خبر

دلار آمریکا؛ بر لبه پرتگاه

دلار آمریکا؛ بر لبه پرتگاه

به دلیل رسیدن پوند و یورو به بالاترین حد یک هفته اخیر، دلار آمریکا در روز جمعه با کاهش مواجه شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، دلار آمریکا در اوایل معاملات روز جمعه اروپا کاهش یافت؛ علت می‌تواند روندی باشد که پوند و یورو طی کردند و نزدیک به بالاترین حد یک هفته اخیر تثبیت شدند. گفتنی است این موضوع، راهی برای مداخله بانک انگلیس و انتظار تشدید سیاست تهاجمی توسط بانک مرکزی اروپا باز کرد.

در ساعت 03:05 ET (07:05 به وقت گرینویچ)، شاخص دلار که ارزش دلار را در برابر سبدی از شش ارز دیگر دنبال می‌کند، 0.3 درصد کاهش یافت و به 111.903 رسید، که نزدیک به پایین‌ترین سطح یک هفته‌ای 111.64 بود که در جلسه قبل به دست آمد.

در حوزه جفت ارزها، GBP/USD با 0.3% افزایش در سطح 1.1157 معامله شد، که قبلاً در جلسه آسیایی به بالای 1.12 صعود کرده بود، و بدین ترتیب پس از بودجه کوچک کاهش مالیات دولت جدید در هفته گذشته، تقریبأ تمام زیان‌های شدید خود را پاک کرد.

گفتنی است که عوامل مؤثر در این بازگشتَ، اعلام بانک مرکزی انگلستان برای خرید اضطراری اوراق قرضه، تقویت بازار طلا در کنار پوند بود.

تحلیلگران ING در یادداشتی به نقش کلیدی مداخله بانک مرکزی انگلیس اشاره می‌کنند و صراحتأ می‌گویند: «بررسی رویدادها در بریتانیا نشان می‌دهد که این اولین باری است که محیط کلان رکود تورمی در معرض خطر تبدیل‌شدن به یک بحران مالی قرار گرفته است. خوشبختانه، بانک مرکزی انگلیس به شدت در بازار گیلت مداخله کرده و شرایط بازار به طور موقت تثبیت شده است. با این حال، در پاییز امسال، شرایط رضایتبخشی وجود نخواهد داشت، زیرا نوسانات به بالاترین حد خود در سال 2020 بازگشته است.»

علاوه بر آن، داده‌هایی که نشان می‌دهد اقتصاد بریتانیا 0.2 درصد در سه ماهه دوم رشد کرده است، توانست کمک چشمگیری برای پوند باشد؛ لازم به ذکر است درصد رشد این فصل، نسبت به برآورد قبلی و کاهش 0.1 درصدی آن، بهبودی شگفت‌انگیز بوده و از رکود تابستانی جلوگیری می‌کند.

پوند انگلیس

در کنار آن، یورو/دلار آمریکا تا 0.9817 افزایش یافت؛ علت می‌تواند سیگنال‌هایی از تعدیل باشد که تورم فرانسه تاکنون نشان داده و در این راستا، 0.5 درصد در ماه سپتامبر کاهش یافته است.

این جفت در اوایل جلسه تا 0.9844 صعود کرد و این زمانی بود که در آستانه انتشار رقم CPI منطقه یورو، داده‌های قوی تورم مصرف‌کننده آلمان، افزایش شدیدتر نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا را منعکس کرد.

با این حال، یورو تحت فشار شرایط سخت ژئوپلیتیکی قرار داشت، زیرا با ادامه بحران روسیه و اوکراین، منطقه از بحران انرژی رنج می‌برد.

با نگاهی به رویکردهای اخیر بازار دلار می‌توان دید که ارز آمریکا اخیراً مورد تقاضا بوده است و به بالاترین حد در 20 سال اخیر رسیده است؛ چرا که سیاستگذاران فدرال رزرو به افزایش بیشتر نرخ بهره برای مهار تورم در بالاترین حد تاریخی تمرکز می‌کنند.

با این حال، هنگامی که مری دالی، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو، نگرانی‌های خود را در اوایل این هفته درباره تشدید بیش از حد سیاست‌ها و پیامدهای احتمالی آن برای اقتصاد ایالات متحده، تکرار کرد، شکاف جزئی در این تصمیم‌گیری به وجود آمد.

یورو/ین (USD/JPY) اندکی کاهش یافت و به 144.32 رسید و از زمانی که مقامات ژاپنی اولین مداخله خرید ین خود را از سال 1998 در هفته گذشته انجام دادند، تا حد زیادی پایین‌تر از خط روانی مهم 145 معامله شد.

دلار استرالیا/دلار آمریکا (AUD/USD)، جفت‌ارز حساس به ریسک، 0.1% افزایش یافت و به 0.6503 رسید، این در حالی بود که USD/CNY با 0.5% کاهش به 7.0900 رسید. ناگفته نماند که این نوسان قیمت زمانی روی داد که داده‌های رسمی PMI چین نشان داد که بخش تولید این کشور در سپتامبر رشد غیرمنتظره‌ای داشته است.

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 10 مهر 1401 ساعت 11:15
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین