برد.

بنابراین و با توجه به آنچه گفته شد، تعادل عرضه و تقاضای فعلی کاملا شکننده و موقتی بوده و فقط در صورتی حفظ می شود که تقاضا با افزایش مواجه نشود. هر گامی به جلو می‌تواند سقف عرضه را شکسته و فشار صعودی عظیمی بر قیمت وارد کند. 

نویسنده: گروه تولید محتوا
دوشنبه 11 مهر 1401 ساعت 11:33
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین