خبر

آیا مداخله ارزی، حامی فرانک سوئیس است؟

آیا مداخله ارزی، حامی فرانک سوئیس است؟

بانک ملی سوئیس به منظور مداخله ارزی، اقدام به فروش ارز خارجی خود کرد؛ گرچه اقتصاددانان در شرایط فعلی، این اقدام را حمایت از فرانک سوئیس تلقی نمی‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، داده‌های روز جمعه نشان داد که بانک ملی سوئیس(SNB) در سه ماهه دوم سال 2022 به منظور مداخله ارزی در بازار، ارز خارجی به ارزش 5 میلیون فرانک سوئیس (5.1 میلیون دلار) را به فروش رساند و برای مهار سود فرانک، به دوره خریدهای سنگین ارز خارجی پایان داد.

شایان ذکر است که از زمان لغو حداقل نرخ مبادله در سال 2015، این بانک 353 میلیارد فرانک را صرف خرید دلار، ین و یورو کرده است تا از افزایش ارزش ارز امن جلوگیری کند.

توقف خرید ارز اخیرأ دومین تغییر اساسی در سیاست SNB است، به طوری که بانک مرکزی نیز هفته گذشته از دوران حدودأ هشت ساله نرخ‌های بهره منفی خود برای مبارزه با تورم نوظهور خارج شد.

الیاس هافنر، استراتژیست ارز در Zuercher Kantonalbank در مورد مداخله ارزی بانک ملی سوئیس اینگونه اظهارنظر کرد: «SNB اکنون در یک محیط جدید فعالیت می‌کند. می‌توان به وضوح مشاهده کرد که تمایل SNB برای مداخلات در حال حاضر بسیار کمتر شده است.»

مداخله بانک سوئیس

با نگاهی به گذشته، SNB در اوج خود در سال 2020، برای جلوگیری از ورود سرمایه‌گذاران نگران از همه‌گیری کووید-19 و افزایش ارز سوئیس، 112 میلیارد فرانک هزینه کرد. گفتنی است که این رقم بزرگ‌تر از کل تولید اقتصادی کنیا است.

اما از آن زمان، بانک مرکزی تمرکز خود را از فرانک به سمت مقابله با تورم که در ماه اوت به بالاترین حد در 29 سال گذشته رسید، تغییر داده است.

با این حال، سطح سوئیس، در مقایسه با 3.5 درصد متوسط، از هدف SNB برای ثبات قیمت دور است که به صورت افزایش قیمت سالانه 0 تا 2 درصد تعریف می‌شود.

لازم به ذکر است که تورم بالاتر در خارج از کشور نیز تأثیر افزایش ارزش فرانک برای صادرکنندگان سوئیسی را کاهش داده است، در حالی که قدرت این ارز یک ابزار دفاعی مفید در برابر افزایش قیمت محصولات وارداتی بوده است.

ناگفته نماند که SNB در روز جمعه از اظهار نظر در مورد روند عملیاتی خود خودداری کرد؛ اگرچه توماس جردن رئیس این بانک، هفته گذشته به این نکته اشاره داشت که اگر فرانک تضعیف شود، SNB فروش ارزهای خارجی را در دستور کار قرار خواهد داد.

ارزهای خارجی

آیا طرح آزمایشی بانک ملی سوئیس پاسخگوست؟

طبق اظهارات هافنر از Zuercher Kantonalbank، فروش ارزهای خارجی یک «مؤلفه جدید» در رویکرد SNB است و بانک مرکزی ارز قوی‌تری را در شرایط تورمی فعلی ترجیح می‌دهد.

با این حال، اقتصاددانان تصور نمی‌کردند که 5 میلیون فرانک فروش ارز باید به‌عنوان حمایت SNB از فرانک یا شروع کاهش ذخایر ارزی عظیم، در برنامه‌ی کاری این بانک باشد که رقم آن در پایان ژوئن به 911 میلیارد فرانک رسید.

ماکسیم بوترون، اقتصاددان کردیت سوئیس، با بیان اینکه فروش می‌تواند آزمایشی برای عملیات SNB باشد، در این زمینه خاطرنشان کرد: «من فکر نمی‌کنم بتوانیم این فروش‌ها را به‌عنوان یک معیار سیاست پولی تفسیر کنیم، زیرا مقدار آن برای تأثیرگذاری بسیار ناچیز است.

آندریا ماکلر، عضو هیئت مدیره SNB، این هفته از موضع خود در مورد کوچک‌کردن ترازنامه SNB خبر داد.

علاوه بر آن، کارستن جونیوس، اقتصاددان ارشد جی صفرا ساراسین، مداخلات ارزی را موفقیت‌آمیز تلقی کرد و افزود: «این مداخلات در اکثر مواقع، تورم را در محدوده‌ی هدف SNB نگه داشته است، در حالی که بیکاری سوئیس کمتر و رشد تولید ناخالص داخلی بالاتر از کشورهای همسایه است.»

گفتنی است که وی انتظار داشت این بانک در فصل‌های بیشتری اقدام به فروش ارز کند.

(1 دلار = 0.9766 فرانک سوئیس)

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 10 مهر 1401 ساعت 14:03
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین