خبر

پارادوکس بهای نفت در روز جمعه

پارادوکس بهای نفت در روز جمعه

در معاملات روز جمعه، گرچه نفت خام با کاهش مواجه شد، اما توانست اولین افزایش هفتگی خود را در روزهای اخیر تجربه کند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، قیمت نفت در روز جمعه در معاملات پرنوسان کاهش یافت؛ اما در عین حال، جمعه روزی بود که نفت در آن به اولین افزایش هفتگی خود در پنج روز اخیر رسید؛ در بیان علت می‌توان ذکر کرد که این احتمال وجود دارد که اوپک پلاس با کاهش تولید خود در جلسه پنجم اکتبر موافقت کند.

بهای معاملات آتی نفت برنت در ماه نوامبر که روز جمعه منقضی می‌شود، با 53 سنت یا 0.6 درصد کاهش به 87.96 دلار در هر بشکه رسید. قرارداد فعال‌تر ماه دسامبر 2.07 دلار کاهش یافت و به 85.11 دلار رسید.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 1.74 دلار یا 2.1 درصد کاهش به 79.49 دلار رسید.

بر اساس نظرسنجی رویترز در روز جمعه، هر دو قرارداد در طول جلسه بیش از 1 دلار افزایش یافتند، اما پس از آن با توجه به اخباری مبنی بر افزایش تولید نفت اوپک در سپتامبر تا بالاترین میزان خود از سال 2020، هر دو معیار سقوط کردند.

جان کیلداف، شریک Again Capital LLC در نیویورک 80 دلار را با توجه به وضعیت کنونی بازار، نقطه‌ای محوری دانست و ابراز کرد: «قطعاً از سودهایی که در اوایل هفته شاهد بودیم، تا حدی بهره‌مند می‌شویم. شاید بتوان گفت این سطح قیمت (80 دلار) این روزها به نوعی، نقطه محوری است.»

وی افزود: «افزایش نگرانی‌ها در مورد ثبات مالی در بریتانیا، بار دیگر چشم‌انداز تقاضا را تضعیف می‌کند».

چشم‌انداز تقاضا

لازم به ذکر است که هم برنت و هم وست تگزاس، به میزان یک درصد به صورت هفتگی افزایش یافتند که اولین افزایش هفتگی از ماه آگوست، پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح 9 ماهه در این هفته بود.

کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) اعلام کرد که مدیران پول، خالص پوزیشن‌های لانگ معاملات آتی و آپشن‌ها (اختیار معامله‌ها) را در هفته منتهی به 27 سپتامبر کاهش دادند.

در حوزه ارز ایالات متحده، اگرچه دلار در اوایل هفته از بالاترین سطح 20 سال گذشته کاهش یافته است، اما در طول روز توانست افزایش یابد. دلار قوی‌تر، نفت دلاری را برای خریدارانی که ارزهای دیگر دارند گران‌تر می‌کند و تقاضا برای این کالا را کاهش می‌دهد.

استفان برنوک از کارگزاران نفتی PVM با اشاره به عادی‌شدن نوسان در قیمت‌ها، اظهار داشت: «نوسانات قیمت به یک امر عادی تبدیل شده است، زیرا فعالان بازار نگران دغدغه‌های اقتصاد جهانی و چشم‌انداز کاهش عرضه نفت هستند.

در این بین، بازار با حمایت چشم‌انداز سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش در مورد کاهش سهمیه تولید بین 500.000 تا 1 میلیون بشکه در روز در نشست 5 اکتبر، مواجه شده است.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد اوآندا (OANDA) بر این باور است که چشم‌انداز بدتر تقاضا اجازه نمی‌دهد نفت رشد کند. به عقیده‌ی مویا این ممانعت از رشد تا زمانی ادامه دارد که معامله‌گران انرژی مطمئن باشند که اوپک پلاس تولید را کاهش خواهد داد.

و اما در افت و خیز ارزیابی چشم‌انداز بازار نفت، تحلیلگران انتظار کاهش تولید را دارند؛ زیرا ترس از تقاضا در ارتباط با کندی احتمالی اقتصاد جهانی و افزایش نرخ بهره بر قیمت نفت تاثیر گذاشته است.

شرکت‌های انرژی ایالات متحده در این هفته برای سومین هفته متوالی دو دکل نفتی اضافه کردند، اما رشد در سه ماهه سوم به دلیل ترس از رکود و کمبود عرضه آزاردهنده، کاهش یافت.

به گفته دو منبع آگاه، مقامات ارشد کاخ سفید همچنین قرار است روز جمعه با مدیران نفت دیدار کنند تا در مورد طوفان ایان و ذخایر کم بنزین صحبت کنند؛ در این راستا، جو بایدن، رئیس جمهور به این صنعت هشدار داد که از مصرف‌کنندگان پول زیادی نگیرد.

قیمت‌های برنت و WTI، سه‌ماهه سوم را به ترتیب با افت 23 و 25 درصدی به پایان رساندند.

نفت وست تگزاس اینترمدیت

نویسنده: معصومه دانش
شنبه 9 مهر 1401 ساعت 16:10
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین